Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1751 ggr
elefantetortuga
0

Info om Carl Otto Engström

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

En kompis behöver hjälp med att hitta information angående Carl (Carlo) Otto Engström, lekmannapredikant, kolportör mm. från 1800-talet och numera vilande på Hol kyrkogård (Vårgårda)? Någon som kan hitta något?

Mvh Malin

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under förutsättning att det nu är rätt gubbe….

Enligt gravar.se var han född 1823 och dog 1871.

svenne
0

Vid sin död 17/4 1871 finns han med familjen i Hol AI:7, sid. 62, där det uppges att han dör 17/4 1871, jag kan dock inte hitta honom i den aktuella dödboken för Hol 1871( F:1).

I husförshörslängden vid sin död står han som ägare till 7/32 mantal,
Född i Kylingared (Kölingared, P-län) 1823. Familjen är inflyttad från Norrunga församling 1870.  I Hols inflyttningslängd 1870 står han som hemmansägare men i Norrungas utflyttningslängd 1870 kan jag inte hitta dem.

Ingenstans finns någon antydan om att han skulle vara lekmannapredikant eller kolportör eller dyl,  det kanske är fel gubbe jag har hittat men det är den enda C.O Engström som fortfarande finns registrerad som begravd under 1800-talet på Hols kyrkogård utanför Vårgårda.

Men det kan som sagt vara fel gubbe….

Babzan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta hitttade jag på Alingsås släktforskarförenings hemsida men tänk på attt kontrollera uppgifterna

elefantetortuga
0

Ok, tack för hjälpen! Jag vet lika lite som er… ett namn säger inte mycket! Men jag meddelar denna personen..

Fast Norrunga är ju Nårunga, det gör ingen skillnad i sökning?

mvh Malin