Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 4698 ggr
Cheyenne
0

Emma Katarina Johansdotter - Tingsås hfl

Skulle någon vänlig själ kunna kontrollera hfl för Tingsås, Kronobergs län, AI:22 (gammal notering) och se om en syster till min farfars far (Frans Edvard Johansson) finns med i hushållet. Familjen bodde under Björnalycke gård vilket om jag minns rätt är alldeles i början på hfl.

Hans syster hette Emma Katarina Johansdotter eller Johansson född den 20/8 1862 i Linneryd fs. Jag har en slarvig notering om att hon först emigrerade till Danmark och därefter till Amerika men inga exakta datum.

bokesliden
0

Emma Katarina finns med och hon flyttar till Danmark 1887-05-13 enligt Tingsås AI:22

Cheyenne
0

Tack snälla bokesliden. Jag undrar då varför jag har noterat att hon kom tillbaka till Tingsås och sen emigrerade till Amerika. Obestämd

Då får jag se om jag kan finna henne i Danmark.

evakristina
0

Hej Cheyenne!

Hittade en familj under Björnalycke gård. Fadern Johan Gustaf Andersson f. -34.

I längden finns förutom övriga barn även Frans Edward f. -84 och Emma Katarina -62 (tycker dock att datumen ser ut att vara 28/8) född i Linneryd.

Emigrerar till Danmark den 13/5 1887 enligt anmärkning med utflyttningsattest no. 26.

Det finns däremot en syster Hilda Mathilda f. 67 som först beger sig till Danmark. Återkommer till familjen under våren -92 och emigrerar till Amerika samma år på hösten.

Gnidde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du henne hon utvandrade till Danmark

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack evakristin. Ja Hilda Mathilda behandlas under en annan tråd här på forumet men jag har slarviga anteckningar så jag fick för mig att systern Emma Katarina även hon först begav sig till Danmark, åter Sverige och Tingsås och därefter till Amerika.

Gnidde, tack för bilden!

Jag vet inte vad nästa längd säger, i detta fallet en församlingsbok för Tingsås; AIIa:1, 1896-1901.

evakristina
0

Var hittar jag församlingboken?

Cheyenne
0

Aha, den fnns hos SVAR inte hos genline vad jag vet.

Gnidde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är hflen för åren före hon flyttar till danmark 1884 och kommer hem 1887.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack snälla Gnidde! Jag blir fullständigt gråhårig på dessa min farfars fastrar, dvs systrar till hans far. Min farfar släktforskade och det måste ha varit 10 000 resor värre för honom som fick sitta och åka till arkiven och kanske ändå inte kunna följa dem efter emigrationen.

Den enda någorlunda bra träff på en Emma Katarina Johansdotter från Linneryd och med rätt födelseår som jag finner inflyttad till Danmark är följande (finns under två poster)

Efternavn: Johansson
Fornavn: Emma Cathrine
Fødselsdatering: 00.00.1862
Ankomst: 15.06.1879
Oplyst næringsvej: Tjenestepige
Fødeland: Sverige
Fødelokal.: Linneryd
Opholdsbogsdater: 15.06.1879
Opholdsbogsembede: Rødby Købstad
Tj./Oph.sted (region): Maribo Amt
Tj./oph.sted (sogn): Tågerup
Tj./oph.sted (art): Gods
Tj./op.sted(virks.): Højbygård
Kildenavn: Rødby by- og herredsfoged, Fortegnelse over udstedte Opholdsbøger til Udlændinge 1875-1885

Några månader senare verkar hon flytta vidare till Rødby Købstad i samma Amt. Problemet är då att denna person kom till Danmark redan 1879, inte 1884. *dubbelsuck*

chrissan
0

Men 25/9 1879 får hon arbetsbetyg hon till Danmark enl hfl AI:20 s 52

chrissan
0

Och tillbaka till Danmark 13/5 1887 enl hfl AI:22 s 26

Cheyenne
0

Tack chrissan! Då for hon alltså 1879, åter Tingsås 1884 och därefter åter till Danmark 1887.

Sitter och kollar igenom folkräkningen för Rødby 1880. Något Tågerup och Højbygård (Gods) har jag dock ännu inte funnit.

