Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 7943 ggr
Cheyenne
0

Örebro Församlingsböcker efter 1895

Jag söker efter församlingsböcker för Örebro (Örebro län) efter hfl som sträcker sig fram t om 1895. Jag kikade i NAD men fann inte vad jag sökte. Förvaras församlingsböckerna fortfarande på Landsarkivet i Uppsala? Jag vill finna uppgifter från församlingsboken för perioden 1900-1920.

chrissan
0

Ja, de finns i Uppsala.

Cheyenne
0

Tack chrissan! Kan man skicka en förfrågan till ULA och be dem göra ett uppslag i församlingsboken?

chrissan
0

Jo, det kan man nog tror jag, ULA heter de förresten.

De finns väl på mikrokort antar jag? Jag kollade AD men de hade dem inte

Cheyenne
0

Upptäckte mitt fel och ändrade till ULA. Fråga mig inte vad jag fick LLU ifrån…! Skäms

Cheyenne
0

Ibland är jag så pinsamt trött och långsam av mig. Kollade hos SVAR och de finns att låna på microkort ända fram t om 1930.

torsbo
0

På SVAR finns hfl för Örebro Nikolai till 1895, inga församlingsböcker. För Örebro Olaus Petri finns församlingsböcker 1913-1920, ingenting före det.

Cheyenne
0

Är Örebro Nikolai detsamma som Örebro Stadsförs? De personer jag söker ska enligt folkräkningen 1900 bo i Örebro Stadsfs på Fredsgatan 34 och jag har då aldrig hört talas om Örebro Stadsfs förut.

Och Örebro Olaus Petri som Torsbo nämner, vilken del av Örebro är det?

Cheyenne
0

Fann detta foto på Örebro Stadsarkivs hemsida som ska föreställa Fredsgatan. Enligt uppgift ska adressen ligga i Olaus Petri fs.

Inte lätt inte när man inte har lokalkännedom…!

chrissan
0

Olaus Petri tillkom väl inte förrän 1913, så innan dess bör det vara Nikolai

Cheyenne
0

Aha! Personen jag skulle vilja finna någonstans i församlingsböckerna för Örebro avled så pass sent som 1941 och bodde då på Malmgatan vilket jag nu funnit att det också ligger i Olaus Petri fs.

Det handlar helt enkelt om Jenny Augusta Leijen, född i Runtuna 1862 och avliden i Örebro 1941.

År 1900 bor hon med maken Karl Gustav "misshandel med livsfarligt vapen" Johansson och deras två döttrar.

Som jag skrivit i en annan tråd drog Karl Gustav någon gång efter 1900, okänt när. Först fick jag höra att han tagit hyra på en båt och klivit av någonstans, troligen Amerika. Sen kom nya bud från min mamma som sa att han emigrerade till Amerika med avsikten att skicka efter hustrun Jenny och döttrarna men han hördes aldrig av mer.

Jag har sökt i alla emigrantregister utan att finna honom. Förhoppningen är helt enkelt att finna Jenny i en församlingsbok efter år 1900 för att se om han stryks ur längden eller finns notera som utflyttad eller om det öht finns någon notering om honom.

Sista hoppet står annars till Jennys bouppteckning.

chrissan
0

Tyvärr har jag en del jobb att göra just nu, men när tid ges kan jag ju kolla på landsarkivet, de finns som mikrokort.

chrissan
0

Johansson Karl Gustav, f 1861, måleriarbetare? Emigrerat utan betyg 1896-1900 enligt emigrantregister, Örebro stadsarkiv. Bosatt Köpmannagatan 21, gift.

Cheyenne
0

Tack, det var snällt chrissan, uppskattar det verkligen. Jag funderar på att skicka efter Jennys bouppteckning också. Det bär mig emot eftersom det ligger så nära i tiden men jag antar att man kan beställa bara första-sidan med eventuella arvingar.

Cheyenne
0

312 Oj, ja, det måste vara han. Född 1861 och Måleriarbetare (när han inte satt inne för fylleri och misshandel).

Men varför finns han då i folkräkningen 1900?

chrissan
0

Han har väl lagts till i emigrantregistret i efterhand, de har gått igenom kyrkböckerna. Eftersom han flyttade utan betyg så står han fortfarande skriven i Örebro 1900.

Cheyenne
0

Enligt tidigare uppgift jag fått hjälp med finns familjen i hfl AI:30 B sid 360, i genline GID 2316.44.34800. Denna längd täcker åren 1886-1890.

