Karl Johansson utvandrade till Amerika
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har nu börjat luska lite i min mans släkt och jag fastnar alltid för de som har utvandrat till USA. Min mans gammel farmors bror (halvbror?) utvandrade i alla fall och nu undrar jag om man kan hitta kvar levande… ättlingar till honom.
Han hette Karl Johansson, blev troligtvis Charles Jonson i USA, är inte säker på stavning. född 1869 i Alingsås. Föräldrar till denne är Johan Peter Johansson född 1839 i alingsås och gift med Anna Christina Andreasdotter (de skilde sig efter att de fått 11 barn om det stämmer vet jag inte…) sen fick Johan 7 barn till efter de där 11.. så han var produktiv.
Är intresserad av när Karl Victor Johansson är född, död, utvandrade, familj mm? Han skall nog flyttat till Minnesota.. för kortet vi har på honom och hans fru är taget där.
Tack! malin

Karl Victor Johansson föddes enligt Emiweb den 3 oktober 1869 i Alingsås. utflyttade enligt samma källa den 21 februari 1891 från Alingsås Landsfs för att emigrera till Amerika.
Hans saknas dock med en klockren träff på CD-skivan Emigranten Populär. Den enda med hans namn med hemvist i Alingsås och som lämnar Sverige 1891 är denna där åldern diffar på 1-2 år. Utresa från Göteborgs hamn i april 1891.
Efternamn: JOHANSSON
Förnamn: CARL VIKTOR
Ålder: 20 Kön: M
Född: 1870/1871
Församling: ALLINGSÅS Län: P
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1891 04 07
Destination: NEW YORK
Medåkande: NEJ
Källkod: 44:405:38961
Han har bara en biljett till New York men det hindrar inte att han reste vidare till Minnesota.

Hans äldre bror; Johan Alfred Johansson, född den 3 februari 1862 finns med under två poster i Emiweb. Han tog tydligen ut flyttbetyg i mars 1887 för att fara till Amerika men verkar inte ha kommit iväg för han finns under en ytterligare post med utflyttningsår 1888 (inget exakt datum).
Det skulle kunna vara denna person från Emigranten Populär;
Förnamn: ALFRED
Ålder: 26 Kön: M
Född: 1861/1862
Församling: ALINGSÅS Län: P
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1888 04 06
Destination: RIDGEWAY
Källkod: 34:406:17667
Då kan man ju fråga sig vilket Ridgeway som avses, kanske Pennsylvania?!

Även hans bror Claes (Klas) emil Johansson far iväg. Född 4 november 1866. Utflyttar från Alingsås Landsfs den 3 mars 1886. Lämnar Göteborgs hamn den 11/4. Han ska till delstaten Iowa. Inte mycket hjälp där alltså med att koppla ihop bröderna med en gemensam destintation.
Förnamn: KLAS EMIL
Ålder: 20 Kön: M
Född: 1865/1866
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1886 04 11
Destination: SHENANDOAH IO
Källkod: 28:311:248

…och hans syster Tilda Josefina Johansson, född i Alingsås Landsfs 1872-02-09, utflyttar från Lerum 1892-05-07. Det märkliga är att Emigranten Populär tycker att hon utflyttar från St. Lundby i P-län men det kan vara ett registreringsfel.
"Tyvärr" ska hon till Kanada.
Förnamn: TILDA JOSEFINA
Ålder: 20 Kön: K
Född: 1871/1872
Församling: ST LUNDBY Län: P
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1892 06 03
Destination: QUEBEC
Medåkande: JA
Källkod: 48:264:1824
Lerum var annexförsamling till Stora Lundby.

Tack Babzan. Det förklarar saken.
Tack alla så mycket för hjälpen! jag hade namnen sedan tidigare på syskonen, men inga datum på födelse eller utvandring. Ni har inte hittat hans syster Selma Maria Johansson, för hon lär också utvandrat.
Kan man få fram mer om vem Karl Victor gifte sig med? För jag skulle tro att han bytte namn till Charles Johnson /Jonson i USA, för det var det han själv använde säger min mans släktingar om han…
Vet man vem som åkte med Tilda som medåkare på fartyget?
/Malin

