Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2874 ggr
Cheyenne
0

Läshjälp - Census 1910 Kings, NY

Jag undrar om någon som har tillgång till Census 1910 kan kika på följande familj som vidfolkräkningen för detta år är bosatta i Kings County, New York. Vad jag skulle vilja veta är vad Charles arbetar med samt hur länge han och Minne uppges ha varit gifta.

Name:

Charles Johnson

Birthplace:

Sweden

Relationship to Head of Household:

Self

Residence:

Brooklyn Ward 22, Kings, New York

Marital Status:

Married

Race :

White

Male

Immigration Year:

1897

Father's Birthplace:

Sweden

Mother's Birthplace:

Sweden

Family Number:

105

Page Number:

5

Household

Charles Johnson

M

48y

Spouse

Minnie Johnson

F

50y

Child

Anna Johnson

F

16y

swemah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De uppges ha variy gifta 18 år, är första giftet för båda. Han är maskinist på skeppsvarv Hon har fått ett barn som är fött i New york, vilket leder mig till att tro att hans immigrationstid på 1897 är fel, hon har 1891

Cheyenne
0

Tack snälla Swemah.

Jag kan inte finna den här familjen i census 1920 (å andra sidan var väl dottern eventuellt gift och utflyttad då).

I NYC Death Index finns nämligen en högaktuell person för mig (eventuellt min ohängde mormors morfar).

Charles G. Johnson avlider i Kings County vid 57 års ålder den 9 mars 1919. Han kan alltså mycket väl vara född i slutet på 1861 precis som ovanstående Charles Johnson.

Min Karl Gustav Johansson föddes i december 1861 och drog ju iväg till Amerika 1893 utan flyttbetyg.

Får se om min teori håller hela vägen…!

swemah
0

Kolla denna familj , som kanske är de som finns i 1910 ovan

1920 United States Federal Censusabout Charles Johnson

Name:

Charles Johnson

Home in 1920:

Manhattan Assembly District 12, New York, New York

58

Estimated Birth Year:

abt 1862

Birthplace:

Sweden

Relation to Head of House:

Self (Head)
[Head] 

Spouse's Name:

Mina Johnson

Father's Birth Place:

Sweden

Mother's Birth Place:

Sweden

Marital Status:

Married

Race:

White

Sex:

Male

Home owned:

Rent

Year of immigration:

1900

Able to read:

Yes

Able to Write:

No

Household Members:

Name

Charles Johnson

58

Mina Johnson

60

swemah
0

Fast det är nog en annan ser jag, finns en liknande i census 1910

Cheyenne
0

Toppen! TACK! Hur 17 fann du den posten?? Förvånad

Vad har de för immigrantår i den folkräkningen?

Fortfarande indicier men Karl Gustav Johanssons tre systrar gifte sig på Manhattan men sen återfinns de med make och barn ömsom på Manhattan och ömsom i Brooklyn, Kings county i olika census.

Samtliga tre systrarna ger sina söner i stort sett samma namn: Carl/Charles/Gustav/Johan/John i olika kombinationer.

Ovanstående Charles har en dotter vid namn Anna vilket en av systrarna i New York heter.

Han syster Marias make John O Blomquist arbetade som Maskinist i New York.

Men som sagt var, än så länge bara tunna indicer…!

Cheyenne
0

#4 Ja, titta, fann dem också, hon hette även Mina i census 1910. Då får vi nog stryka det förslaget från census 1920 och då skulle det evetuellt kunna stämma med att "rätt" Charles G Johnson avled 1919.

swemah
0

Vat finns den aktuella familjen år 1900?

Cheyenne
0

Bra fråga! Tror jag satt i ett par timmar och sökte utan träff. Dottern anges ju vara född i New York ca 1894 men visst kan de ha bott i New Jersey, Rhode Island eller var som helst innan de dyker upp i census 1910 igen och då åter i New York.

Cheyenne
0

Försöker finna någonting om ovanstående Charles Johnson, hustrun Minnie och deras dotter Anna, född i New York omkring 1894. Det verkar vara som förgjort att finna de i census 1900 som skulle kunna ge fler svar.

Nåväl, det jag därmed har är census 1910 enligt inlägg #0 samt en dödsnotis från New York Detah Index med en Charles G. Johnson, vilken avlider i Kings County vid 57 års ålder den 9 mars 1919 (född 1861-1862).

Fann dock denna Anna Johnson, född i USA ca 1894. Det är från 'Rhode Island State Census, 1915'. Svårt att veta om det är rätt Anna (enda ytterligare ledtråden är att båda föräldrarna är svenska (alltid något).

