Theodor Julius Pålsson/Paulson
Thedor Julius Pålsson, född 1868-04-07 i Naverstad, Bohuslän. Flyttar till Lur församling och har ett flyttningsbetyg därifrån 1889-04-07. Enligt Digitalarkivet skall han till Iron Mountain, Michigan och båten lämnar Oslo 1889-05-16.
Sedan hittar jag honom inte i Ancestry förrän i census 1905 och då är han gift med Amanda och är präst och bor i Dassel, Mnnesota. Från detta år och framåt har jag allt jag behöver men är väldigt nyfiken på hur en bondpojk fick möjlighet att utbilda sig till präst.
Jag tycker han borde finnas i census 1890 och 1900 men har inte lyckats hitta något om honom. Någon som har några ideér om var och hur jag skall leta?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att di inte hittar honom i census 1890, beror på att största delen av det censuset brann upp.
Jag är lite fundersam på om pastorn i Svensk amerikanska missionsförbundet,som jag tolkar det som , är samma person som du söker. Han uppges ju vara född 27 april 1871 i Minnesota death index.
Detta kan vara han i census 1900, han står som missionary. Invandringsår stämmer inte riktigt
1900 United States Federal Census
about Theodore G Paulson
Name:
Theodore G Paulson
Home in 1900:
Negaunee, Marquette, Michigan
Birth Date:
Apr 1871
Birthplace:
Sweden
Race:
White
Immigration Year:
1892
Relationship to head-of-house:
Boarder
Father's Birthplace:
Sweden
Mother's Birthplace:
Sweden
Marital Status:
Single
Occupation:
Neighbors:
Household Members:
Name
36
8
5
29
Det förklarar ju varför jag inte hittar honom tidigare. Jag har nog hört att det har brunnit men just då var det borta. Han är lite knepig den gode Theodore. Ovanstående census har jag inte sett utan mitt första är från 1905.
Enligt papper som jag har fått från Dassel Historical Society så kallades pastor Theo.J. Paulson från Ashland, Wis. till predikant i Svenska Evangeliska Lutherska Missionsförsamlingen. Han tjänstgjorde där mellan 1902-1907 och sedan vid ett antal andra kyrkor. Han gifte sig med Amanda i oktober 1904 enligt tidningsnotis i Dassel Anchor.
Jag var väl mest intresserad av hur och när han fick möjlighet att utbilda sig till pastor, för någon form av utbildningen krävdes väl?
Kan berätta att Theodore dör i Minneapolis 1964, i en ålder av 93 år.

Om han är född 1868 och dör 1964 så lär han ha blivit 96 år. Vilken av födelseuppgifterna kan vara rätt, 1868 eller 1871?
Ja visst skulle han ha varit 96 år men Ancestry har inte alltid rätt årtal varken gällande ålder eller invandring i landet.
Jag känner dock en liten oro över att jag har fångat fel person.

Så gör även jag (därav frågan), jag undrar om North Park College , som utbildade pastorer kan ha uppgift om denne Theo J