Detta är Tilda Josefinas medåkande (hon saknar efternamn i registreringen och är bara 2 år gammal, kanske Tildas dotter?)
Huvudman: JOHANSSON TILDA JOSEFINA
Förnamn: BERTHA
Ålder: 2 Kön: K
Född: 1889/1890
Församling: STORA LUNDBY Län: P
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1892 06 03
Destination: QUEBEC
Medåkande: JA
Källkod: 48:264:1824

Det här skulle kunna vara Selma Maria från EmiWeb. Tyvärr saknas hennes födelseförs. samt fullständig födelsedata.
Selma Maria Jonsdotter, född 1864--, utflyttad från Alingsås landsförsamling 1890-07-10. Destination USA.
Emigranten Populär och Emihamn då hon reser ut från Göteborgs hamn;
Förnamn: SELMA MARIA
Ålder: 26 Kön: K
Född: 1863/1864
Titel/Anm:
Utvandrdag: 1890 07 11
Destination: NEW YORK
Källkod: 42:441:2507

Selma Maria Johansdotter
Alingsås landsförsamling AI:12 (1889-1899) Bild 197 / sid 183 (AID: v42961.b197.s183, NAD: SE/GLA/13005)
Född 29/4 1864 Berget, Alingsås landsförsamling
Alingsås landsförsamling C:8 (1861-1868) Bild 22 / sid 19 (AID: v42981.b22.s19, NAD: SE/GLA/13005)

Ger inte mycket mer, men det verkar som Selma reser ensam till USA. Vad händer med dottern Berta Sigfrida, född 20/7 1889?
Aha, kan det vara hon som reser med Tilda två år senare? Till Canada, eller vart ska de egentligen
Ok, jag vet inte riktigt hur det är med de där barnen…
Men den personen jag är intresserad av är iaf vad som hände med Karl Victor Johansson för han skall ha gift sig och antar att de fick barn. Fru är jag säker på för henne har jag sett på kort…

Om kortet är taget i Minnesota, kan man ju fråga sig var där. Finns det fler uppgifter än bara Minnesota på kortet.

#13 och elefantetortuga
Ja, det vet vi, dvs att du vill veta VEM Karl Victor Johansson gifte sig med men för att finna den rätta Karl Victor Johansson, eventuellt Charles Johnson som eventuellt bosatte sig i Minnesota, så krävs lite kringforskning. Bara den som vet något lite om emigrantforskning förstår problematiken.
Ofta när ett syskon till den emigrerade själv far iväg till Amerika, så är det inte alls ovanligt att de ska dit deras familj redan befinner sig. Men här har vi ett antal syskon som alla far åt olika håll.
Karl Victor Johansson hade bara en biljett till New York. Du får nog ge lite fler uppgifter om var någonstans i Minnesota fotot kan tänkas ha tagits och NÄR det togs. Kring förra sekelskiftet? 1910-tal eller senare?
#13 Kortet bör vara taget innan 1930, för det är då de kom hem på besök och jag fattade det som de hade med sig kortet då. Skall försöka ta reda på när det kan ha tagits.
Varför jag tror de bodde i Minnesota är för att fotografiet är tagit där, samt att de ska ha bott i de trakterna om jag förstår min mans farmor när hon pratar om detta.
Jag skall fråga svärfar som har lite mer koll på dessa personer om han vet tex hustruns namn mm… bara för att få någon mer att titta efter för att hitta honom, samt om han vet säkert vart han åkte. Återkommer!
/Malin

Johan Alfred kom tillbaka 14/4 1888 så han är ingen idé att leta efter i USA.
Sedan var det ingen skilsmässa, Anna Kristina dör 2/2 1885 enligt Alingsås landsförsamling AI:11 (1873-1889) Bild 152 / sid 143 (AID: v42960.b152.s143, NAD: SE/GLA/13005)
År 1897 reser Emma (Fredrika), född 1877, och Amanda (Olivia), född 1881 till USA. Källa Alingsås landsförsamling AI:12 (1889-1899) Bild 197 / sid 183 och sidan 17.
De två kommer till New York den 15 december ombord på Umbria, de ska vidare till Minneapolis, Minnesota, till Sister (initial som jag inte kan tolka) Johanson

