Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 2003 ggr
Cheyenne
0

Gudmundrå år 1921

Jag trodde jag visste allt om min farmor Elsa Honorine Janson, född i Vänersborg 1904. Det jag inte har vetat har min pappa och min farbror berättat om.

Sitter och kikar i församlingsboken för Botkyrka fs 1921-1925. Min farmor Elsas far drev en järnhandel vid järnvägsstationen i Tumba. Detta var under en tid då Tumba Villastad byggdes så affären blomstrade. Men så ser jag att min farmor finns noterad i familjen (far Nils Janson, mor Honorine Elliot och syskon) som utflyttad till Gudmundrå fs i Västernorrland den 23/11 1921. Då var min farmor 17 år gammal.

Blev lite paff. Vadan detta? Varför flyttade farmor till Gudmundrå vid 17 års ålder?  Jag vet att hon sedemera kom att arbeta som kockerska i olika hem men detta?

Jakten går vidare i Ångermanland! Glad

Cheyenne
0

Och där blev det stopp! Hos SVAR finns knappt något (eller inget) för Gudmundrå efter 1898…!

Rynkar på näsan

chrissan
0

Hushållsträning var vanligt eller hushållsskola. En annan anledning var väntade barn som skulle hållas hemliga

Gudmundrå fins på AD, dck inte inflyttade 1921

Cheyenne
0

Väntade barn kan uteslutas av orsaker som jag inte vill gå in på men hushållsskola låter troligt. Jag vet att farmor gick i en hushållskola. Jag har bara inte vetat var…!

chrissan
0

Enligt register till FSboken 1912-22 ska hon finnas på sid 401, men det finns inge församlingbok som täcker just dessa år, det är 1899-1921 och där finns hon inte

chrissan
0

Jojomensann, i FS-bok nr 2 finns hon som hushållsfröken på Sandviken hos kamrern där. Flyttar till Botkyrka 27/11 1923

Gudmundrå AIIa:10 (1921-1931) Bild 570 / sid 401 (AID: v121380.b570.s401, NAD: SE/HLA/1010049)

Cheyenne
0

Tack snälla för att du tar dig tid att kika. Ännu en sådan; "Vänta eller kontakta landsarkivet…."

Cheyenne
0

Nämen TACK! Tack snälla! SVAR har inte FS-boken. Skulle jag kunna få se ett klipp från nämnda bok med hennes namn samt kamrerns namn. Jag vet vilka hon sedemera arbetade hos (bla en änkling med barn) så det skulle vara så kul att se.

chrissan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och nu ylar hhunden på mat