Peter Wilson, Minnesota
Från en bekant fick jag häromdagen följande information:
"I have been struggling with trying to find an immigration record for my Great Grandfather, Peter Wilson. I don't know much beyond his life in Lake Park, Minnesota. He was born on Jan 15, 1845 in Sweden and died on Aug 13, 1913 in Lake Park. According to the 1905 census, Peter had lived in Lake Park, MN for 35 years. So he must of arrived there about 1870 or before. He married the widow of his neighbor, O. J. Vegager about 1880. Judging by the map of Lake Park at that time, Peter Wilson's farm was adjacent to the Vegager farm. Mathilda had bore two sons, Helmer and Oluf, with Mr Vegager. Those two became part of the Peter Wilson family. Soon after Peter and Mathilda bore seven more for a total of nine children. She was born in Anolfabohl Sweden on Sept 21, 1854. She died on Aug 17, 1908 in Lake Park, Minnesota"
Mathilda var det inga problem att hitta i Örs församling, Dalsland.
Men denne "Peter Wilson" var svårare. Att Peter = Per är troligt men Wilson? Nilsson?. Hittade honom även i 1880 års census - i Hamden, Becker, Minn. (inga detaljer/inget abonnemang).
Någon som har tips hur man letar eller kanske med rätta databaser kan hitta denne Peters' svenska namn och födelseort…

Enligt census 1900 är Peder Vilson född januari 1846 och hans emigrationsår anges till 1868. Han uppges ha gift sig 1873 , men om det är med Mathilda framgår inte, men hon har också uppgift om 27 års giftermål. Census 1880 visar det tycks ha funnits tre barn före bröllopet, varav den yngsta är Sophia, 3 år (född ca 1877). Detta baseras på att de tre äldsta barnen anges ha norsk pappa och svensk mamma. Första gemensamma barnet tycks vara Betsy, född januari 1880
Det finns också ett familjteträd på Ancestry, ägt av en Richard Hanson. Är det din kontakt?
Av någon anledning så blir Olsson ofta Wilson på engelska, kanske något at ha i minnet?

Ja det stämmer -det är Dick Hanson som är kontakten. Och som du förstår har han haft svårt att hitta rätt på förfadern i Sverige.
Jag har inte tittat på hans släktträd - det går väl att kolla även om man inte har Ancestry-konto!?
Jag fick just ett mail från honom - skall se vad han vill …

Det är "synd" att han emigrerade före 1880-års folkräkning. Det blir lite av att leta efter en nål i den berömda höstacken.
Jag skall försöka med Emigranten Populär "Per Olsson som emigrerar 1868". De värmländska posterna innehåller ju födelsedata.

Det finns lite grann nämnt om Peter Wilson i en bok om Becker
http://www.archive.org/stream/pioneerhistoryof00wilc#page/504/mode/2up

Kolla om du kan se

Och inte blir det lättare av att det tydligen finns två Peter Wilson och en Peder Wilson i samma ålder som rör sig i trakten samtidigt 

Dick har inte med census 1900 i sitt träd. Så här ser det ut i Ancestry
1900 United States Federal Census
about Peder Vilson
Name:
Peder Vilson
Home in 1900:
Lake Park, Becker, Minnesota
Birth Date:
Jan 1846
Birthplace:
Sweden
Race:
White
Immigration Year:
1868
Relationship to Head of House:
Head
Father's Birthplace:
Sweden
Mother's Birthplace:
Sweden
Spouse's name:
Matilda
Marriage Year:
1873
Marital Status:
Married
Years Married:
27
Occupation:
Neighbors:
Household Members:
Name
45
20
17
16
14
11
8
6

I trädet ser jag att det finns "source citations" för Peders "Departure Liverpool" och "Arrival New York".
Undrar om namnet där är Peder Vilson … Dessutom kanske medpassagerare … Kan du kolla?

Jag funderar lite över uppgiften om att Peter Wilson avled den 13 augusti 1913 i Lake Park, Becker County, Minnesota. Jag kan inte finna någon Peter Wilson som avlider detta datum i nämnda County. Däremot finner jag en Peter Wilson, född 1846 som avlider i Ramsey County, Minnesota den 20 augusti 1913.
Jag tror att denna person är identisk med den Peter Wilson som ligger begravd på Lake Park Cemetery. Se länk
Enligt gravstenen ska han tydligen ha avlidit den 20 augusti, inte den 13 augusti. På samma kyrkogård/begravningsplats finns hustrun Mathilda som avled 1908. Länk
Om det är så, dvs att Peter Wilson i själva verket avled den 20:e så finner man hans dödsattest indexerad på familysearch i tre olika versioner. Enligt denna ska hans föräldrar ha hetat Wm Nelson och Baleta/Babeta (moderns namn har transkriberats på två olika sätt).
Wm är ju en vedertagen förkortning för William i Amerika. Det misstänker jag att fadern inte hette, snarare då Wilhelm. Och moderns namn? Baleta/Babeta!? Kan det vara en total missuppfattning av Bothilda?

