Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 1743 ggr
Ello
0

Vad heter dom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu behöver jag hjälp med att tyda namn i denna födelsenotis från Norra Strö. Kristianstads län.

Norra Strö C:2 (1741-1825) Bild 42 / sid 75

Yred3
0

Det första vittnet heter Göran, osäker på efternamnet, Hermo(Herman) Månsson, Maÿtel Månsdotter, pigan Maria Nilsdotter.

svenne
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Göran heter Svensson i efternamn.

Ello
0

Hermo och Maÿtel….namn jag aldrig tidigare träffat på!

Tack för hjälpen!

svenne
0

Mägtel står det nog, dock ett namn som jag aldrig har sett tidigare.

Yred3
0

Nej jag har inte hört det förut heller och nu ser jag att pigan heter naturligtvis Hana= Hanna Nilsdotter.

Kan denna familjen passa Jöns Månsson född 1741? -1772,( alltså dog han när dottern var 5 år)och hans hustru Bengta f 1735 omgift med Påhl Andreasson f. 1746. Barn: Bengt f. 1765, Ola f. 1771 och Ingar f. 1767 hittar du i Färlöv AI:1 s. 81 enligt ADOnline.

Många udda namn finns i Skåne med flera landskap som vi upplänningar aldrig hört tidigare. Jag visste inte för några år sedan att Olu var smeknamn för Ulrika, Ulla med flera namn.

Yred3
0

Hermo finns i Färlöv AI:3 s. 212

Yred3
0

En ana Mägtel finns på s. 211 alltså sidan före Hermo.

svenne
0

Ja, det verkar finnas en del namn i Skåne som inte finns här i mellansverige. Jag såg i samma bok som det hänvisas till i #0 en "gube" som hette Wolmert i förnamn, ett namn som jag aldrig sett tidigare…..

Yred3
0

Ser nu att jag hade skrivit ana där det skulle vara en annan Mägtel. Hermo och hans fru fanns på många sidor. Alla bodde i Strö dvs Norra Strö församling som tidigare hörde till Färlövs församling.