Billiongraves
Proveniensmedlemmen (!) Linda har tipsat Roland Classon på HD om en "app" till iPhone som kan vara en hjälp för gravplatsletning.
Jag har testat lite. Fungerar rätt bra.
Det verkar som om man ska börja med att lägga in kyrkogården! Tror mina foton hamnade på fel kyrkogård?
Lite irriterande att man inte kan komplettera i efterhand. FRån början kan man skriva in flera personer på samma grav men efter att man sparat en gång går det inte att lägga till fler.
Tycker annars att grundtanken är god. Det är enkelt att gå omkring med sin iPhone på kyrkogården och fotografera. Bilden laddas upp direkt och i och med att iPhone har inbyggd GPS så placeras gravarna på rätt ställe och man kan hitta dem via en vanlig Googlekarta.
När man kan komma hem kan man sedan logga in och fylla i namn och andra uppgifter - eller låta bildena vara och låta någon annan skriva i (transkribera) utifrån bilden.
Testat lite. Sidan verkar fungera bättre med IE än med Chrome. Nu kan jag fylla i fler personer!
Det finns en blog som bl.a. ger en del fototips - http://billiongraves.blogspot.com/
Om man söker i deras databas på efternamn får man tyvärr inte svar om det namnet är ett "flicknamn". Jag har skrivit till dem och påpekat det.
:). Jag tyckte det var en väldigt trevlig ide. Jag fick börja med att maila och be dem lägga till Sverige i listan över länder men det fixade de snabbt.
På de första bilderna jag tog hade jag inte platskontroll aktiverat så geotaggningen för vart på kyrkogården jag tagit bilderna blev inte bra. Efter att jag slagit på den så är jag nöjd med att man faktiskt ser rätt bra på kartan vart på kyrkogården graven är.
Perfekt sätt att utnyttja tekniken, snabbt & enkelt att ladda upp bilder. Det finns en hel del funktioner att önska men jag tycker att det är en god början.
Kul att fler hittat appen och sidan och bidrar med input :D
#9 Tack för tipset! 
Jag skrev till dem om att man inte kan söka på flicknamnet. De svarade snabbt och skrev att de är medvetna om att sökfunktionen kan bli bättre, men att de jobbar på det och gärna tar emot tips och önskemål.