Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2506 ggr
Rose-Marie Behrendt
0

Gustaf Fredrik Behrendt

Hej.

Jag söker info. om Gustaf Fredrik Behrendt född 1836-02-17 i Memel.Gustaf var sjökapten och bosatte sig i Göteborg Christine Tyska förs.1862-05-10,bosatte sig senare i Karl Johans förs. 1897  och till OscarFredriks förs.1901-05-06.

Gustaf Fredrik gifte sig med Klara Matilda Kulau född 1844 i Uddevalla.

Gustaf Fredrik avlider1914-02-14 i Göteborgs Oscar Fredriks förs.

Barn.

Henrik Gustav. Willhelm Albert.Margot Gustava.

Jag skulle vilja veta något om Gustaf Fredriks föräldrar ,vilka dom var och om de var födda i Memel ,Litauen som då troligtvis var Ost Preussen.

Tacksam för svar.

Rose-Marie Behrendt

Västra Frölunda

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Rose-Marie!

Tyvärr har jag väldigt lite kunskap i att forska i Preussen och i de tyska och baltiska länderna men man kan ju alltid börja i Göteborg åtminstonde.

Gustaf Fredrik Behrendts har nämnts i ett annat sammanhang här på Proveniens varför jag kunde återfinna honom i hfl för Göteborg Karl Johan under åren 1858-1864 och i Roten 37 (Göteborgs Karl Johans församlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:30, 1858-1864, sid 67)

Han är ogift men finns i samma hushåll som Enkefru Ch. Behrendt, född 5/11 1798 vilken med stor sannolikhet är hans mor.

Rose-Marie Behrendt
0

Tack Cheyenne.

Hade ingen aning om att hans mor ev.var med.Det finns en syster Auguste född 1834 möjligen har syster och modern flyttat med.Gustaf Fredrik  var  kapten på Briggen Juno av Göteborg Jag har försökt att få info vi G-gruppen som har östersjöländerna som sin specialitet.

Jag fortsätter mitt sökande tack för hjälpen.

Rose-Marie

chrissan
0

Det kan ju finnas handlingar i arkivet (Göteborg) som inte är scannade, men som innehåller flyttbetyg etc från Tyskland. Jag har hittat sådana i Stockholm och de är mycket detaljerade, tom klockslag för födsel finns med samt fullständiga uppgifter om föräldrarna.

Sjömanshuset i Göteborg är en annan källa, inte heller scannat

Rose-Marie Behrendt
0

fint jag skall kolla på sjömanshuset och även gå igenom landsarkivet igen.Det kan finnas möjligheter att även Sjöfartsmuseet har en del.

Jag har tagit ut sjömansrullan , på Briggen Juno med G F och övrig besättning  för 1876

Lill-Kisse
0

Kan det här vara din Gustaf Fredrik? Urklippet är från SVAR:s register över sjömanshus.

Namn:

F.G. Behrendt

Födelsedatum

1836-02-19

Födelseförsamling

Memel

Hemförsamling:

Göteborg

Civilstånd:

Gift

Inskrivningsnummer:

311

Hyra / lön:

50 Kr

Befattning / Yrke:

Befälhavare

Påmönstrad:

1890-04-25 i Karlskrona

Fartyg:

Namn:

Northumbria (Brigg)

Hemmahamn:

Göteborg

Destination:

England

Registerton:

290,89

Fartygets redare / ägare:

Anders Jansson

Kapten:

F.G. Behrent

Övrigt:

Befälhavare oexaminerad.

Sjömanshus:

Karlskrona sjömanshus

Volym:

DIa: 5 s. 45-46

Lill-Kisse
0

Det finns flera poster om Gustaf Fredrik Beherndt i det rgistret. Födelseorten är Memel i flera av dem.

Lill-Kisse
0

Det finns en sida som beskriver hur man släktforskar i bl a Litauen:
http://www.g-gruppen.net/

Rose-Marie Behrendt
0

Hej

Ja det är min Gustav Fredrik Behrendt. Jag skall ta mej en titt på Landsarkivet och Svars register över sjömanshusen.