Yngsjömordet
Jag vet att Yngsjömordet har tagits upp någon annanstans på Proveniens men trots sökning finner jag inte tråden så jag vill redan nu be om ursäkt för dubbel-postning.
Yngsjömordet är ju ett av de mord som mer eller mindre är inskrivet i Sveriges historia. Mordet på Hanna Johansdotter i Yngsjö, Åhus fs, Kristianstad län år 1889 har t om filmatiserats flera gånger. Bakom mordet stod hennes make Per Nilsson och dennes mor, dvs Hannas svärmor, Anna Månsdotter. Den bakomliggande orsaken ansågs vara svartsjuka från Anna Månsdotters sida och ett incestuöst förhållande mellan henne och sonen Per, dvs Hannas make.
Jag har sedan barnsben hört talas om Yngsjömordet men det är först nu jag har sett foton på offret och de två mördarna. Om man klickar på de länkade namnen, dvs Per Nilsson och Anna Månsdotter, finner man ytterligare information om de två.

Tack svenne. Vi får väl hoppas att hennes sten får stå kvar i evinnerlig tid…..!

Hanna vilar troligen i samma grav som sina föräldrar;
1867-03-13
Johansdotter, Hanna
f. 13/3 1867
Brösarp
Död 28/3 1889
Brösarps kyrkogård, kv. C, nr. 43u (kista)
Graven upplåten till 31/12 1939
------------------------------------------
I samma grav finns Häradsdomare Johan Olsson, född 1832-06-17 från Brösarp, avliden 1895 samt Hanna Andersson, född 1838-09-21, avliden så sent som 1914.
Upplåtelsen för graven upphörde 1939 men den verkar finnas kvar ändå.

Graven med den stenen är ju verkligen ett minnesmärke, så vi får hoppas att den får vara kvar.

……..och fem år i "frihet" fick han. Avled 1918.

En diskussion om ett kort från halshuggningen av Anna Månsdotter finns i Porträttfynd i Rötter. Sök på bild #17264.

En del tycker att jag är något morbid när jag alltid "drar fram" dessa otrevligare händelser från historian. Men för mig handlar det mer om ett intresse för människorna bakom.
Vad driver en kvinna till att 1) Ha ett incestuöst förhållande med sin son? 2) Vad får den 22-åriga sonen som är gift, att forsätta med det incestuösa förhållandet med sin mor?
Jag tar mig friheten att kort citera wikipedia;
"Anna Månsdotter och hennes man Nils Nilsson fick tre barn. Bara ett av dem, Per Nilsson, överlevde. Nils var 13 år äldre än sin hustru och paret bodde på Möllegården i Yngsjö, en liten by söder om Åhus på den skånska ostkusten. Anna hade räknat med att giftermålet med Nils skulle ge henne en bekymmerslös framtid. Men det hade inte riktigt blivit som hon hoppats. Det blev i stället ett ganska knapert liv byggt på krediter och lån. Fattigdomen gjorde henne bitter och hon kom allt längre från sin man och allt närmare sonen Per."
Finns svaret i ovan citerade text? Man undrar!

Varför gjorde man en mask av hennes ansikte efter avrättningen??? 

Cheyenne, du undrar hur det kan komma sig att Anna har incestförhållande med sin son. Kan det inte tänkas att hon var en väldigt dominant kvinna och Per var svag och att hon knöt honom hårt till sig redan från det han var liten. Man vet ju inte vad Anna har upplevt när hon växte upp heller.
Än idag finns det mödrar som knyter sina barn så hårt till sig att de blir nästan viljelösa. Jag har på senaste tiden märkt att det finns ganska många äldre män i 40-50 år åldern som fortfarande bor hemma hos mamma. Nu påstår jag inte att alla dessa mödrar ha ett incestuöst förhållande till sina söner.
Anna hade kanske en psykisk störning av nåt slag, det visste man ju inte om förr så mycket.
Vet själv hur det kan vara att leva med en manipulerande släkting. Puh! Man blir väldigt osjälvständig och osäker.

