Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 5072 ggr
Suttecity
0

Hjärnuppmjukning?

Hej! Vi har fått fram en dödsorsak som kalla emollitio cerebri och skall då vara hjärnuppmjukning. Finns det någon här på forumet som kan informera om vad detta var/är? Inte så mycket på nätet om det.

Tack på förhand!

Mark
0

Det kan inte vara commotio cerebri som är hjärnskakning?? Jag har sett det som dödsorsak faktiskt.

svenne
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det verkar vara just "hjärnuppmjukning".

Frågan är vad "hjärnuppmjukning"  egentligen betyder.
jag vet inte….

Vilken är källan där dödsorsaken uppges?

dödsorsaker/swedish/means/causeOfDeath.aspx)

chrissan
0

Det heter encephaliomalaci på latin, en förklaring finns på Karolinska Institutet:

Uppmjukning eller förlust av hjärnvävnad efter hjärninfarkt, ischemi, infektion, skallskada eller anna skada. Termen används ofta i samband med patologisk beskrivnig av otydliga hjärnbarksavgränsningar och försämrad hjärnvävnadskonstistens efter en infarkt. Multicystisk encefalomalaci avser uppkomst av multipla cystor av varierande storlek i hjärnbarken hos nyfödda och småbarn efter skadeverkningar, ffa av perinatala hypoxi-/ischemitillstånd. Syn. encefalomalaci.

Suttecity
0

Oj! Var de så avancerade på hjärnan vid denna tid? Första gången vi stötte på denna dödsorsak.

Det var inte jag som hittade det så jag har inte källan här och nu, men skall be att få återkomma och tackar för all upplysning så länge!

Suttecity
0

Källan är:

Karlstads Stadsförsamling FII:2 sid 114

Emma Kristina Jansson d 20/3 1927