Adliga släkten Segersvärd
Har via min forskning kommit i kontakt med släkten Segersvärd. Undrar om någon har allmän information eller kan tipsa om var jag hittar mer info om denna adliga släkt.
Vänligen Eva

Du titta i Elgenstierna finns på biblioteket men även att köpa på CD.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Aha, ännu något nytt för mig som inte släktforskat så länge! Tack för tipset!
Sökte i Rötters bokhandel men hittade ingen CD, vet någon var den säljs?

Om jag har försått saken rätt (med risk för att jag har helt fel) så introducerades aldrig den, 1757 adlade ätten Segersvärd på Riddarhuset varför den inte återfinns på nämnda CD.
Den CD som nämns går att köpa från Riddarhusets hemsida, "Stamtavlor på CD-Rom" och utgår från deras stamtavlor över de introducerade ätterna där (där då den här släkten inte finns utifrån svar #4, men kanske kommer man in på andra adelsläkter längre bak i trädet?). Det är inte heller riktigt samma som Elgenstiernas verk, men utgår från samma material och är uppdaterat till 2002.
Ätten Segersvärd finns i en bok från 1875: Den med sköldebref förlänade men ej å Riddarhuset introducerade. Ointroducerad adel av Schlegel och Klingspor.
Boken finns på arkiven och större bibliotek. Den finns också scannad av den firma som först hette MIcroscan och sedan DigiArkiv, men som nu ingår i Arkiv Digital (www.arkivdigital.se) , så kolla på deras hemsida om de fortfarande har skivan. Den var billig, vill jag minnas.
I min okunskap om adliga släkter undrar jag om någon kan förklara skillnaden på ointroducerad och introducerad adel. Vi något tillfälle måste väl släkten blivit adlad, vad händer sen?
#7 En quick and dirty förklaring är väl följande, nämligen att efter kungen adlat så var det upp till släkten att söka introduktion på Riddarhuset. Det var dock förenat med en inte oäven kostnad, så inte alla ville eller hade råd med det. De förblev alltså "ointroducerad adel".
… och att välja att introduceras medförde vissa fördelar eller?
#6 Schlegel & Klingspor finns även online om du har abonnemang på AD Online.
Du hittar den under Arkivtyp = Tryckt litteratur
Tyvärr inte…. men tackar för tipset!
Kanske finns det hjälp att finna om du kontaktar Ointroducerad Adels Förening.
Kontaktinfo finns på sidan.

Som en medlem av släkten Segersvärd så har jag en del tillgång till information om släkten, bl.a. ett släktträd där kanske inte alla, men många av "Segersvärdarna" finns med. Den versionen jag har är reviderad år 2005 (tyvärr är stora delar av den på finska*… :( )och jag kan nog försöka kopiera den och sätta ihop den till en PDF-fil vid önskemål (har tyvärr inte original-pdf filen) men den kan jag säkert med lite hjälp av andra i familjen få tag på.
På facebook så finns också många av släktmedlemmarna med och jag tror att de flesta är villiga att dela med sig av information! :)
Vore roligt att få reda på hur du har kommit i kontakt med släkten!
Mvh Pierre Segersvärd
*även om släktboken är till stora delar på finska i denna senaste version så är den inte speciellt svår att förstå, förordet från 1969 års utgåva av Generalkonsul Åke Backström finns bevarad på svenska (och numera översatt till finska också) och annars är det inte svårare än att man kan lista ut det relativt lätt i de flesta fall!
Hej Pierre!
Jag kom i kontakt med släkten Segersvärd då jag för en tid sedan träffade en ny vän i livet, Roger Mattsson.
Tror att du kanske vet vem det är- hans mamma Anita Mattsson är född Segersvärd. Har bestämt för mig att han nämnt ditt namn när vi tillsammans kikat på en folder (till viss del på finska) om släkten. Är kanske samma information som du hänvisar till?
Tack för ditt inlägg, alltid kul med mer personlig kontakt.
Hoppas jag får höra av mig med ev. frågor
Vänligen Eva

Hej!
Vad roligt! Roger Mattsson är kusin med min pappa Peter Segersvärd, (min farfar och Anita är syskon) 
Ja precis, det är samma "folder" som jag menar! Den beskriver ju ganska bra släktens tidiga historia!
Du får så gärna fråga om du har ev. frågor! Ska försöka besvara dom bäst jag kan!
Mvh Pierre