Census 2011
Har precis haft en kul erfarenhet. Det ringde på dörren och utanför stod en ung, svart grabb. Han hade idag börjat med Namibias Census 2011.
Jag bad honom stiga på och sitta ner och sen började han ställa frågor och fylla i formulär. Några reflektioner:
- Formulären var väldigt lika de jag letar i då jag efterforskar utvandradre släktingar i Amerika. Här stod vi - ingen av oss med engelska som förstaspråk - och hjälptes åt med formuläret. Det kan inte ha varit väldigt annorlunda vid köksbordet i Chicago 1910…
- Självklart började jag fantisera. Kommer en framtida släkting till mig att kika på en scannad variant för att se var jag bodde under min Namibiatid? Och se vilket yrke jag uppgav och vilka som bodde i hushållet?
- Vilken utmaning att göra detta i Namibia. Där människor bor i allt från västerländska hus till hyddor med jordgolv. Och där det talas ca 15 olika språk.
Verkligen en kul erfarenhet!
En upplevelse rikare. Hur uppfattas den av den inhemska befolkningen?
Vill man göra sej yngre?
Smita undan skatt?
Eller svarar man sanningsenligt på alla frågor?
Är det samma frågor som i USAs census?
Vet inte vilka motiv som kan finnas till att inte svara sanningsenligt. Man uppger inga inkomstnivåer, bara varifrån huvudsakliga inkomsten kommer - lönearbete, jordbruk etc.
Många fält var faktiskt liknande de gamla saj sett i USA. Dock fanns modernare fält också - som frågor om man har tillgång till bil, TV, internet osv.
Att dödligheten är hög här (HIV/AIDS) märks på att man fick svara på hur många i hiushållet som avlidit senaste året.
Tanken här är att alla ska gå i skolan men att det inte riktigt är verkligheten kunde man se på frågor just om barnen går i skola.
Fanns också frågor om varifrån man får sitt vatten, källor för uppvärmning o belysning. Det finns ju människor som bor i hyddor utan vare sig kranvatten eller el.

Läser just nu en kurs där man betonar det absoluta behovet av folkräkningar, speciellt i utvecklingsländer, för att kunna sätta in de rätta folkhälsoåtgärderna
#4 Ja, i Namibia har nog mycket hänt sedan sist. Ingen vet hur många som bor här nu. En del tror att befolkningen växer, andra att AIDS gör att det är mycket färre.
Det flyttas nog också mycket.

Visst är det intressant. Var med om liknande när jag bodde utomlands. Två personer kom och knackade på dörren och ställde frågor och skrev upp allting. Satt också då och funderade på om någon sen i framtiden kan hitta mig och de mina boendes i Dom. Rep. Spännande. Vi bodde ju där under några år. Där var det spanska som gällde.