Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2354 ggr
[Alvida56]
0

Resonerar jag rätt?

Jag har länge funderat att skriva och be om hjälp. Jag själv kommer inte vidare.

På ancestry hittade jag delar av ett släkttäd på min farmors pappas sida, skriven av Judy från USA. Hon har fått uppgifterna från sin great great garandfathers kusin.Jag har kontrollerat alla uppgifter och har hittat en svag länk. Är Margaretha Jacobaea dotter till Mathias Jacobaeus?

Min farmors farmors farmors mamma(tror jag) Margaretha Jacobaea född 1750 i Sölvesborg gift med köpmanen Nils Wekstedt född i Mörrum 23/7 1741eller 1742.

1728 kom Margaretha Jacobaea pappa Mathias Jacobaeus född 1708 i Kropp till sammanns med sin Hustru Johana Margaretha Hising f. 10/8 1715 i Lund, till Sölvesborg. Han arbetade där som rektor. 1751 pästvigdes han och arbetade som kyrkoherde i s:t Nikolai kyrka.

I Sölvesborgs husförhörlängd för 1768-1802 hittar jag Mathias Jacobaeus i samma hushåll med sin yngsta yngsta son Olaus Jacobauas född 1757, men inte Margaretha J eller Johanna Margaretha Hising, som då är 18 år gammal.

I födde boken 1752-1795 hittar jag Paret Margaretha och Nils Wekstedts första barn. Dotter Johanna Margaretha f. 1775. Förmodlingen namngiven efter mormor. Namnet Margaretha gives ett barn i varje generation. Olaus Jacobaeus stads notarie i Sölvesborg, Christina Maria Jacobaea( Mathias J äldsta dotter) och en med namnet Hising står faddrar på Johannas Margaretha Weksteds dop.

Nu till min fråga. Kan jag se dopet av Johanna Margaretha som ett litet”bevis” på att Margaretha är dotter till Mathias Jacobaeus? Även alla de namnen som återfinns från generation till generation? Dessutom - När Mathias dör tidigt på året 1177 -  får Margaretha J och Nils Wekstedt samma år en son som namnges Mathias?

Är mitt resonemang konstruktivt eller är helt ute och reser?

Tar tacksamt emot råd, tips och information!