Systrarna Johansson - Emigranter
Jag söker tre systrar till min mormors morfar vilka lämnade Sverige och Örebro och emigrerade till Amerika. Naturligtvist hette de Johansson i efternamn 
Anna Lovisa Johansson född 1866-08-11 i Örebro, utreser från Göteborg den 15/3 1889 (uppges då vara 23 år) med destination New York.
Elin Johansson, född 1869-06-09 i Örebro, utreser datum som ovan från Göteborg (uppges då vara 19 år) och också hon med destination New York.
Dessa två systrar har i Emihamn källkod 38:227:9823 samt 38:227:9822 om det kan vara till hjälp.
Drygt ett år senare är det dags för nästa syster;
Maria Johansson, född 1871-02-28 i Örebro, utreser från Göteborg den 23/5 1890 (uppges då vara 19 år) med destination New York. (Källkod: 42:106:H5494).
Jag har kikat i Ellis Islands passagerarlistor men om jag har förstått det hela rätt är de tillgängliga först från 1892 och framåt. Inte heller en sökning i Castle Garden gav något. Går det att finna deras ankomst till New York?

Med skam i kroppen puttar jag upp denna tråd också. Bara jag vet vart de tre systrarna ämnade bosätta sig i Amerika så kan jag eventuellt söka de själv i census.

Vad sägs om denna?
New York Passenger Lists, 1820-1957 about Maria Johanson
Name: Maria Johanson
Arrival Date: 30 Jul 1890
Estimated Birth Year: abt 1871
Port of Departure: Liverpool, England
Destination: United States of America
Place of Origin: Sweden
Ethnicity/Race/Nationality: Swedish
Ship Name: Majestic
Search Ship Database: View the Majestic in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: New York
Line: 47
Microfilm Serial: M237
Microfilm Roll: M237_552
List Number: 1116
Port Arrival State: New York
Port Arrival Country: United States

#2 Varmt tack bokesliden men jag blir osäker. I uttlyttningslängden för Örebro Nikolai fs (B:6) har hon emigrationsdatum 19/5 1890 (samma i hfl efter koll). Själva utresan från Göteborg sker 4 dagar senare, dvs den 23/5 1890. Vad jag vet tog det sällan mer en än vecka över, kanske lite längre om båten for via tex Liverpool.

Jo det är lite lång tid, resan tog vad jag kunnat se oftast 10-14 dagar, men jag har sett fall där resan tagit 4-5 veckor. I de fallen har passageraren oftast blivit uppehållen i England, kanske pga sjukdom.
Några andra alternativ är dessa:
Boston Passenger Lists, 1820-1943 about Maria Johnson
Name: Maria Johnson
Arrival Date: 7 Jul 1890
Estimated Birth Year: abt 1872
Port of Departure: Queenstown, Ireland and Liverpool, England
Ship Name: Cephalonia
Port of Arrival: Boston, Massachusetts
Microfilm Roll Number: M277_112
New York Port, Ship Images, 1851-1891 about Maria K Johansen
Name: Maria K Johansen
Arrival Date: 30 Jun 1890
Port of Departure: Liverpool, England
Ship route: Liverpool-Queenstown-NY
Port of Arrival: New York, United States
Ship Name: Alaska
Ship built: 1881
Shipping Line: Guion Line
Ship tonnage: 6,392 tons; 500' x 50'
Ship Description: 4 masts, 2 funnels
New York Passenger Lists, 1820-1957 about Marie Johannesson
Name: Marie Johannesson
Arrival Date: 31 May 1890
Estimated Birth Year: abt 1872
Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination: United States of America
Place of Origin: Sweden
Ethnicity/Race/Nationality: Swedish
Ship Name: Bothnia
Search Ship Database: View the Bothnia in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: New York
Line: 16
Microfilm Serial: M237
Microfilm Roll: M237_549
List Number: 753
Port Arrival State: New York
Port Arrival Country: United States

