Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1661 ggr
EvaMorfi
0

Hjälp till tydning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa mig? med ordet som står efter Köpenhamn i utflyttningskolumnen?

chrissan
0

Stads slut? Dvs utan fast bostad

EvaMorfi
0

Tack för hjälpen. Jag kunde själv se stads. Har aldrig tidigare sett uttrycket.

Kan detta uttryck motsvara "på socknen" som man ibland ser på landet?

svenne
0

Det är stadens motsvarighet till "socknens slut" som det kallades på landet. Det brukade betyda att personen skrevs över i obefintlighetslistan. Officiellt var personen fortfarande skriven i församlingen men hade antagligen avvikit utan giltig flyttningsattest.

I det här fallet ser det ut som han vistades i Köpenhamn men inte hade tagit ut flyttattest dit.

[Andoberg]
0

Kolla sidan 67, stads slut

EvaMorfi
0

Tack för hjälpen.

# Vad menar du med sidan 67? Jag hade bara ett 3:timmars abonnemang på svar.

Står det något som berör mina personer Anna Britta J och hennes dotter Ida?

Om ja, berätta för mig.

Cheyenne
0

EvaMorfi, vilken församling avses? Jag tror inte '67' är en sidhänvisning utan ett årtal. Detta med tanke på att Hfl omfattar åren 1866-1869 enligt din bifogade bild.

Cheyenne
0

Och det står ju Halmstad…..!

// Närsynta bofinken Knut Skäms

EvaMorfi
0

Jag såg det också som ett årtal. Tänkte aldrig att det kunde vara en sidhänvisning.

svenne
0

"67" är nog det året (1867) han överfördes till listan i "stades slut".

Cheyenne
0

Hon! Det är en 'hon' med dotter Ida.

Halmstad, Husförhörslängder, AI:29, 1866-1869, sid 13 (No 5, Fredriksvall)

Halmstads kyrkoarkiv (Halland), Husförhörslängder, SE/LLA/13138/A I/29

Denna kommentar har tagits bort.
EvaMorfi
0

Tack Cheyenne. Jag visste att jag hade rätt person men bifogade bara högersidan. Jag trodde när man sa s 67 att det fanns något mer om henne. Jag försöker hitta henne i Köpenhamn.

Dottern har jag hittat. Hon blir gift med en förmodligen rik handelsman och flyttar till Färöarna. Men mor och dotter finns inte i någon folkräkning tillsammans. När dottern gifter sig på 1880-talet står det i lysningsprotokollet att hon har en prästattest daterad september 1876. Men varifrån kommer denna attest från Halmstad eller Annerstad där hon är född? Det är frågan.