Var de finns i de nästkommande längderna som täcker 1891-1895 vet jag inte. Dessa har volymbeteckningarna AI:31a-f (fem volymer plus ett komplementband).

Nästa notering är som sagt från folkräkningen 1900 då familjen finns på Fredsgatan 34.

Cheyenne
0

#15 Tack, hann inte se ditt inlägg.

Ja men då har jag åtminstonde ett spann på 4 år att utgå ifrån i min jakt efter honom i Amerika.

Tack så hjärtligt för hjälpen. Kyss

Cheyenne
0

#12 Vad märkligt med noteringen att Karl Gustav Johansson ska vara bosatt på Köpmannagatan 21.

Det märkliga är nämligen att under precis denna period, dvs runt 1895, bor hans syster Maria Charlotta Johansson i Gävle på adressen Köpmangatan 22.

chrissan
0

1887 flyttar de till Långbro enl ovanstående husförhör. 1890 bor de i Perslund, Örebro. 1891 till Drottninggatan 21.

SE/ULA/11800 Örebro Nikolai AI:31a (1891-1895)  Bild 109 / sid 97

Sedan ?

I SE/ULA/11800 Örebro Nikolai AI:32a (1896-1900)  Bild 404 / sid 394

finns de på Köpmangatan 21, där står att Karl Gustav vistas i Amerika. Familjen flyttar till Bondegatan 3 1898, Karl G står med men med anteckning att han vistas i Amerika.

SE/ULA/11800 Örebro Nikolai AI:32b (1896-1900)  Bild 561 / sid 552

Cheyenne
0

Suveränt chrissan! Tacksamheten flödar från norra Stockholmia!

Jaha, så då drog han mycket tidigare än vad jag fått berättat för mig. "Han stack efter år 1900" har alla sagt men hans dotter, dvs min mormors mamma Elsa, ville ju aldrig prata om honom så uppgifterna är nog baserade på familjens gissningar.

chrissan
0

Kanske? Ska till New York

Name:      Karl G Johanson    Arrival Date:      11 Apr 1893    Estimated birth year:      abt 1862    Age:      31    Gender:      Male    Port of Departure:      S'ampton    Ethnicity/Race-
/Nationality:      Swedish    Ship Name:      Berlin    Search Ship Database:      Search the Berlin in the 'Passenger Ships and Images' database    Port of Arrival:      New York, New York    Line:      7    Microfilm Serial:      M237    Microfilm Roll:      M237_606

Cheyenne
0

Ååååhh, så bra! Eftersom jag alltid fått höra att Karl G Johansson lämnade hemmet efter år 1900 så har jag koncentrerat mitt sökande efter just förra sekelskiftet.

Karl Gustav Johansson, född 1861 i Örebro hade tre systrar som emigrerade (alla födda i Örebro och emigrerade från Örebro);

Anna Lovisa Johansson, född 1866, emigrerade 1889-03-15 med destination New York

Elin Johansson, född 1869, emigrerade datum som ovan med systern Anna Lovisa, samma destination.

Maria Johansson, född 1871, emigrerade 1890-05-30 med destination New York.

Jag har inte funnit någon av systrarna i Amerika pga av de klassiska problemen. Alla tre systrarna var ogifta när de emigrerade och med vanligt förekommande namn (kan ha gift sig och bytt efternamn). Alla tre emigrerade också tidigt och innan Ellis Island-perioden varför jag inte vet var de slutligen hamnade i Amerika (brist på detaljerade manifest).

chrissan
0

Du kanske skulle bidra till emigrantregistret, de söker information

Länk

Cheyenne
0

fast det står;

"Vad vi önskar i utbyte…

Själva grundregistreringen i emigrantregistret var klar 1997. Detta innebär inte att vi slutat samla material om emigrationen från Örebro län. Det riktigt intressanta är att få reda på vad som hände "våra emigranter". Här kan Du bidra med t.ex.:

* upplysningar (yrke, familj, barn, adresser, dödsdatum etc) * foton * brev * levnadsbeskrivningar
* adresser till nu levande ättlingar"

Jag vet inte vad som hände mina emigranter, dvs min mormors morfar Karl Gustav Johansson och hans tre systrar (plus en bror som också emigrerade). Det är bara hans fjärde syster som stannade i Sverige som jag har all information om.

chrissan
0

Nu levande ättlingar - det är väl du det?