Hej
Kolla dessa
New York Passenger Lists, 1820-1957
about Anne Johanson
Name:
Anne Johanson
Arrival Date:
29 Mar 1889
Estimated Birth Year:
abt 1866
Port of Departure:
Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination:
United States of America
Place of Origin:
Sweden
Ethnicity/Race/Nationality:
Swedish
Ship Name:
Germanic
Search Ship Database:
View the Germanic in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:
New York
Line:
7
Microfilm Serial:
M237
Microfilm Roll:
M237_531
List Number:
354
Port Arrival State:
New York
Port Arrival Country:
United States
New York Passenger Lists, 1820-1957
about Eliz Johanson
Name:
Eliz Johanson
Arrival Date:
29 Mar 1889
Estimated Birth Year:
abt 1870
Port of Departure:
Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination:
United States of America
Place of Origin:
Sweden
Ethnicity/Race/Nationality:
Swedish
Ship Name:
Germanic
Search Ship Database:
View the Germanic in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:
New York
Line:
6
Microfilm Serial:
M237
Microfilm Roll:
M237_531
List Number:
354
Port Arrival State:
New York
Port Arrival Country:
United States
De båda står precis före Anna Maid, som troligen är Anna Mård, som har källkoden efter systrarna

Tack snälla svemah! Framgår det avpassagerarlistan vart de ämnar bosätta sig? (Jag har inte tillgång till Ancestry).

Tyvärr, listorna från denna tid innehåller väldigt lite uppgifter. Det du vet nu är att de kom fram (att resan blev av) i övrigt inget annat

Den som söker, den ska finna. 
I ursprungsfrågan söker jag närmre upplysningar runt emigrationen/destination för min mormors morfars tre systrar vilka emigrerade till Amerika 1889 samt 1890. Tre ogifta unga kvinnor med vanliga förnamn och efternamnet Johansson *suckar*
De tre systrarna var:
Anna Lovisa Johansson född 1866-08-11 i Örebro, utreser från Göteborg den 15/3 1889 tillsammans med sin syster
Elin Johansson, född 1869-06-09 i Örebro
Året efter följer yngsta systern efter: Maria Johansson, född 1871-02-28 i Örebro, utreser från Göteborg den 23/5 1890.
De tre var döttrar till Anders Gustaf Johansson o.h. Maria Lovisa Åberg. Båda föräldrarna var avlidna när de tre döttrarna emigrerade så någon bouppteckning kunde inte rädda mig denna gång.
Utan att veta om de stannade kvar i NY eller reste vidare till någon annan delstat, så har jag nu under två års tid sökt dem. Federala census, delstatscensus, vigda, döda..you name it.
Idag bestämde jag mig för att återigen gå igenom varenda tillgänglig vigselnotis i NY och där bruden hette Johanson/Johnson. BINGO! Äldsta systern Anna Lovisa gifter sig i november 1900 med en Carl Blomquist. Notera brudens föräldrars namn (något feltranskriberade)
Groom's Name:
Carl Blomguist
Groom's Birth Date:
Groom's Birthplace:
Groom's Age:
Bride's Name:
Anna Louise Johnson
Bride's Birth Date:
Bride's Birthplace:
Bride's Age:
Marriage Date:
10 Nov 1900
Marriage Place:
Manhattan, New York, New York
Groom's Father's Name:
Olaf Blomguist
Groom's Mother's Name:
Elsa Johnson
Bride's Father's Name:
Andus Gustaf Johanson
Bride's Mother's Name:
Maria Louise Abey

MEN, som om inte det skulle vara nog. Sökte vidare efter de andra två systrarna Elin och Maria Johansson.
Elin gifte sig tre år tidigare, den 4 december 1897 med en ANNAN Carl Blomquist: 
Groom's Name:
Carl Fredrick Blumquist
Groom's Birth Date:
Groom's Birthplace:
Groom's Age:
Bride's Name:
Elin Johanson
Bride's Birth Date:
Bride's Birthplace:
Bride's Age:
Marriage Date:
04 Dec 1897
Marriage Place:
Groom's Father's Name:
Per Blumqvist
Groom's Mother's Name:
Kersti Person
Bride's Father's Name:
Anders Gustof Johanson
Bride's Mother's Name:
Maria Louisa Oberg

Elin, nu Blomquist, finner man 3 år senare i census 1900 boendes på Manhattan med maken Charles Blomquist, född i Sverige i maj 1865. Elin uppges vara född i Sverige i juni 1869 (perfekt), immigrerad 1890 (diff på ett år). De har varit gifta i drygt 3 år, har två söner: Fred, född april 1898 samt Gustav, född i april 1899.
Yngsta sonen har fått samma namn som sin morfar Anders Gustav Johansson och sin ohängde morbror Karl Gustav "misshandel med livsfarligt vapen" Johansson. Den senare var ju min mormors morfar som drog till Amerika och lämnade fru och två döttrar i Sverige.

