Oscar Fredrik?
Min farmors farfars bror flyttade runt, mest nära födelseorten, så som så många andra i släkten. Så stod det att han flyttade till Oscars Fredriks församling. "Vad kul", tänkte jag, "så det var i alla fall någon i släkten, även på den tiden, som tog sig till Göteborg!"
Det var ju bara det, att han flyttade 1838, Och Oscar Fredriks församling i Göteborg heter inte så förrän 1908. Kyrkan byggdes 1893. Någon som har någon ledtråd till hur jag letar vidare? Eller några andra tankar om detta? Jag har googlat på Oscar Fredrik men hittar inget.
Personen i fråga hette Magnus Persson, och var född 1811-11-01 i Skärstad. Och jag hittade uppgiften om flytten till Oscar Fredrik i Skärstad AI:11 sid 104, och Skärstad B:1 sid 37.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ja, det var ju en innovativ och försigkommen präst…! 
Mortorp i Kalmar län hade en annexförsamling (numera egen församling) som heter Oskar fs. Oscars församling i Stockholm är dock även den mycket yngre.
Funderar vidare….!

#2 Strålande! Där fanns ju Magnus Persson inflyttad den 9/4 1838.

Och där finns en dräng Magnus Perrson , inflyttad i april
Väderstad BI:1 (1826-1839) Bild 28 / sid 49 (AID: v42100.b28.s49, NAD: SE/VALA/00439)
Ni är ju helt fantastiska! Tack så mycket! Jag lärde mig något nytt (Skatteverkets förteckning över församlingar), och kan nu ta reda på vart han tog vägen i Östergötland (förmodligen flyttade han hem igen efter ett år eller två - eller någon annanstans).
Visst går det. Om inte annat, så går det galet