Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 1373 ggr
zachs
0

Svårt att läsa igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, så är det dax igen! Kan inte läsa texten i Hjo landsförsamling C: 2 sid 292 GID 984.47300. Jag tror det blir min farfars farfar Jean som  föds 1780-09-23, men vad står det att dom bor? Tacksam för all hjälp.

svenne
0

Arntorpet? I HL finns ett Anderstorp, kan det vara det som prästen avser….? Mmm…svårt, hursomhelst så hittar jag de som troligen är modern Greta Jansdotter med sonen Jean Jonsson i Hjo landsförsamling, HL A1:1 sid. 82, det borde vara de, men säker kan man ju förstås inte vara.

zachs
0

Tack, svenne för nerlagt arbete. Jag har fått per mail hjälp av en bekant som bor i Hjo. Han har fått det till Remsnidaretorpet. Det ser ut att stämma. Där hittade vi faddrarna.  984.1001.64700 Nu spekulerar vi om Greta kan vara syster med faddern Cath. Jeansdotter.  I så fall finns Cath. i födelseboken på Gid 984.2.111900 Undrar hur säker man kan vara på det?

svenne
0

Det är alltid lättare att tolka svår text om man har lite lokalkännedom vilket jag inte hade i det här fallet.

Om Greta var ogift när hon fick sonen kanske hon födde honom hos systern.  Catharina är då troligtvis Gretas syster, ofta var det mostrar/morbröder - fastrar/farbröder som var faddrar.