Cheyenne
0

Förvisso, jag är barnbarns barnbarn till Karl Gustav "misshandel med livsfarligt vapen" Johansson men jag tror de menar ättlingar i Amerika till emigranterna, inte ättlingar till en dotter i Sverige som aldrig mer hörde av sin far.

Cheyenne
0

Jag har funnit den uslingens ankomst på Ellis Islands hemsida. Ankom med skeppet S.S. Berlin från Southampton den 11 april 1893 enligt de uppgifter chrissan gav i inlägg #21. Hans ålder stämmer, dvs att han var 31 år i april 1893. Han skulle fylla 32 år först i december samma år. Ska till New York. Uppges vara arbetare. En väska med sig. Ingen mer information vilket inte är så förvånande.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat på det faktum att min mm mf (ovan diskuterade Karl Gustav Johansson) emigrerade 1893 utan att ta ut flyttbetyg. Vilka orsaker till det kan ha funnits?

Karl hade ju tidigare blivit straffad och dessa är straffen jag känner till;

• Straffarbete 1882 för Misshandel, dömd till 9 månader.

• Straffarbete 1884 för Misshandel och fylleri, dömd till 1 år och 3 månader. Frisläppt i november 1885.

Sen finns den en efterlysning på honom enligt nedanstående klipp där jag inte känner till årtalet upptäckte jag men det måste vara 1887 och senare då hustrun Jenny uppges bo i en lägenhet i Längbro fs och dit vet jag att Karl, Jenny och de två döttrarna flyttade den 26/10 1887.

Om han dömdes för det han i notisen efterlystes för vet jag inte men det är väl troligt. Sen hoppade han alltså på Amerikabåten 5-6 år senare. Om han hunnit med fler kriminella handlingar mellan 1887-1993 vet jag inte men även det känns troligt. Frågan blir därmed, kan han ha varit efterlyst för ett begånget brott då han avvek till Amerika utan att ta ut flyttbetyg?

chrissan
0

Inte i PU, registret 1891-95 i alla fall. Notisen du har är från 1888. Hittar inget 1890-1899. Han stack nog bara iväg, det var många som gjorde det. Troligen gick det inte så bra, han hade ju problem med att fixa livet redan här.

Cheyenne
0

#29 Tack, nej troligen gick det inte så bra. Enligt min mamma var det tydligen överenskommet mellan honom och hustrun Jenny att han skulle låta skicka efter henne och döttrarna (jag har nämnt detta tidigare) men att han aldrig hördes av. Det senare behöver inte stämma, han kan ha skrivit till Jenny, det vet vi inte.

Sant är i alla fall att det kom ett brev till hans dotter Elsa någon gång runt 1927-1928 som handlade om Karl. Mormor mindes händelsen och fick inte veta vad det stod i brevet. Hennes mor Elsa rev sönder det och sa bara att det handlade om hennes "så kallade far".

Cheyenne
0

Nu vet jag inte alls vad jag ska tro om allt ovanstående. Enligt hfl Örebro Nikolai AI:32a (1896-1900) uppges det att Karl Gustaf Johansson "vistas i Amerika". Han och min mormors mormor Jenny Augusta Leijen är alltså fortfarande gifta trots hans frånvaro. Karl Gustaf Johansson försvann ju till Amerika redan 1893 och ankom till New York den 11 april 1893.

MEN, när jag kikar på Jennys civilstånd på den nya dödskivan så står det så här:

Johansson f. Leijen, Jenny Augusta
Malmgatan 15

Död 2/6 1941.

Kyrkobokförd i Örebro Olaus Petri, Örebro stad (Örebro län, Närke).

Född 17/8 1862 i Runtuna (Södermanlands län, Södermanland).

Frånskild kvinna (26/7 1893).
--------------

Hon skulle alltså ha fått skilsmässa drygt 3-4 månader efter att Karl Gustaf emigrerade. Varför nämns inte detta i hfl/församlingsboken för perioden 1896-1900?

svenne
0

Jag ser att det nu finns församlingsböcker för Örebro stad ( ävenOlaus Petri från 1913-) på SVAR scannade t.o.m 1921, men att hitta familjen där ser inte ut att bli lätt, om man inte har obegränsat med tid, vill säga, i 1900 bor dom på Fredsgatan 34, borde gå att hitta med lite tålamod, det finns inga gatunamn, kvarter eller rotar att gå efter, bara en massa namn sida upp och sida ner…Skrikandes

Skilsmässan blev nog bekräftad senare och man kanske tog ett fiktivt datum som låg nära i tiden för hans utvandring till Amerika?