Name:

Anna Johnson

Residence:

Woonsocket Ward 04, E.D. 414, Providence, Rhode Island

21

Estimated Birth Date:

1894

Place of Birth:

U S

Relationship to Head of Household:

Servant

Female

Race:

White

Place of Birth: Father:

Sweden

Place of Birth: Mother:

Sweden

Page Number:

F

Line Number:

32

GSU Film Number:

1765396

Cheyenne
0

Om det nu är Charles Johnson från census 1910 som avlider år 1919 så förklarar det varför jag ej finner honom i census 1920. Jag går dock även bet på att finna hustrun Minnie i census 1920.

Enligt census 1910 är Minne 50 år vid folkräkningen, dvs född 1859-1860. Nu finner jag en Minnie Johnson i *New York City Death Index' vilken avlider i Kings county (samma som Charles) den 7 november 1917. Hon är 57 år fyllda vid sin bortgång, alltså född 1860 eller efter den 7 november 1859.

Och då är frågan om denna bouppteckning/testamentsbevakning rör henne?

Name:

Minnie Johnson

AKA name:

Probate Place:

Kings County, New York

Probate Year:

1917

Record Type:

Administration of the Goods, Chattels and Credits

Name of Court:

Surrogate's Court

Record Category:

Administration (without a valid will)

Notes:

Digital Folder Number:

004280927

Number of Images:

6

First Image:

67

Last Image:

72

Hur får man reda på det?? Obestämd

Cheyenne
0

Denna tråd skulle väl kanske döpas om till 'Jakten på en förrymd momors morfar' eller nåt men fantasin skenar onekligen iväg efter att jag har sökt Karl Gustav Johansson i så många år.

Funderade på hur jag skulle gå vidare för att söka Minnies bakgrund. Minnie med okänt efternamn (gift Johansson/Johnson) och född ca 1860. Det mesta känns lurigt med Charles och Minnie.

Sant är att Karl Gustaf Johansson, född 1861-12-20 konstant hade lagens långa arm efter sig och i perioder höll sig hemifrån (hustru och två döttrar). Flera straff med fängelsevistelser.

Under perioden 1891-1895 förekommer han dock inte i PU-registret men 1893 sticker han hux-flux till Amerika utan att ta ut flyttbetyg. Hustrun Jennie verkar vara införstådd med hans planer eftersom hon därefter återfinns i Örebro församlingsböcker med noteringen "Maken vistas i Amerika".

Varför stack han om han inte hade begått ett brott och därmed inte var efterlyst? Började fundera i banorna; "Stack han med en annan kvinna?".

Fortsättning följer…..!

Cheyenne
0

Om Karl Gustaf nu stack med en annan kvinna? Skulle hon inte då rimligtvist komma från Örebro eller någon närliggande stad. Det skulle ju kunna vara denna Minnie med tanke på att det finns en dotter Anna till en Charles och en Minnie vilken föds 1894, bara ett år (eller mindre) efter att Karl Gustaf drog.

Jag inbillar mig att Minnie hade Wilhelmina som dopnamn. 'Mina' är ett vedertaget smeknamn för Wilhelmina vilket mycket väl kan bli Minnie i Amerika.

Bodde hon i Örebro, Längbro eller någon annan närliggande stad/ort? Karl Gustaf var ju tydligen ute och rullade hatt lite nu och då (straffad för fylleri).

Går det att finna någon lämplig kandidat i Emibas?

Cheyenne
0

Har faktiskt funnit en intressant att följa upp.

Vilhelmina Karlsson, född 1860-03-03 i Ljusnarsberg, Örebro Län utflyttar från Ljusnarsberg 1891-12-22 tillsammans med sin oäkta son Johan Axel Karlsson född i dito fs 1881-04-30.

De reser ut från Sverige enligt nedanstående:

Efternamn:   KARLSON
Förnamn:     WILHELMINA
Ålder:       31            Kön: K
Född: 1860/1861
Församling:  LJUSNARSBERG    Län: T
Titel/Anm:  
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1892 01 08
Destination: NEW YORK
Medåkande:   JA
Källkod:     47:19:2955

Efternamn:   CARLSSON
Förnamn:     JOHAN AXEL
Ålder:       11            Kön: M
Född: 1880/1881
Församling:  LJUSNARSBERG    Län: T
Titel/Anm:  
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1892 01 08
Destination: NEW YORK
Medåkande:   JA
Källkod:     47:19:2955

Källor: EmiWeb och Emigranten Populär

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och Wilhelmina med son kommer fram till New York den 26 januari 1892 och det står inget annat än att de ska till New York. Dock undrar jag vad förkortningen 'Nil' står för i kolumnet för "Occupation'. Finns flera på samma sida med denna förkortning, både män och kvinnor. Se bifogat klipp.

chrissan
0

Nil betyder "ingen", alltså inget yrkesarbete

Cheyenne
0

Tack chrissan!