Och nu blir det verkligen knäppt! 
Den yngsta syster Maria Johansson, född i februari 1871 och som följde efter sina systrar till Amerika året därpå, dvs 1890. Hur gick det för henne. Jo, hon gifte sig OCKSÅ med en Blomquist. Hennes fars namn stämmer, moderns efternamn något missförstått.
Groom's Name:
John Blomqvist
Groom's Birth Date:
Groom's Birthplace:
Groom's Age:
Bride's Name:
Maria Johanson
Bride's Birth Date:
Bride's Birthplace:
Bride's Age:
Marriage Date:
16 Jun 1894
Marriage Place:
Groom's Father's Name:
Per Blomqvist
Groom's Mother's Name:
Kersten Person
Bride's Father's Name:
Anders G. Johanson
Bride's Mother's Name:
Maria L. Ebey

Och som synes så har Carl Fredrick Blumquist (som gifte sig med Elin) föräldrar vars namn var Per Blomquist och Kerstin Persson. Samma namn på föräldrarna har också John Blomquist som gifter sig med Maria.
Så två systrar Johansson gifter sig med två bröder Blomquist.
Äldsta systern Anna Lovisa Johanssons make Carl Blomquist uppges vara son till Olaf Blomguist och Elsa Johansson. Kan han vara en kusin till bröderna??

Och yngsta systern Maria Johanson återfinns med sin make John Blomquist i New York, i census 1900.
Född i februari 1871 (stämmer), gift sedan ca 1894 (stämmer), immigrerad 1890 (stämmer).
De har tre barn Edward, Louise (som mormoderns Maria Lovisa?) och John.
Nu ska det bli roligt att följa dessa tre systrar, alla gifta Blomquist, och se vad mer det går att finna.
Tänk att det faktiskt går att finna tre systrar som emigrerar ogifta och med så vanliga namn.

Wow, vad häftigt! Tror att jag ganska precis kan känna din känsla. Lycka till med fortsättningen!

Tack snälla Anders! Ja, med namnen Blomquist blir de nu lättar att följa 
Kanske kan det också leda till att jag finner den enda av mina direkta anor som emigrerade, dvs deras bror Karl Gustaf Johansson, morfar till min mormor.

Lite kul uppdatering! Det var två bröder som gifte sig med två systrar i New York!
Carl Fredrik Blomqvist, född i maj 1865 i Sölvesborg, Blekinge gifte sig med Elin Johansson, född 1869 Örebro.
Hans bror Johan Olof Blomqvist, född i november 1868 i Sölvesborg, Blekinge gifte sig med Elins syster Maria Johansson, född 1871 i Örebro.
De var söner till Per Blomqvist och Kjerstin Persdotter (som också framgår av vigselattesterna i New York).
Johan Olof B var Smed. Emigrerade först till Tyskland (1886). Flyttade tillbaka till Sverige 1890 och då Kungsholmen, Stockholm stad. 1892 emigrerade han till New York vilket stämmer med immigrantåret i census 1900. Av samma census framgår det att han var just 'Blacksmith'.
Den äldre brodern Carl Fredrik B ska enligt census 1900 ha arbetat som 'day Laborer' och kommit till Amerika 1890. Jag har ännu inte funnit hans emigration från Sverige.
Den Carl Blomqvist som gifte sig med den äldsta av de tre systrarna, nämligen Anna Lovisa Johansson, född 1866 i Örebro, honom har jag inte funnit ännu. Han ska ju enligt vigselattesten i New York vara son till en Olof Blomqvist och en Elsa Johansson.

Carl Fredrik och Johan Olof Blomqvist från Sölvesborg hade även en yngre bror, Per Elof Blomqvist, född 1871-02-28 i Sölvesborg som utflyttade 1891-03-06 till Amerika. Han var Sjöman men han kanske bosatte sig han också i New York. Några fler systrar Johansson att gifta sig med fanns dock inte. Den äldsta systern Maria Charlotta Johansson född 1860 i Örebro, stannade i Sverige och avled här år 1955.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Cheyenne får man fråga dig var någonstans du hittade all denna information om du inte har tillgång till ancestry? Finns det gratis sidor man kan försöka hitta sina svenska släktingar på som emigrerat?
/Malin

Det har jag nämnt tidigare till dig; www.familysearch.org samt se länksidan här på Proveniens för tips på sidor om man vill söka på delstatsnivå.