Cheyenne
0

Okej, jag är tvungen att skriva ner alla Emmas turer till Danmark enligt era uppgifter:

1. Utflyttad till Danmark 25/9 1879
  2. Åter Tingsås datum?
  3. Utflyttad till Danmark 2/11 1884
  4. Åter Tingsås 30/1 1887
  5. Utflyttad till Danmark 13/5 1887

Hon finns inte med i Sv.Bef. 1890 så hon bör väl ha stannat där.

/ cheyenne - bläddrar vidare i folkräkningen Rødby

Cheyenne
0

Man får inte ge sig och träning ger ju färdighet. Bläddrade igenom FT-1880 Rødby (ca 900 sidor) och letade efter något Tågarp eller någon av de andra namnen som nämns (har 0 lokalkännedom). Bläddrade även förbi något som hette Østergade för det stämde ju inte med imigrationsuppgifterna. Resultat = Nada

Så kom jag på att det går ju att söka på FT-1880 i Dansk Demografisk Databas. Bingo! Och självklart fanns Emma som tjänstepiga på/i Østergade. Jag tolkar att hennes födelsefs. egentligen ska vara Tingsås (även om den egentligen var Linneryd men ett par av hennes systrar har också haft fel födelsfs i vissa källor).

Navn: Emma Catharina Johansdatter
Køn: K
Alder: 17
Civilstand: Ugift
Fødested: Teergas, Kronborg Sogn, Sverrig

Kilde: FT-1880
Amt: Maribo
Herred: Fuglse
Sogn: Rødby Købstad
Stednavn: Østergade
Matr.nr/adresse: Matr. No 4b
Husstands-/familienr: 134
Indtastningsnr: C7584 Løbenr.: 802

Det var första svängen till Danmark det! Two to go!! Glad

Gnidde
0

Om det kan vara till hjälp Emma Catharina f 20/8 döpt 23/8 1862 i Lineryd, BI:4 no 71 1862. Föräldrarna bodde på Göljahult (nybygge) pg 660 AI:20 Lineryd. Föräldrarn gifte sig 1859, fram till 1870 fick dom 5 barn i Lineryd, Funna i Lineryd AI:19 pg 422

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack Gnidde, jag har dock redan uppgifterna. Jag är barnbarnsbarn till Emma Katarinas 22 år (!) yngre bror och försöker nu reda ut vad som hände med min gammelfarfars alla syskon.

Cheyenne
0

Skulle någon kunna kika åt mig om om Emma Katarina Johansdotter, född 1862 i Linneryds fs (kan felaktigt stå Tingsås också) finns i den Svenska folkräkningen år 1900?

AndersE
0

#17 Hittar henne inte. Finns en Emma Gustafva Johansdotter…

Cheyenne
0

#18 Tack ändå!

Jag begriper inte vart hon tar vägen…! Men jag har tid på mig att fundera. Sambon och barnen är ute i skärgården en vecka till sedan kommer de bara hem och vänder för vidare färd till *viskar* baksidan av Sverige. Tror staden heter Göteborg eller nåt liknande Flört

Cheyenne
0

I inlägg #14 skriver jag att i den registrerade avskriften av FT-1880 så har man fått Emma Katarinas födelsefs till Teergas, Kronborg Sogn, Sverrig. Nu har jag kollat mot originalet och där står det klart och tydligt Tingsås så nu vet jag att det är min Emma i alla fall fastän hon egentligen var född i Linneryd.

Om jag har förstått det hela rätt så är Folketælling ett summariskt utdrag ur Optællinslisten (motsvarande våra hfl?). Stämmer detta? Om så, finns det därmed mer detaljrik information i dessa Optællinslistor, t.ex exakta födelsedatumet i stället för enbart åldern i år samt in- och utflyttningar?

Cheyenne
0

Igår kväll roade jag mig med att forsätta leta efter den enda av min farfars fastrar som jag fortfarande inte vet så mycket om. För den som inte orkar läsa hela tråden kommer här en sammanfattning:

Emma Katarina Johansdotter född den 20/8 1862 i Linneryd fs, Kronoberg (står ibland felaktigt Tingsås fs).

