Födelseböcker
Förbise denna fråga, om det har tagits upp tidigare!
Födelseböckerna från SCB visavi födelseböckerna i original.
Min undran som ja har haft i alla år är varför de ser så olika ut?
Finns det inte bara en upplaga? Jag vet ju att SCB.s är endast utdrag och att inte allt finns med utan man ska kolla originalet.
Men vem är det som gör SCB.s utdrag, de ser ju inte alls likadana som originalen. Fotar man inte av och skickar till SCB?
Ja Ni hör och ser jag är alldeles "vill" Kan någon hjälpa mig? tillrätta, är inte i stånd att "lista ut" det själv.
Tackar på förhand
Nej, det är avskrifter! Det har väl inte alltid varit de som är så intresserade av släktforskning alltid. Jag har tittat på dessa utdrag i kväll Norrbärke och Hedemora med flera orter i Dalarna och det är ändrarde uppgifter som skiljer många år ibland. Ofta är de så suddiga att man med stor svårighet ser vad det står.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jaha, avskrifter trodde jag var "avskrifter" så att säga och inte skiljde sig från originalet. Men, men…därför varnar man vid sökning i SCB.s material och det med rätt. Man måste kolla originalet oxå.
Jag har forskarcirklar och får ofta frågan om det finns två varianter av födelseböcker. Jag förklarar ungefär som Du skriver ovan. Frågan blir då i fortsättningen: Men pärmar och allt ser ju olika ut, lägger SCB upp sådana pärmar?
Egentligen skulle man inte tala omatt SCB finns, men ibland är de till lite hjälp då en del kyrkböcker inte räcker till.
Tack för svaret ändock.

Födelseböcker (liksom vigsel och dödböcker) skrevs av och skickades in till Tabellverket (senare SCB) från 1860. Det gjordes från början en gång per år och senare flera gånger per år. Normalt skrev prästen av församlingens respektive bok. Eftersom det huvudsakligen var en dopbok så är oftast även barn döpta men inte födda i församlingen antecknade på SCB-rapporterna. De är därefter skrukna och där kommer problem med olika födelseförsamlingar, då de ibland finns antecknade på två ställen.
Församlingens födelseböcker görs ibland rättelser långt efteråt och dessa finns förstås inte med i SCB-rapporterna. En hel del kompletteringar gjordes också till SCB. Det har hänt att "barn" blivit antecknade i SCB-rapporterna när de varit i 20-30 års ålder. Då han eller hon glömts bort i rapporterna. Varje avskrift är en felkälla och när prästen gjorde avskriften efter en lång dag och i begränsat ljussken.
Rapporter till Tabellverket gjordes från 1747, men dessa hade inte rapportskyldighet om alla födslar. Det var mera en typ av statistik och antalet födda, döda och vigda samt olika speciella händelser, skördar med mera. Dessa rapporter gjordes i 2 exemplar och den ena fanns kvar i församlingen. Däremot har jag inte sett någon kopia av SCB-födda, döda och vigda som varit kvar i församlingen.
De mikrofilmade födelseböckerna (till 1920) är omdisponerade från länslistorna varför varje församling finns var för sig. Om jag förstår det rätt så har Genline filmat från länslistorna och därför mera svårlästa.