Emigranten Populär
Jag har inte skaffat någon skiva som handlar om emigrationen. Tittade på Rötters hemsida och hittade Emigranten Populär. 2006.
Jag undrar om den skivan innehåller sådana personer som inte begärde utflyttningsbetyg eller är det bara sådana som gjorde vad man skulle? Jag har ett antal emigranter som bara försvann och där man först senare för in i husförhören att de befinner sig i Amerika.
På det norska digitalarkivet finns endast de personer som anmälde sig till polismyndigheten och som registrerade sig för utvandring. Gäller samma sak för Emigranten Populär?

Lite kort:
Skivan Emibas (som inte längre går att få tag på) har hämtat sina uppgifter från kyrkobokföringen, dvs Hfl och flyttlängder med sådana personer som anmält flytt till utlandet.
Skivan Emigranten Populär innehåller flera databaser, bla Emibas Göteborg och Emibas Värmland som i likhet med den gamla skivan Emibas har uppgifter från Hfl och flyttlängder men då enkom för Göteborg och Värmland.
Emigranten Populär i övrigt innehåller databaser där man i huvudsak hämtat sina uppgifter ur källor vilka upptar emigranter som konstaterats har givit sig iväg, dvs från passagerarlistor, passjournaler, Wasa-orden mfl. Så ja, i praktiken kan man finna sådana som ej anmält flytt men som finns med på passagerarlistor (Emihamn) från Malmö, Göteborg mfl hamnar.
Jag har flera sådan exempel där det finns noterat i Hfl att personen "sägs befinna sig i Amerika" och där man faktiskt kan finna personen i Emihamn.
Det låter som om det är den skivan jag skall skaffa.
Tack Cheyenne!
Vilka personer är det du söker, kanske kan jag hitta dem på Emigranten populär 2?
Först vill jag fråga en sak. Du säger Emigranten Populär 2. är det samma skiva som jag läste om på Rötters hemsida?
Ja, jag undrar om du skulle vilja vara bussig och leta efter några emigranter som heter:
Lif, Gustav Adolf, skall ha bott i Göteborg och utvandrat 1906 och
Lif, Frans Julius f. 1886, utvandrad 1905.
Nej, de fanns inte med, sökte först enbart på efternamnet så att jag skulle få med så många som möjligt. Det är 8 databaser på den här skivan.
Mina släktingar fanns inte med till att börja med (på den första skivan)men sen har den ene kommit med och det är taget från husförhörslängden.
Du kanske har fler?