Emigrerade i flera omgångar till Danmark enligt följande:

1. Utflyttad till Danmark 25/9 1879
  2. Åter Tingsås datum?
  3. Utflyttad till Danmark 2/11 1884
  4. Åter Tingsås 30/1 1887
  5. Utflyttad till Danmark 13/5 1887

Återfunnen i det Danska immigrantregistret 1879 då hon ska till Rødby Købstad. Funnen i FT-1880:

Navn: Emma Catharina Johansdatter
Køn: K
Alder: 17
Civilstand: Ugift
Fødested: Teergas, Kronborg Sogn, Sverrig

Kilde: FT-1880
Amt: Maribo
Herred: Fuglse
Sogn: Rødby Købstad
Stednavn: Østergade
Matr.nr/adresse: Matr. No 4b
Husstands-/familienr: 134
Indtastningsnr: C7584 Løbenr.: 802

Men hon återvänder som sagt var två gånger till Sverige och Tingsås fs och tillbaka till Danmark, den sista gången 1887. Eftersom jag inte finner hennes ankomster till Danmark 1884 o 1887 så chansade jag på att hon begav sig även dessa gånger till Rødby Købstad. Igår gick jag först igenom vigselböckerna för Rødby mellan åren 1887-1928. När jag inte fann henne gift under alla dessa år sökte jag i dödböckerna för samma period utan att finna henne.

Något tips om hur jag går vidare?

Cheyenne
0

Tillägg: Jag har sökt i FT-1890 o 1901 utan att finna henne (å andra sidan stöter jag alltid på patrull när jag ska söka i FT så jag kan ha sökt på fel sätt).

Hennes syster Hilda Mathilda Johansdotter, född i Linneryd 1867 emigrerar till Amerika den 24 september 1892 och jag funderar på om Emma följde efter (en tredje syster emigrerade 1902).

bokesliden
0

Tja, du kan ju kolla i www.emiarch.dk. Det är inte helt ovanligt med etapputvandring, dvs först Danmark eller Tyskland och sedan USA. Men det gör det hela lite svårare! Glad Jag hittade denna Emma C. som emigrerade till Amerika från Rødby.

Name:

Andersen, Emma C.

Occupation:

Gift

27

Destination:

New York

Contract no.:

651300

Registration date:

9/25/1888

Last res. parish:

Rødby (Lolland)

Last res. county:

Maribo

Last residence:

Rødby

Destination country:

USA

Destination city:

New York City

Destination state:

New York State

Name of ship:

Indirekte

IDcode:

I8889A3105

Det skulle möjligen kunna vara denna Emma i New York. Tidsmässigt passar det i alla fall.

New York Passenger Lists, 1820-1957 about Emma Anderson

Name:

Emma Anderson

Arrival Date:

19 Oct 1888

Birth Year:

abt 1861

27

Female

Ethnicity/Race­/Nationality:

Swedish

Place of Origin:

Sweden

Port of Departure:

Liverpool, England

Destination:

Illinois

Port of Arrival:

New York

Port Arrival State:

New York

Port Arrival Country:

United States

Ship Name:

City of New York

Search Ship Database:

Search the City of New York in the 'Passenger Ships and Images' database

[Andoberg]
0

Mystiskt!

på Gniddes första bild längst till höger ser det ut som hon flyttar till Amerika 24/9-92 ???

Cheyenne
0

Tack bokesliden. Ja, jag har kikat i det danska emigrantregistret också men eftersom jag inte kunna finna min Emma gift i Rødby så letade jag efter Johansdatter eller liknande och som eventuellt tog sig vidare till Amerika.

Nu får jag gå tillbaka till Rødby och kolla om jag missat en vigsel.

Andoberg, det är systern Hilda Mathilda som emigrerar till Amerika från Tingsås den 24/9 1892.

EvaMorfi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tågerup är en egen sogn i Maribo Amt.

Danska orter finner man på Krabsen.dk

EvaMorfi
0

och Højbygård ligger i Tågerup sogn.

EvaMorfi
0

FT är just bara folkräkningar, dvs var folk befann sig den 1 februari (oftast det datumet) var 10de år eller ibland vart 5te år. Vissa av folkräkningar särskilt de på 1900-talet ger fler uppgifter t ex när en person flyttade in och varifrån, när personen blev gift, hur många barn som fötts och hur många som dött av dem. FT 1880 är ingen bra folkräkning.

