Lars Magnus Svensson
Nu blev det tvärstopp…. min mormor's morbror Lars Magnus Svensson och hans hustru Maria Axelsson försöker vi få upp spåret på men det tar stopp i
Grava AIIa:6 s 625 Skifed Södra
det står att de flyttar till 505 men jag har letat i samma bok och i nästa men icke sa nicke. Ser man på kvinnan Schön som bor på samma ställe på sidan 625 så skall hon och hennes barn också flytta till samma sida så då tänkte jag att det skulle gå att hitta henne i namnregistret som finns men jag sökte både på båda hennes namn och det finns inte.
Lars Magnus finns i dödboken på Grava 1938. Vet att Maria dör i Grossbol 1943 och de bodde där vad mamma kan minnas men frågan är ju när de hamnade det.
Det skall finnas en anteckning någonstans som jag såg när jag "rullade film" på Emigrantregistret 1985 att det ej fanns barn inom äktenskapet MEN att han var känd far till 22 oäkta. Skulle vilja kolla upp detta om det går, men behöver lite hjälp att komma vidare. Troligtvis letar man för mycket så att man inte ser…
Frågade mormor om detta med Morbror Lars 1985 men det kom ett bestämt snäsigt - Det PRATAR vi INTE om! Ridå :) Han skall visst ha varit våldsam av sig och moster Mia som de kallade henne kom över när han blev som värst. Troligtvis fanns det väl alkohol med i bilden.
Tackar på förhand

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eftersom Forshaga bröts ut ur Glava 1908, så är det i Forshaga du ska leta. Det är ju även i Forshaga han dör.
Kollade i Forshaga AIIa:1b (1908-1914) Bild 1980 / sid 505 (AID: v176592.b1980.s505, NAD: SE/VA/13120) och där finns han och hans hustru

Jahapp, så enkelt var det :) Tusen tack.