#13 Ja, han var tydligen begiven på starka drycker. Det kanske inte var så konstigt, egentligen, att han var full när han skulle halshugga någon, det gick nog säkert lättare för bödeln att hugga huvudet av någon om han var full.
#14 Inte tror jag att det är många män i 40-50 årsåldern som har ett incestuöst förhållande till sin mamma bara för att de bor kvar hemma.

Det kan säkert vara som du skriver Anna men jag tror också att det är viktigt att inte generalisera. Anna Månsdotter är nog den enda som skulle kunna svara på frågan. Självklart hade hon en emotionell störning. Den finns alltid där när en person sexuellt går över gränsen. Problemet är att vi inte känner till exakt vad som utlöste det i Anna Månsdotters fall och varför det drev henne till en punkt där hon mördade sin sons hustru. Anna fick plikta med sitt liv enligt den tidens lagar och vi får leva med att aldrig få svaret på frågan; Varför??

#15 Jag har läst på lite om skarprättare. Ofta gick det ett par-tre år mellan varje avrättning/uppdrag, ibland många fler år. Det var inget de gjorde varje dag alltså och därmed "vande sig vid". Som jag har förstått det satte man upp ett tält eller något tältliknande på avrättningsplatsen där skarprättaren innan avrättningen satt och "stärkte" sig med en flaska brännvin.
Jag önskar att jag hade källan men jag får leta ur minnet. Någonstans läste jag att skarprättarna ofta var så nervösa att de missade fatalt med bilan eller så överförfriskade av alkohol pga av nervositeten att de missade. Jag försvarar inte yrket. No way!! Men de var väl som vi alla andra och man kan därmed lätt förstå att det inte var den enklaste sysselsättningen.

#17 Ja, en flaska brännvin behövde säkert förtäras en stund före verkställande av uppdraget!
Jag förstår intresset för dessa "extrema" livsöden.
En intressant källa för att nå förståelse för hur livsöden kan formas tycker jag böcker av Alice Miller är. Det är många år sedan jag läste henne, och hon är långtifrån oomstridd, men jag tycker jag har lärt mycket om människor av hennes böcker.
När det gäller Yngsjömorden tycker jag hela serien om Skånska mordmed Ernst Hugo Järegård var mycket sevärd. Rysligt sevärd…

Hurvamordet är särskilt intressant för mig eftersom Tore Hedin dränkte sig i Bosarpssjön som inte ligger så långt ifrån där jag växte upp. Han hade visst en sommarstuga där också som finns kvar.
Anna Månsdotter ska visst ha tillhört den så kallade Drake-släkten och det gör jag med långt ute så på nåt konstigt sätt är vi släkt fast väldigt långt bort.

#20 Serien Skånska mord med Ernst-Hugo Järegård i huvudrollerna är från 1986. Samma år mördades som bekant Olof Palme.
En originell och något kring-kring i huvudet-gubbe som bodde i en stuga ute i skogen kom en gång i veckan på moped till affären som jag jobbade i då för att handla. Han var absolut säker på att det var Ernst-Hugo Järegård som mördat Palme, dock var Järegård enligt gubben förklädd vid dådet och gubben kunde inte för sitt liv begripa att inte polisen anhöll Järegård på stubinen och la ner utredningen, för på det viset var det bara!
Gubben hade väl tagit för stort intryck av TV-tittandet.
Det fanns och finns ju flera som tvärsäkert vet vem som mördade Palme. Men Din gubbe var nog ensam om att tro på Järegård.
Fast ser man Järegård i den serien förstår jag att tanken kan dyka upp. Han är fantastiskt obehaglig…

Hurvamorden + Yngsjömordet finns att köpa på en DVD hos SVT's webb-shop. De andra delarna i serien "Skånska mord" finns där också. Priset är ju överkomligt måste jag säga.

#24 Visst är Järegård obehaglig i dessa roller men "gubben" var ju mer eller mindre knäpp på flera sätt.

#19 Alice MIller är bra, utom det svälvutplånande barnet … där ges liksom inget hopp om förändring.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Min mammas farmors far, Anders Trulsson, var den som fann den döda Hanna. Han blev också kallad att vittna.
Iréne
Alla undrar nog vad vi är för morbida typer!!