Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3704 ggr
Yred3
0

Utvandring från Helsingborg 1880, 1884

Kunde man emigrera till Amerika direkt fån Helsingborg år 1880. Eller reste man till Köpenhamn när man var bosatt i Skåne? Eller reste man till Göteborg?

Det gäller min farmors far: August Wilhelm, kallas Wilhelm, Sjöholm född 1 mars 1848 i Lund, Skåne(Malmöhus) utvandrade 8 mars 1880 till Nord Amerika, från Gråmanstorp, Skåne. Han var bagare.

Hans bror Johan Edvard, kallas Edvard, född 9 Sept 1859 i Östraby, Skåne, emigrerade 24 April 1884 till Amerika. Han var vagnmakare(snickare).

Yred3
0

I Emihamn ser man att Edvard skulle till New York.

chrissan
0

Oftast åkte man nog via Köpenhamn, här är Edvard:

Efternamn:   SJÖHOLM

Förnamn:     EDVARD

Ålder:       25            Kön:

Född: 1858/1859

Församling:  SVERIG    Län:

Titel/Anm:   ARBEJDSMAND

Utresehamn:  KÖPENHAMN

Utvandrdag:  1884 05 01

Destination: NEW YORK

Medåkande:   Källkod:     1465

Yred3
0

Tack för hjälpen! Men hur gör jag sedan?

AndersE
0

#3 Hur menar du?

Lite allmänna utvandrarforskartips kan man få om man klickar på "Artiklar", sedan "Amerikasläkt" och kanske börjar här - länk

Cheyenne
0

August Wilhelm Sjöholm förekommer ju under ganska många trådar här på Proveniens. Jag har ett svagt minne av att du skulle söka honom bland ankommna immigranter under år 1880. Manifesten finns tillgängliga här b.la.

(New York Passenger Lists, 1820-1891).

Hur gick det med det?

EvaMorfi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Yred3
0

Ja, det stämmer att jag har eftersökt honom och hans bror i 10 år men ännu inte funnit något i USA. Ja har letat på passagerarlistorna i många omgångar men inte funnit något och har sedan igår åter börjat leta där.

Så tack för att ni svarade. Jag har funderat på dett hela mitt liv och undrat var det blev av min farmors far och hans bror.

Ikväll ska jag på "kurs" flera av oss som gick den första kursen för mer än 10 år sedan, går kurs igen, och har trevligt tillsammans. Då blir det verkligen av att man forskar en kväll i veckan i 8 veckor.

Yred3
0

Återigen har jag tittat på utflyttningslängden Östraby;B:3: s. 209,  16 april 1884 sägs han emigrera till Amerika. Jag hade ett annat datum från en annan Hfl.Men det står att han är urmakaregesäll och inte alls som det står i Emihamn att han skulle vara Vagnmakare. I Hfl Östraby AI:10, s. 71 står det Fr. bet 14/7 till Köpenhamn vad menas med det någon som vet?

Cheyenne
0

Visst var väl fadern urmakare? Eller minns jag fel?

Ja, vad kan Fr. bet vara för slags betyg? Man får inga vettiga träffar om man gogglar. Det står inte 'Fl. bet'?

EvaMorfi
0

Cheyenne
0

#10 Så enkelt och så självklart med facit i hand! Skrattande

swemah
0

Den person som avses verkar vara "halvbrodern" Johan Edvard, framgår väl inte helt av frågan. Frejdebetyg skrevs av prästen och var ett  "bevis" för att man skött sig, användes oftast för att få vissa arbeten etc 

Det står Fr betyg 14/7 81 och han tar ut flyttningsbetyg till Amerika 16/4  84. Inget yrke angivit i hfl., däremot i flyttningslängden där det står urmakargesäll.

Cheyenne
0

En fråga till Yred3: Är August Wilhelms och Johan Edwards far, dvs Magnus Sjöholm, född 1830 i Västerstad, på något sätt befryndd med Christian Sjöholm, född 1834 i Västerstad? Båda bosatta i Östraby fs enligt folkräkningen 1880.

swemah
0

Kanske på samma sätt som med Jean Johan, f 1822 och urmakare i Östraby och Carl Otto f 1821, boende i Malmö?