Och detta kan vara Amanda , som bor hos sin syster Tilda. I familjen finns Frida 10 år, som emigrerat 1892, samma år som Tilda/Tillie. Kan det vara Berta Sigfrida.
1900 United States Federal Census
about Adolph Johnson
Name:
Adolph Johnson
Home in 1900:
Minneapolis Ward 9, Hennepin, Minnesota
[Minneapolis, Hennepin, Minnesota]
Birth Date:
Oct 1865
Birthplace:
Sweden
Race:
White
Immigration Year:
1890
Relationship to head-of-house:
Head
Father's Birthplace:
Sweden
Mother's Birthplace:
Sweden
Spouse's Name:
Tillie Johnson
Marriage year:
1894
Marital Status:
Married
Years married:
6
Occupation:
Neighbors:
Household Members:
Name
27
2
17
10

Fast det är ju fortfarande fel personer, för det är inte Karl Viktor, men snart kanske det finns någon koppling :-)

Och detta skulle kunna vara Amanda, tyvärr
Minnesota, Death Records, 1866-1916 for Amanda Olivia Johnson
lock Image is not available for this record on FamilySearch.
Name:
Amanda Olivia Johnson
Titles & Terms:
Event:
DEATH
Event Date:
18 Oct 1900
Event Place:
Minneapolis, Hennepin, Minnesota
Residence:
Street Address:
Marital Status:
Single
Race:
White
Occupation:
Birthplace:
Sweden
Estimated Birth Year:
1881
Burial Date:
Burial Place:
Cemetery:
Hillside
Father:
John P. Johnson
Father's Titles & Terms:
Father's Birthplace:
Sweden
Mother:
Mother's Titles & Terms:
Mother's Birthplace:
Sweden
Additional Relatives:
Spouse:
Spouse's Titles & Terms:
Volume/Page/Certificate Number:
Film Number:
1499023
Frame Number:
Digital Folder Number:
4225019
Image Number:
2079

Och enligt census så dör Tilda någon gång mellan 1910 och 1920.

Tildaoch Adolf fick också barnen Walter (ca 1901) och Orella/Aurilla (ca 1907) och de är ju ättlingar till gammelfarmors syster 

swemah, till din gammelfarmors syster??

Nej, men de är ju släkt med gammelfarmor i #1
Ursäkta den något korta formuleringen
Detta kan mycket väl stämma! Ni får inte fram något om de som kan vara ättlingar till "gammelfarmors syster"… tex några som kan tänkas leva idag.. iofs får man kanske inte skriva det här.
Tråkigt att de dog tidigt, men intressant och veta vad som hände med dem…
Hoppas ni kan komma Karl Victor på spåret också… har inte fått fram något mer (skall försöka)
/Malin

Står det inget mer än Minnesota på kortet/korten.
Finns det inget ateljenamn eller annat som kan visa var i Minnesota han tog kortet. Minnesota är ingen liten stat (ungefär som halva Sverige) så det finns mycket och många att leta bland.
Ett sätt, som nämnts tidigare, är ju att leta vidare efter syskon, ett annat är att grundligt kontrollera om det finns ev brev eller annat, som kommer från honom eller hans familj. Som det är nu verkar det svårt att hitta något utan mer ledtrådar
Jag förstår att det är svårt att leta vidare just på Karl om jag inte ger er mer info… men min svärfar är på affärsresa ett litet tag nu så skall fråga honom när han kommer hem! Jag vet inte om det finns brev mm från dem, bara att de kom tillbaka 1930 och hälsade på och troligtvis gav detta kort som finns då.
Jag skall försöka leta vidare, men får inte fram något förrän svärfar är hemma i Sverige igen.
/malin
Tack för att ni letar… Det hjälper mig mycket att sätta ihop familjen hur den såg ut! Men blev som ni förstår intresserad av Karl Victor bara för att det fanns en bild på honom, som min mans farmor höll på att slänga… tack och lov räddade min svärfar den! :)