Alltså Peter/Per Wilhelmsson borde han ha hetat

Föröker buga djupt och tacka, men svårt efter kravlande besök på vinden.
En massa trådar att nysta i … Det skall bli trevligt att informera Dick Hanson om alla resultat. Och på anmoder Mathilda har jag kommit långt tack vare prästsläkten Hasselroth.

Jag kan inte hitta någon lämplig Per Wilhelmsson eller liknande. Det är överhuvudtaget svårt att hitta någon lämplig kandidat när man utgår från födelsedatumet och utvandringsåret.
En möjlig kandidat kan vara Jöns Peter Persson, född 1846-01-15 i Munka-Ljungby (L). Han utvandrade 1869-03-22 från Väsby (M) s 295. Han är i och för sig född ett år senare, 1846 och utvandrade även ett år senare än vad som uppgetts i Census, men födelsemånad och dag stämmer.
I Emigranten Populär finns det några andra kandidater som alla rest via Köpenhamn 1868:
Peter Nilsson född 1845/1846, utvandrad 1868-05-29, destination Chicago.
Johan Petter Nilsson, född 1846/1847, utvandrad 1868-08-03, destination New York.
Jonas Petter Nilsson, född 1846/1847, utvandrad 1868-09-10, destination Redwing, MN.

Bokesliden - och alla andra - tack för tips. Som du ser en bit ovan så finns även 1846 som födelseår. Och jag håller med dig -detta var ingen lätt nöt att knäcka. Knepigt att inget "svenskt" namn finns i någon dokumentation.
Jag får se om det finns ngn koppling till familjen i Munka-Ljungby. Kanske ngt barn fick namn efter farfar …

#9 Skeppslistan från 22 maj 1865 avseende St Mark visar att 24 årige Peter Wilson, från Stockholm , SVerige ankommer tillsqmmans med 19-årige Jens/Jean Wilson, också han från Stockholm.
I övrigt inga uppgifter. Är inte säker på att detta är rätt Peter,men …..

Jag har råkat på det förut, att en svensk faktiskt hette Wilson även här i landet!

*skratt* Fann detta på en amerikansk släktforskarsida:
"Don't speak of transcription errors. It is more polite to speak of ambiguous handwriting."
Ungefärlig översättning:
"Påpeka inte alla skrivfel. Det är mer artigt att tala om alla svårförståliga/tvetydiga handstilar".

Alsterolle! Hur har det gått med ovanstående Peter Wilson?
Census 1880 nämns här ovan men det finns ett Minnesota State census från 1875 där en Peter Wilson, född ca 1848 i Sverige, återfinns i samma hushåll som en John Wilson, född ca 1844 i Sverige. De bor i Becker county.
De två skulle stämma bra med Swemah's inlägg här ovan. Citat: "Skeppslistan från 22 maj 1865 avseende St Mark visar att 24 årige Peter Wilson, från Stockholm , SVerige ankommer tillsammans med 19-årige Jens/Jean Wilson, också han från Stockholm."
Förvisso diffar åldern för Peter ganska mycket men ändå väl värt att följa upp.
Om denna John Wilson också blev kvar i Becker så återfinns han i Minnesota State census 1885 som gift med Sofie Wilson från Sverige, föddd ca 1854. De har då tre barn. Samma familj (med ytterligare 4 barn) återfinns i Census 1900, fortfarande i Becker, MN.
Här uppges John Wilson vara född i februari 1844. Immigrerad ca 1870 och gift sen ca 1881.

John Wilson avlider vid 80 års ålder, fortfarande bosatt i Becker county. Hustrun Sofie hette tydligen Peterson. Inga namn på föräldrarna nämnda tyvärr.
Name:
John Wilson
Burial Date:
Burial Place:
Death Date:
04 Apr 1924
Death Place:
Audubon, Becker, Minnesota
Birth Date:
1844
Birthplace:
Occupation:
Race:
Marital Status:
Married
Spouse's Name:
Sophie Peterson
Father's Name:
Father's Birthplace:
Mother's Name:
Mother's Birthplace:
Indexing Project (Batch) Number:
System Origin:
Minnesota-EASy
Source Film Number:
2218687
Reference Number:
345

Tack alla - jag får fräscha upp minnet och kolla alla nya tips.
Ja det dyker upp nya källor hela tiden. Vilket innebär att jag har stora förhoppningar att även hitta hustruns borttappade farfars far som vi letar efter i USA.