Uppgifter från folkräkning 1880

Cheyenne
0

Jag undrar då Christian Sjöholm hade en son; August Emil Sjöholm, född 1871-09-09 i Östraby fs, vilken emigrerar från Östraby 1892-11-11. Jag kan inte finna honom i Emigranten Populär, ej heller med utresa från Köpenhamn och jag undrar vart han skulle.

Dock verkar det ha varit en väldigt kort visit i Amerika för August Emil Sjöholm då han återfinns i den svenska folkräkningen 1900 och är då gift och har barn födda i Östraby fs 1894, 1896, 1899 och 1900.

swemah
0

Han har återlämnat sedel 7/11 1893.Framgår inte om han rest och i så fall vart

Källa: Östraby AI:11 (1888-1894) Bild 354 / sid 375 (AID: v110404.b354.s375, NAD: SE/LLA/13534)

Och Christian var bror till Mgnus, likväl som till Carl Otto och Jean Johan.

Yred3
0

Har nyss kommit hem efter att ha varit med en anhörig på akuten sdan 16-tiden. Jag har för mig att Christian är en brorson. Ja, Magnus Sjöholm urmakare var deras far alltså Wilhelms och Edvards, även om Wilhelm föddes  6 år innan giftermålet, båda föräldrarna var 18 år och bodde i samma fastighet i Lund.

Magnus far: Olaus Sjöholm, smed och Bolla Nilsdotter. Barn: Johanna f. 1816 död 1817-03-10 i bröstfeber, Carl Otto f.1821-01-23, Jean Johan f. 1822-10-30, Magnus f. 1830, Anna Christina f. 1825-07-27, Christian f. 1834-02-05

Magnus farfar: Ola Torkelsson Sjöholm smed f. 1761 i Fränninge och Anna Caisa Silfvertelning(ibland Silfvertärning) f. 1756

Magnus farfarsfar: Torkel Olsson i Fränninge död efter 1784 och Hanna Olsdotter.

Wilhelms och Edvards mor; Ulrika Persdotter som från början bara hette Olu, i hennes bouppteckning står det Ulla Sjöholm. Hon hade ärvt ett hus av fadern som hette Per Knutsson Bildt som dog mycket tidigt. Ulrika dog 1884, 2 veckor ca efter att Edvard åkt iväg. Magnus dog 1895 och då tog Jean Johan Över urmaeriet och huset och flickorna flyttade. Den ena dog någon tid efter det.

Tack för frejd betyg.

Wilhelms son; Anders Magnus Christian Sjöholm, var över till USA flera ggr i samband med världsutställningarna men jag har inte kunnat hitta hans far eller farbror i närheten. AndersSjöholm dog 1930 och är begravd på Norra Begravningsplatsen i Sthlm. Wilhelms fru dog i Dalby 1876-10-21.

Cheyenne, har vi gemensamma anor?

Yred3
0

August Emil ångrade sig tydligen och tog ut lysning året därpå och gifte sig med Ida Andersson från Brunnslöf nr 4. Han fick tom Kungl. Majts Nåd att avflytta från riket 1892-10-22, men ångrade sig 1893.

Cheyenne
0

#17 Ja, det mesta känner vi till sedan tidigare avseende Williams och Edwards föräldrar. Jag försökte finna en nära släkting till bröderna som också emigrerade då det kan plocka upp spåret igen. En nära släkting som reser till en viss delstat eller som i manifestet uppger att han eller hon ska till uncke/cousin si och så….!

Nåväl, August Emil ångrade sig tydligen! Obestämd

Avseende #18 Min farmors far och hans syskon var födda i Fränninge men deras mor kom från Blentarp och deras far var född i Mörrum, Blekinge. Deras far hade dock en skånsk mor, hon var också född i Blentarp. Jag håller dock fortfarande på att sammanställa det jag vet så om vi har några gemensamma anor vet jag ännu inte.