Sven Peter Nilsson
Jag skulle behöva lite assistans av er som är vana emigrantforskare. Jag har inte tillgång till Ancestry t ex.
Jag försöker finna ursprunget till en Swan Peter Nelson, född i Sverige, som 1870 29/1 gifte sig i Davenport, Iowa. Han ska vara född ca 1849 (21 år i census 1870). Han dog redan 1896 i Kansas City innan census 1900 som tydligen då började fråga om immigration.
Kan han vara identisk med Sven Peter Nilsson, f 1848 4/12 i Farstorp, som 1868 utvandrade till "Amerika", enligt Emibas?
I Emigranten Populär hittar jag inget intressant, inte heller i danska emigrantbasen på nätet.
Anledningen till utredningen är att en ättling till S P Nelsen matchas som tänkbar 4th cousin på 23andme enligt DNA-test. Nelsen är den enda länken till Sverige, så det borde vara genom honom.

En kort fråga: Kansas City i Kansas eller i Missouri?

Det fins ett Family Tree för Swan Peter Nelson, född 5 maj 1847 och avliden 16 april 1896 i Kansas City, Missouri
Det finns också två dolda träd för en person kallad Swan Peter Nelson född 1847, men där går det inte att se detaljer
Enligt det första emigrerade denne person 1869, och de har funnit en inresa för Peter Nelson det året
Finns med 1870 i census, gift med Nancy från Louisianna och med en 3 månaders son. Census 1880 med 4 barn och en svägerska, vilket ger namnet Readinger som troligt namn på hustrun som ogift

Det finns en Peter Nilsson, 22 år som reser ut 18690730, han uppges vara från Ahlösa i Skåne (M)
Källkod 2:133:1948
Vad kan Ahlösa vara för socken?

Tack swemah!
Ja, det handlar om han som gifte sig med Redinger. Här min "4th cousin"s uppgifter om familjen.
http://acreetree.net/fam00040.htm
Undrar varifrån datumet 5 maj 1847 kommer ifrån?
Det finns också en Sven Petter Nilsson f 1847 22/9 i Grevie, som utvandrar till Amerika 1869 24/3 från Killebäckstorp 7, Grevie, enligt Emibas (alltså hfl).
Finns något datum för Peter Nelsons inresa 1869?
Man ska veta att släktskapet inte är någon exakt vetenskap, det kan ligga längre tillbaka än femmänningar (4th cousin).

Jag kan kontakta ägaren av det träd som finns på Ancestry för att se om det går att få fram mer uppgifter om födele etc.
Vill du det?

Det finns en inresa för en Peter Nelson den 18 aug 1869, och några av medpassagerarna på den listan lämnar Göteborg den 30 juli, samma som han från socknen Ahlösa

#5 Sven Peter Nilsson från Grevie hamnar i Kalifornien så han är det inte.

Låt mig i stället föreslå denne:
Post 404993
Persson, Sven
Dräng (ogift man)
f. 5/5 1847 i Stoby, Kristianstads län (Skåne)
Utvandrad 7/5 1866
från Harabygget 1, Hörja, Kristianstads län (Skåne)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 118
Emibas emigrationsakt: Hörja L 1866 004
Föräldrarna heter Per Nilsson och Elna Svensdotter. Jag kan tänka mig att Sven Persson blivit till Sven Nelson i USA och att Peter möjligen är en förvanskning av Per eller Persson.

Kan i så fall vara denne:
New York Passenger Lists, 1820-1957 about Swen Nelson
Name: Swen Nelson
Arrival Date: 8 Sep 1866
Birth Year: abt 1847
Ethnicity/Race/Nationality: German
Place of Origin: Germany
Port of Departure: Liverpool, England
Destination: United States of America
Port of Arrival: New York
Port Arrival State: New York
Port Arrival Country: United States
Ship Name: Helvetia
Search Ship Database: Search the Helvetia in the 'Passenger Ships and Images' database
Intressant förslag, bokesliden, inte osannolikt att namnet kan förvandskats så. Tyvärr ingen säker koppling i USA och inte heller hittar jag något oemdelbart släktskap med mina för Per Nilsson och Elna Svensdotter. Det är dock rätt område och jag har massor med anor i dessa trakter.
En möjlighet är att kopplingen är på Sven Perssons farfar, som är okänd. Fadern Per Nilsson är född uä 1824 24/4 i Vittsjö av Kersti Pålsdotter (f 1799 13/7 i Vittsjö av Pål Kjerstensson och Kerstina Bengtsdotter), och han lever sedan som fosterson hos styvfader Per Jacobsson i Läreda, Stoby.
Modern Elna Svensdotter är född 1820 8/6 i Vedhygge, Ignaberga, av Sven Torkelsson f 1789 7/9 i Sjörröds hus, Stoby (föräldr Torkel Svensson och Karna Trulsdotter) och Karna Tufvesdotter f 1793 10/2 (ryttaren Tufve Frisk och Bengta Tufvesdotter).
swemah, "Ahlösa"-spåret är kanske inte heller omöjligt. Om du har lust tackar jag inte nej till en fråga till trädägaren på Ancestry! Intressant är ju att datumet stämmer helt med bokeslidens förslag Sven Persson, men emigrationstidpunkterna stämmer inte.
Det verkar som han kallar sig Swan i USA, därför är det lite konstigt om han invandrade som endast Peter Nelson.

Fråga skickad. Min tolkning av informationen är att den som skrivit har bättre kunskap om födelsedatum än om invandringsår, men vi får vad vi får för svar.
Inget svar?

Nope, och senaste inloggningen var mer än 6 månader sedan så det kanske inte är så ofta han är inne
Min "possible 4th cousin" på 23andme har nu hört av sig och berättat att man fått kontakt med Carole, och hon har berättat att datumet 5 maj 1847 kommer från Swan Peter Nelsons gravsten, och att det är "bekräftat av familjen".
Jag tror mycket på bokeslidens förslag, men hur får man det bekräftat. Jag får fortsätta söka efter någon koppling till mig så att DNA-testet kan utgöra tillräckligt indicium…

Lite OT men en reflektion från min sida. Jag har konstant och hela tiden varit mycket skeptiskt till DNA inom släktforskning. T om tyckt att det är att dra saker och ting till absurdum. Kanske för att jag är lite för traditionell eller för att jag inte gillar 'genvägar'.
Med ovanstående frågeställning förstår jag dock plötsligt det hela bättre. Med den föreslagna emigranten Sven Persson framgår det ju att farfadren var okänd då Svens far var född u.ä med okänd fader. Det kan ju förklara varför AndersB inte finner kopplingen till hans egna anor/släkt.
Äntligen lyser ljuset över mitt huvud också. 
Jag ska bara kort nämna att allt nu tyder på att bokeslidens förslag är rätt! Swan Peter Nelson bor i Davenport, Iowa från 1870 och 1872 utvandrar av allt att döma hans syster till just Davenport. Dessutom är Swans far nämnd i hans dödsattest 1911, och står där som Paer Nelson. Föräldrarna utvandrade för övrigt också, 1884.
Uppgiften tidigt i tråden att han skulle dött 1896 är fel och gäller en annan person.

Kul att det verkar stämma!
Ett möjligt sätt att lösa DNA problemet skulle kunna vara om man kan hitta ett faderskapsmål eller liknande i häradsrätten. Eftersom det var olagligt med oäkta barn 1824 så borde det finnas ett rättsfall. Kanske något att undersöka?