Karl Viktor kanske kom tillbaka 1930,men han återvände till USA 1931.
Den 11 augusti 1931 avreser Charles Johnson, född i Alingsås den 3 okt 1869, från Göteborg. Han resa är ordnad av Cunardlinjen och han reser först med Suecia till England varifrån resan går vidare med Berengaria till New York. Han uppger sig bo i Mound. Minnesota och vara Rentier.
Källa: Gothenburg, Sweden, Passenger Lists, 1869-1951 Record for Charles JohnsonGothenburg, Sweden, Passenger Lists, 1869-1951 på Ancestry
Vid framkomsten till New York den 20 augusti så framgår att han blivit medborgare den 4 april 1904, vid District Court, Minneapolis och att hans adress är box 115, Mound. Minn
Källa New York passenger list, Ancetsry
#29 Detta låter som honom! TACK! Du ser inte om det finns någon mer med som medåkare? För hans fru skulle varit med då också. Tycker det låter trevligt och intressant att han stannade ett tag när han väl var tillbaka… roligt, för så har jag inte förstått att det var men ingen av de som lever idag levde då så kan inte få första handskällor…
Till er alla… Jag fick bara uppgiften om att kortet är tagit av en fotograf i Minneapolis, MN ungefär lite innan 1930 (som jag tror jag skrivit tidigare… och kortet är taget framför deras villa). Min svärfar visste inte om de har haft så mycket kontakt med honom och om det möjligtvis kan ha funnits barn,.. han är fortfarande på affärsresa så han skulle kolla med sin mor när han kom hem.

Det finns ingen annan angiven som reskamrat vid resan 1931

Om man söker på Charles/Carl/Charles V/Carl V Johnson i de amerikanska källorna så inser man att man får några träffar (i det här fallet i Minnesota).
Nu har jag åtminstonde ett förslag men med namnet Charles johnson så är det ett ganska tunt förslag än så länge.
Eftersom Karl Victor Johansson var född i oktober 1869 så får man räkna med att han hade en uppskattad födelseår satt till 1870 då folkräkningen gjordes under första halvan av året.
Nåväl, fann en tänkbar vigselnotering som jag utgick ifrån.
Groom's Name:
Carl V. Johnson
Groom's Birth Date:
Groom's Birthplace:
Groom's Age:
Bride's Name:
Betty Benson
Bride's Birth Date:
Bride's Birthplace:
Bride's Age:
Marriage Date:
03 Mar 1916
Marriage Place:
Minneapolis, Hennepin, Minnesota
Ingen ålder angivna för brudparet eller namnen på deras föräldrar men alltid något…!

Mound City ligger i Hennepin county, Minnesota.
I census 1920 finner jag följande par (märkligt att Carl V Johnson anges vara änkling när hustrun Betty står på raden under).
Name:
Carl V Johnson
Residence:
, Hennepin, Minnesota
Estimated Birth Year:
1870
Birthplace:
Sweden
Relationship to Head of Household:
Self
Race:
White
Marital Status:
Widowed
Father's Birthplace:
Mother's Birthplace:
Film Number:
1820834
Digital Folder Number:
4312182
Image Number:
01042
Sheet Number:
17
Household
Carl V Johnson
M
50y
Spouse
Betty M Johnson
F
50y
Det står inte uttryckligen att de bor i Mound men de befinner sig åtminstonde i rätt county. Observera också Carls uppskattade födelseår.

Och troligen samma par i census 1930. Iofs verkar de bo inne i Minneapolis, inte i Mound men de kan ju ha flyttat under tiden Carl befann sig i Sverige. Carls födelseår matchar och immigrantåret är satt till 1890 (han emigrerade 1891).
Name:
Carl V Johnson
Event:
Census
Event Date:
1930
Event Place:
Minneapolis (Districts 1-250), Hennepin, Minnesota
Marital Status:
Married
Race:
White
Birthplace:
Sweden
Estimated Birth Year:
1870
Immigration Year:
1890
Head
Father's Birthplace:
Sweden
Mother's Birthplace:
Sweden
Enumeration District Number:
0213
Family Number:
228
Sheet Number and Letter:
10B
Line Number:
63
NARA Publication:
T626, roll 1097
Film Number:
2340832
Digital Folder Number:
4610051
Image Number:
00760
Household
Carl V Johnson
M
60
Spouse
Betty M Johnson
F
60

och hustrun, troligen nr 2 om uppgifterna om att de båda var 25 år vid första giftet kan vara
JOHNSON, BETTY M.
Date of Birth: 04 Jul 1869
Place of Birth: OUT OF STATE
Mother Maiden Name: UNKNOWN
certid# 1962-MN-023262
Date of Death: 14 Mar 1962
County of Death: HENNEPIN
Och dett ger, som en tänkbar kandidat, från Emibas
Post 204761
Jönsdotter, Betty Marie
Piga (ogift kvinna)
f. 4/7 1869 i Åsenhöga, Jönköpings län (Småland)
Utvandrad 13/6 1890
från Bondarp, Åsenhöga, Jönköpings län (Småland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 25
Emibas emigrationsakt: Åsenhöga F 1890 010

svemah, menar du att både Carl och Betty ska ha varit gifta en gång tidigare? Därav Bettys efternamn Benson vid vigseln?