Vad gäller Rödby köbstad finns uppehållsboksprotokollen kvar och dessa har registrerats. Tyvärr finns inte mycket kvar av de här protokollen på andra ställen i Danmark, t ex på Jylland där det också fanns många svenskar i jordbruket. En dansk bekant till mig brukar kalla svenskarna på Jylland för loppor som hoppar hit och dit.

EvaMorfi
0

Navn:

Andersen, Carl

Stilling:

Barn

Alder:

00 11/12

Bestemmelsessted:

New York

Kontrakt nr.:

651300

Forevisningsdato:

9/25/1888

Sidste oph.sogn:

Rødby (Lolland)

Sidste oph. amt:

Maribo

Sidste oph.sted:

Rødby

Bestemmelses land:

USA

Bestemmelses by:

New York City

Bestemmelses stat:

New York State

Skibsnavn:

Indirekte

IDkode:

I8889A3106

Emma åker till New York i sällskap med sin son. Leta i födelseboken för Rödby om du kan finna barnet som bör vara född 1887.

EvaMorfi
0

Tips hur man finner medresenär.  Kopiera kontraktnr och klistra in det på ett nytt uppslag. Skriv förevisningsdatum: 1888  9. Skriv också landet. Då får man upp alla som reste på samma biljett.

Misstänker att Emmas man redan är i USA.

EvaMorfi
0

Modern heter Emma Charlotte Carlsdatter och fadern Alfred Andersson (opslag 93) Rödby (1867-1891). Antagligen är de svenskar.

EvaMorfi
0

Jag har möjligtvis funnit henne, titta på FT 1921 i Köpenhamn, Artilleriväg 56,

opslag 85. Där finns en Emma Catrine Nielsen änka f. 20/8 1862 i Sverige.

Hon finns i FT 1916 på Ingolfs Allé opslag 14-16. Hon är hushållerska hos Christensen som är änkling.

Här är Christensen som måste ha gift sig strax före sin död:

Jens Peter Christensen
maskinmester

Født: 07-02-1861     Fødested: Korsøe  

Død:  01-05-1923     Adresse ved død:   Artillerivej

56, 4

Ægtefælle:  Laura Marie Henriette Frederikke Caroline   Født:  27-10-1879     Fødested:  København

Här är Emmas registerblade som inte uppdaterats sen 1918:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=48836&limitstart=0

Det finns inget dödeblad för henne. Köpenhamn fick ett nytt folkbokföringssystem 1923 och då försvann dödebladen. Att sen i Köpenhamn är inte lätt: läs nästan omöjligt. Hon finns säkert någonstans i det nya systemet.

Cheyenne
0

Fantastiskt EvaMorfi! Jag kom så långt att jag hann kontrollera den Carl Andersson med moder som emigrerade 1892 men fann i födelseboken för Rødby att modern hette Emma Charlotte Carlsdotter. Sen såg jag att du funnit samma uppgift och att det därmed inte var 'min' Emma.

Ska genast kika på den Emma du föreslår i inlägget ovan.

Tusen tack för hjälpen! Du är verkligen duktig på forskning i Danmark! Glad

EvaMorfi
0

Jag tittade lite nogrannare på registerbladet. Där står det Nilsson. Hon har kanske varit gift med en svensk.

EvaMorfi
0

Du skulle kunna skicka ett mejl till följande adress och fråga om de kan finna

personen när hon dog och var hon bodde då:

folkeregisteret@okf.kk.dk

Jag har aldrig behövt betala men man måste uppge sin postadress eftersom de bara svarar med brev.

Nu tror inte att de har uppgiften vem hon var änka efter eftersom han förmodligen inte dog i Köpenhamn. Antagligen har de inte heller hennes födelseort eftersom den nya folkbokföringen bara tog över uppgifterna från polisen. I dödboken kan det eventuellt stå om hon hon hade barn som anmälde dödsfallet. När hon kom 1914 till Köpenhamn kan hon ju haft barn som var vuxna.

Nu vet jag att folkeregistret håller på att skicka iväg det äldsta registret som började 1923 till stadsarkivet medan det äldsta materialet av det nya registret som jag har för mig började 1968, skickas till Landsarkiven.

Möjligtvis att du får svaret att materialet är ivägskickat.

Cheyenne
0

Tack snälla för all hjälp Evamorfi!

De håller på med uppdateringar och underhåll av sidan så den ligger nere lite titt som tätt nu under helgen men jag ska kika på det du förslår.