Alla helgon hos Ancestry.
Citat:
"Sök gratis i de svenska kyrkböckerna hos Ancestry.se
Genline ägs numera av Ancestry som är världens största släktforskningsföretag. Därför skickar vi följande information om Ancestry till dig som är medlem hos Genline.
Lördagen den 5 november firar vi Alla helgons dag då vi enligt traditionen åker till kyrkogården och tänder ljus på våra släktingars gravar. Detta är en ganska ny sed som funnits sedan nittonhundratalets mitt och helgdagen infördes 1953.
Fredag - söndag, 4 - 6 november, är det gratis att bläddra och söka i de svenska kyrkböckerna hos Ancestry.se. Samlingen "Sverige, kyrkböcker, 1500-1937" innehåller kyrkböcker för alla Sveriges län. Det finns husförhörslängder, församlingsböcker, födelseböcker, dödböcker, vigselböcker, in - och utflyttningslängder samt kyrkliga räkenskaper. Sammanlagt mer än 19 miljoner digitala bilder.
För att bläddra och söka gratis i de svenska kyrkböckerna behöver du endast registrera dig med förnamn, efternamn och e-postadress om du inte redan har ett användarkonto hos Ancestry."
Jag trodde att man behövde uppge kontokorts nummer, så har det varit tidigare, även om det har varit gratis

#1 Jag registrerade mig hos Ancestry för flera år sedan enkom för att söka i samlingarna, dvs bara se träffarna. Jag behövde inte uppge något konto/kortnummer.

När AD gör liknande kampanjer får de som redan betalar ett abonnemang sin tid förlängd med motsvarande period, en mycket snygg gest.
Gör Ancestry det? Knappast, de har inte samma kundmognad som AD

#3 Det står dig naturligtvist fritt att tycka så. Personligen uppfattar jag det som ett sätt att marknadsföra tjänsten och locka fler att teckna ett abonnemang.

Naturligtvis är det en marknadsföringsåtgärd, men AD har förstått att även existerande kunder är en en del av marknaden och att de ska hållas vid gott mod, något som andra kan ta efter (för att vara mild i tonen)

#5 Även på Rötter lyfter man upp detta gratiserbjudande från Ancestry. Jag kan inte se att du ifrågasätter detta under Förbundsforum….!
Riktigt busväder här idag, m.a.o. perfekt släktforskningsväder. Upptäcker till mitt stora förtret att mitt Svar abonnemang har gått ut.
Så det här var välkommet! 

# 6 förstår inte den kommentaren. Är det ett önskemål att skriva samma sak på fler sajter?

#6 Jag har bara ett önskemål och det är att jag ska kunna tipsa om ett erbjudande i släktforskningens tecken, utan att behöva stå till svars för hur betalande abonnenter uppfattar det hela.

Hursomhelst är det väl en fin gest med några gratisdagar oavsett vilken operatör det gäller. Men visst uppfattar man AD som mera "reko" när de förlänger abonnemanget hos betalande kunder med motsvarande dagar när de har sina "gratisdagar",
Nu skall jag åka till ett par kyrkogårdar och tända lite ljus.
Trevlig helg på er!

Såg att ancestry hade detta erbjudande på en av våra kvällstidningars sidor. Blev väldigt glad och tänkte prova då jag är väldigt imot att skriva ut mitt kontonummer på internet. Och visst behövde man inte ange något annat än namn och mail för att söka. Men bara söka för vill du se något av intresse är du som vanligt tvungen att ange kontonummer…. Har alltid viljat prova någon av dessa sidor och se ifall de är något att lägga pengarna på för min del, men vill inte ange kontonummer i onödan, ifall det skulle visa sig att jag inte är så intresserad av att släktforska. Vet att de har en prova på tid, men jag kan nästan garantera att jag kommer glömma bort att avsluta mitt medlemskap eller att det jättekomplicerat att göra det….
"Chaos is a friend of mine."
För att söka i kyrkoböckerna, som jag gör just nu, är det helt fritt.
Inget kontonummer behövs.
Fundera faktiskt på att ta ett kortare abonnemang för att kolla spår till¨Nordamerika¨.
Detta trots att jag upplever layout o sökfunktioner som något röriga.

Hur kommer du in på det? Varje gång jag söker på någon släkting dyker sidan upp om regestrering
"Chaos is a friend of mine."

Det kan vara värt att poängtera att det endast är samlingen "Sverige, kyrkböcker, 1500-1937", som det är fritt att söka i och titta på under helgen och om Ronny-K skriver så krävs där inget kontonummer.
Tack för ett jättebra tips! Jag passade på att slå upp lite "sentida" släktingar fram till 1937. En fråga: vad beror det på att Ancestry erbjuder bilder så långt fram som till 1937? Vad jag kan se hos dom andra aktörerna, (Svar, Arkiv Digital) så stannar dom på 1894?

#15 Tror AD inte har börjat/har bara börjat fotografera av de "nyare" kyrkoböckerna, vad jag förstår. Jag sitter och väntar på att min soken ska bli fotograferad, men det dröjer nog lite.

De bilderna på Ancestry är oftast SCB-listorna. Alla aktörer har nu bilder efter 1894, sekretessgränsen har ändrats och man jobbar för fullt med nyare böcker.
Ett annat tips; man kan gå in på Scangens sida och se hur långt Arkiv Digital, Genline och SVAR har kommit dvs vad de har fotograferat eller scannat av kyrkböcker osv.