Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 2877 ggr
Linda-A
0

Mårsta ägor, Hardemo, T - blurrigt hos AD online

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och följer min anfader Olof Olofsson Mårfeldt. Men upptäckte nu att sidan jag är intresserad av är alldeles blurrig hos Ad online :(

Kan någon med något annat abonnemang vara jättevänlig och kolla den sidan åt mig? Jag är intresserad Hardemo, T-län. Mårsta ägor under åren 1761 till 1781.

Visst skymtar jag en Mårfeldt högst upp på sidan? Det skulle i så fall vara fadern till min soldat Mårfeldt. Om det gick att få reda på mer info om honom och hans familj vore det mycket uppskattat!

svenne
0

Så här ser samma sekvens ut i SVAR, vänstra delen av sidan:
Soldaten Olof Mordfeldt hette han visst.
Mordfeldt, låter ruggigt…Skrattande

Linda-A
0

Tusen tack, det är rätt familj! Nu har jag dessutom fått födelseåren på föräldrarna, jag härstammar från yngste sonen f 1769. Modern i familjen, kan hon heta Simonsdotter i efternamn?

svenne
0

Här är högra delen av sidan:

Linda-A
0

Stavningen av namnet verkar variera, detta är första gången jag ser stavningen Mordfeldt. Annars har jag sett Mårfält och Mårfeldt.

svenne
0

Skulle tro att det är Svensdotter.

svenne
0

Det står på den "murriga" sidan något om " på Ormesta ägor" och ja, där finns de på sid. 45 i samma hfl, där står klart och tydligt "Svensdotter".

Där heter gubben Mårfelt. Stavningen berodde väl på vilken präst som skrev in uppgifterna.

Linda-A
0

Svensdotter alltså!

Yred3
0

Det som heter Morjärv idag hette Mordjerfv för länge sedan.