Vad heter dom?
Det första vittnet heter Göran, osäker på efternamnet, Hermo(Herman) Månsson, Maÿtel Månsdotter, pigan Maria Nilsdotter.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Göran heter Svensson i efternamn.
Hermo och Maÿtel….namn jag aldrig tidigare träffat på!
Tack för hjälpen!

Mägtel står det nog, dock ett namn som jag aldrig har sett tidigare.
Nej jag har inte hört det förut heller och nu ser jag att pigan heter naturligtvis Hana= Hanna Nilsdotter.
Kan denna familjen passa Jöns Månsson född 1741? -1772,( alltså dog han när dottern var 5 år)och hans hustru Bengta f 1735 omgift med Påhl Andreasson f. 1746. Barn: Bengt f. 1765, Ola f. 1771 och Ingar f. 1767 hittar du i Färlöv AI:1 s. 81 enligt ADOnline.
Många udda namn finns i Skåne med flera landskap som vi upplänningar aldrig hört tidigare. Jag visste inte för några år sedan att Olu var smeknamn för Ulrika, Ulla med flera namn.
Hermo finns i Färlöv AI:3 s. 212
En ana Mägtel finns på s. 211 alltså sidan före Hermo.

Ja, det verkar finnas en del namn i Skåne som inte finns här i mellansverige. Jag såg i samma bok som det hänvisas till i #0 en "gube" som hette Wolmert i förnamn, ett namn som jag aldrig sett tidigare…..
Ser nu att jag hade skrivit ana där det skulle vara en annan Mägtel. Hermo och hans fru fanns på många sidor. Alla bodde i Strö dvs Norra Strö församling som tidigare hörde till Färlövs församling.