Tolkar det som att det står i census 1930 att de båda var 25 år vid första giftermålet, och om då uppgiften från 1916 stämmer , så kan jag inte dra annan slutsats.

Ovanstående förelsagna Betty M Johnson vilken avled 14 mars 1962, har fått sin sista viloplats på 'Lakewood Cemetery' i Hennepin, MN enligt nedanstående (ska se om jag vinner en Carl V Johnson på samma begravningaplats):
ame
BETTY M. JOHNSON
Birth
0/00/0000
Death
3/14/1962
Disposition
3/17/1962
Place of Death
Property
STDRENTRYNSECTION 45 LOT 205 GRAVE 7
Property Type
MONUMENT LOT

Jo, faktiskt. I samma 'Section' (45), 'Lot 205' och i grav 6 (till skillnad mot Betty som ligger i samma sektion och område men i grav 7). Om han avled i maj 1968 och hade uppnått 98 år så skulle han kunna vara född i slutet av 1869.
Name
CARL V. JOHNSON
Birth
0/00/0000
Death
5/23/1968
Disposition
5/27/1968
Place of Death
Property
STDRENTRYNSECTION 45 LOT 205 GRAVE 6
Property Type
MONUMENT LOT

'vinner' i inlägg #38 ska naturligtvist vara 'finner'

Fast…..!
Ovanstående Carl V Johnson kan vara denna från Minnesota Dearh Index:
JOHNSON, CARL VITUS
Date of Birth: 15 Jun 1869
Place of Birth: OUT OF STATE
Mother Maiden Name: JOHNSON
certid# 1968-MN-012638
Date of Death: 23 May 1968
County of Death: RICE
_Och då stämde det inte lika bra längre!
_

Nä, det var nog fel för det är nog denne man, från Emobas. Födelseboken säger att han är född 15 juni, så den som har lämnat uppgifter till Emibas har skrivit fel
Post 208787
Johansson, Karl Vitus
Son dräng (ogift man)
f. 16/6 1869 i Åker, Jönköpings län (Småland)
Utvandrad 28/6 1890
från Hult, Åker, Jönköpings län (Småland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 176
Emibas emigrationsakt: Åker F 1890 017

Vi kan också se att "den rätte" kallar sig Charles i resedokumenten från 1931, så det kanske är det namnet som ska sökas

Fast vi får väl buga lite vördnadsfullt inför Karl Vitus Johansson från Åker i Småland vilken utvandrade 1890 och avled drygt 70 år senare på sitt 99:e levnadsår.

Jag kikade i census 1930 avseende Mound, i Hennepin county och fann bara en Charles Johnson bosatt i Mound Village, Hennepin. Gift med Alma. Men han har fel initial och uppges genomgånde i de olika folkräkningarna vara född 1873-1874. Dessutom, om Charles var i Sverige under folkräkningen så är det möjligt att han saknas i densamma.

Jag fann en ensamstående kvinna i census 1930 vid namn Charlotte Johnson från Sverige, vilken har sina vuxna barn boendes hos sig i Mound Village, MN. MEN, hon uppges vara änka. Gräsänka kanske? 
State: Minnesota
Browse Description: MOUND VILLAGE
Description: MOUND VILLAGE
Name:
Charlotte Johnson
Event:
Census
Event Date:
1930
Event Place:
Minnetrista, Hennepin, Minnesota
Marital Status:
Widowed
Race:
White
Birthplace:
Sweden
Estimated Birth Year:
1861
Immigration Year:
1879
Head
Father's Birthplace:
Sweden
Mother's Birthplace:
Sweden
Enumeration District Number:
0298
Family Number:
135
Sheet Number and Letter:
5B
Line Number:
70
NARA Publication:
T626, roll 1101
Film Number:
2340836
Digital Folder Number:
4610055
Image Number:
00159
Household
Charlotte Johnson
F
69
Child
Edna Johnson
F
32
Child
Leonard L Johnson
M
30

Noop, hitta Charlotte Johnson som änka redan 1910 och ensam med 8 barn, däribland Edna och Leornad som ovan. Close, but no cigar…!

