Begravda i Sverige 2
På Rötters förstasida - under 'Uppdaterat' och daterat 2011-11-16 - finns idag en länk till en sida som presenterar ett nytt projekt (eller en fortsättning på ett tidigare projekt); "Begravda i Sverige 2", dvs en version 2 av den första CD-skivan.
Detta ligger inte som en nyhet på Rötters förstasida utan som sagt var som en länk under 'Uppdaterat'.

Kul om det kommer en uppdaterad version, den första är ju långt ifrån fullständig och innehåller ganska många fel som förhoppningvis till en del är tillrättade.

Själv är jag positiv till projektet då jag tycker det finns fördelar med en CD/DVD-skiva, ffa vad gäller sökbarheten med olika sökparametrar och där allt är samlat "på ett och samma ställe". Med det sista syftar jag på de websidor som nu erbjuder samma information, t ex Finngraven.se, SvenskaGravar.se och Gravar.se
På www.finngraven.se kan man läsa:
"Söktjänsten är kostnadsfri och erbjuder alla intresserade att finna gravsatta och grav-platser på kyrkogårdar runtom i Sverige.
Kyrkogårdsförvaltningar kan ansluta sig till tjänsten med eller utan digital gravkarta och målet är att den skall bli landsomfattande. På så sätt kan utökad service ges dygnet runt till allmänhet, begravningsbyråer, sten-huggare, trädgårdsmästare. Den är också ett effektivt sökverktyg för t.ex. anhöriga och släktforskare."
I dagsläget är det dock bara 35 församlingar/kyrkogårdsförvaltningar som har anslutit sig till tjänsten.
På http://gravar.se/ är det betydligt fler församlingar/kyrkogårdsförvaltningar representerade. Å andra sidan finner jag ingen information om var datan kommer ifrån eller hur en församling/förvaltning kan ansluta sig till tjänsten. Den enda informationen som finns är:
"gravar.se är sökmotorn för dig som letar information om en vän, släkting eller annan person som är avliden. Gravar.se är även utmärkt för dig som t.ex. släktforskar då du får fram information om var den avlidne finns begravd samt information om andra släktingar inom samma gravplats."
Vad gäller Svenskagravar.se så finns information här
Anledningen till att det är olika portaler är att varje leverantör av program för gravregister på kyrkogårdarna har sin egen sida.
Att det är olika och att det är olika antal kyrkogårdar under de olika portalerna beror på hur avancerat grundprogrammet är. Den du nämner först är från den leverantör som har ett program som främst används av stora förvaltningar i städerna medan gravar.se bygger på programvara som används i mindre församlingar. Det är helt enkelt ett val som församlingen gör om delar av informationen ska läggas upp på nätet från församlingens register.
Det är i stort sett samma information som förvaltningarna valt att lämna en kopia av även till Släktforskarförbundet för att använda på CDn.
När det gäller rättningar av eventuella fel får man alltså vända sig till den berörda kyrkogårdsförvaltningen och be om en rättelse i registren.

#3 Aha! Tack KriAn. Jag tyckte jag kände igen namnen på de olika gravregistren som skymtar här och där på ovanstående sidor. Då klarnade det.