Cheyenne
0

Ja, jag har irrat runt många gånger i Örebros hfl och och församlingsböcker (Stockholm är lättare att hitta i) men fått hjälp här tack och lov.

Jennys dotter Elsa (min mormors mamma) flyttade till Gotland 1909 och den andra dottern (Jenny d.y) flyttade till Stockholm 1907 så efter 1910 är det bara Jenny Augusta Johansson som man ska söka efter i församlingsboken.

Jag tror du har rätt om skilsmässan och det datum som anges. Var ska jag söka skiljedomen? Någon som vet? I den bör det finnas uppgifter om var Karl Gustaf befann sig i Amerika.

svenne
0

Ja, det var sjutton vilka tråkiga församlingsböcker det var för Örebro. Precis som du säger är både Stockholm och Göteborg "lättare" att hitta i än dessa. I de flesta tidiga församlingsböcker brukar det anges vilken sida i "NB, alltså nya boken " de finns men inte här inte…jag begriper inte hur prästerna själva kunde hitta i dessa hopplösa böcker.

Bara för att det är du ska jag bläddra en stund till och se om jag kan hitta något som ksn hjälpa oss att hitta dem i försb. 1901-12.Flört

Domkapitlet i Strängnäs borde ha akten för skilsmässan i sitt arkiv.

svenne
0

#33 Har du mer exakta datum för döttrarna Elsa och Jennys utflyttning? En möjlighet är att gå till utflyttningsboken och där se vilken sida de kom från, det borde kunna lösa var i f 1901-12 Jenny Augusta finns.

svenne
0

I folkräkningen 1910 bor Jenny Augusta "Lejon"(ja, det står faktiskt så) f. 1862 på Karlslundsgatan 10. Yrke: Hjälphustru, och civilståndet anges som frånskild och hon är ensam i familjen.

Cheyenne
0

Jenny Eugenia Adelia Johansson (min mormors mors äldre syster) skrevs in i Maria fs i Stockholm den 18/7 1907.

Jag blir lite irriterad på mig själv för jag har tidigare kikat i församlingsboken för Visby (då min momors äldre bror föddes 1910) och där framgår det när Elsa gifte sig med min mormors far och när hon kom till Gotland, men naturligtvist finner jag inte mina egna anteckningar just nu….! Vad jag minns är att Elsa flyttade direkt efter vigseln från Örebro till Gotland. Vigseln skedde dock i Maria fs i Stockholm den 20/5 1909.

Cheyenne
0

#36 Tack snälla svenne. Då skilde de sig. Skiljedomen MÅSTE jag bara läsa. Mormor ville egentligen inte att jag skulle söka efter hennes morfar men jag vill veta varför det blev en skilsmässa (kan iofs gissa mig till det).

svenne
0

Där satt den!
I utflyttningsboken hittar jag Jenny Eugenia Adelia, utskriven från Örebro 9/7 1907, till Maria förs, Sth.

Hänvisning till sid 2117 i församlingsboken och där finns dom. Johansson överflyttad till sid. 48 i obefintlighetsboken och Jenny Augusta står som frånskild hustru, hon bor kvar där när boken slutar 1912 men ingen sidhänvisning till nästa bok inte, nej då…Skrikandes
Elsa flyttar till Visby 27/5 1909.

Anteckning om makarna: Skilda gm Str. domkap. skiljebr. 26/7 1893.

Jag skulle gissa att det var hon som efter Johanssons långa frånvaro och suspekta förehavanden i efterhand tog initiativet till skilsmässan och ett datum i efterhand måste anges och hon högg till med detta datum för den formella sakens skull, så att säga.

Det finns ju ingen anteckning om detta i hfl 1896-1900 så det borde vara så att datumet för skilsmässan är fiktivt.Obestämd

Cheyenne
0

Ååååh, I lööööve you! Tack vännen. Då borde det gå att få en kopia på skiljdedomen från Uppsala Landsarkiv.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du borde gå och köpa dej en lott idag, se här vad som finns på Uppsala landsarkiv, bara att kontakta dem och ange referenskoden:

Cheyenne
0

Fantastiskt! Detta bör lösa en nästan 120 år gammal släktgåta.

svenne
0

Kul att kunna hjälpa till.Glad

svenne
0

Cheyenne, fick Du någon klarhet i detta?

Cheyenne
0

Bra att du påminde mig. jag skickade ett mail men glömde sen bort det och nu inser jag att jag aldrig fick något svar. Får maila igen imorgon.