Åter till inlägg # 17 och #20 och två av systrarna till Karl Viktor vilka emigrerade 1897 (Emma Fredrika, född 1877, och Amanda Olivia, född 1881). Vid folkräkningen 1900 finns Amanda med syster Tilda "Tillie" Josefina, dennes make och barn. I oktober samma år avlider troligen Amanda Olivia. Systern Emma Fredrika syns inte till i samma hushåll men jag misstänker att det nog var så att hon avled 1899 och vad det verkar är båda systrarna begravda på Hillside Cemetery i Minneapolis:
Minnesota Death Records:
Name:
Ema Frederica Johnson
Titles & Terms:
Event:
DEATH
Event Date:
12 Feb 1899
Event Place:
Minneapolis, Minnesota
Residence:
Street Address:
Marital Status:
Single
Race:
white
Occupation:
Domestic
Birthplace:
Sweden
Estimated Birth Year:
1878
Burial Date:
Burial Place:
Minneapolis, MN
Cemetery:
Hillside
Father:
Father's Titles & Terms:
Father's Birthplace:
Sweden
Tack swemah och Cheyenne :)…
Blev lite förvirrad där ett tag när ni tog upp de olika Karl/Charles som ni hittat… Men som jag förstår det har ni ändå utgått från att de inte stämmer så att säga på "min" Karl/Charles? Kanske är så att jag skulle försöka kolla om Tilda/Tillies barn eller barnbarn finns idag istället och sen ta tag i Karl/Charles släkt, kanske är så att han inte hade några barn!
#47.. Tråkigt att båda systrarna dog så fort i Amerika när de väl kom dit… är iofs inte förvånad

Det kan verka förvirrande men det är mest för att bekräfta eller utesluta. Den Carl V Johnson som var gift med Betty och som blev 98, nästan 99 år, låg väldigt bra till ett tag. Inte nog med att han var född rätt år, dvs 1869, han emigrerade också 1890 (oftar diffar immigrantåret på 1-2 år i census). Dessutom ligger han begravd på en begravningsplats som ligger i rätt County.
Hans bror Klas Emil Johansson och eventuella ättlingar kan man ju också söka efter.
#49.. TACK för klargörandet! Som sagt han låg bra till ett tag men höll inte ända till målsnöret.
Ja, jag är intresserad av det mesta man kan hitta, för att komma den där Karl närmare på så att säga…
Det finns ingen som stavar Charles Jonson (alltså utan h i Johnson) i MN någonstans? För på min lapp stavas han utan h… fast inget är säkert..

Familysearch (som ett exempel) normerar ofta namnen vid en sökning så även om man skriver in Charles Jonson, Minnesota i sökfälten så får man över 5000 träffar på Johnson….!
#52… Tack, tänkte "bara" det kunder varit en annan väg… men då gick det inte..
Nu har jag iaf fått svar från svärföräldrarna angående var fotot är tagit, eller iaf vem som tagit det. Horswills Studio, 239 Central Ave, Minneapolis stod det enligt mina svärföräldrar på kortet.. kan det vara till någon hjälp?

Detta är vad som finns om fotografen, från Directory of Minnesota Photographers
undrar om adressen ska vara 239 eller 329 Central Avenue
Horswill, A. J.
Locations:
Address: 329 Central Avenue, Minneapolis, Minnesota
Dates of operation: 1912
Decades Worked in Minnesota: 1910s
Det verkar som kortet då ska vara tidigare än 1930
Ok #54.. Det kan mycket väl vara så att det är taget tidigare än 1930. Som sagt står det inte så mycket på kortet (tillskrivet efter) samt ingen verkar veta så mycket om dem. Om fotografen inte höll till mer än under 1910 talet så är det nog därifrån.
Tack för hjlpen, hoppas min svärfar eller farmorn till min man skall svara på lite frågor snart som kanske kan hjälpa både mig och er i letandet… Hör av mig!

View Original Image