Hjälp till tydning

Stads slut? Dvs utan fast bostad
Tack för hjälpen. Jag kunde själv se stads. Har aldrig tidigare sett uttrycket.
Kan detta uttryck motsvara "på socknen" som man ibland ser på landet?

Det är stadens motsvarighet till "socknens slut" som det kallades på landet. Det brukade betyda att personen skrevs över i obefintlighetslistan. Officiellt var personen fortfarande skriven i församlingen men hade antagligen avvikit utan giltig flyttningsattest.
I det här fallet ser det ut som han vistades i Köpenhamn men inte hade tagit ut flyttattest dit.
Kolla sidan 67, stads slut
Tack för hjälpen.
# Vad menar du med sidan 67? Jag hade bara ett 3:timmars abonnemang på svar.
Står det något som berör mina personer Anna Britta J och hennes dotter Ida?
Om ja, berätta för mig.

EvaMorfi, vilken församling avses? Jag tror inte '67' är en sidhänvisning utan ett årtal. Detta med tanke på att Hfl omfattar åren 1866-1869 enligt din bifogade bild.

Och det står ju Halmstad…..!
// Närsynta bofinken Knut 
Jag såg det också som ett årtal. Tänkte aldrig att det kunde vara en sidhänvisning.

"67" är nog det året (1867) han överfördes till listan i "stades slut".

Hon! Det är en 'hon' med dotter Ida.
Halmstad, Husförhörslängder, AI:29, 1866-1869, sid 13 (No 5, Fredriksvall)
Halmstads kyrkoarkiv (Halland), Husförhörslängder, SE/LLA/13138/A I/29
Tack Cheyenne. Jag visste att jag hade rätt person men bifogade bara högersidan. Jag trodde när man sa s 67 att det fanns något mer om henne. Jag försöker hitta henne i Köpenhamn.
Dottern har jag hittat. Hon blir gift med en förmodligen rik handelsman och flyttar till Färöarna. Men mor och dotter finns inte i någon folkräkning tillsammans. När dottern gifter sig på 1880-talet står det i lysningsprotokollet att hon har en prästattest daterad september 1876. Men varifrån kommer denna attest från Halmstad eller Annerstad där hon är född? Det är frågan.