Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: övrigt
Läst 4579 ggr
svenne
1

Vad vet Du om Värmland?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte försöka skapa en så kallad "kluring". Lokalpatriot som jag är handlar det om Era kunskaper om landskapet Värmland.

Ni fuskar väl inte genom att googla….?Flört

svenne
0

Det var meningen att det skulle vara fem frågor till men jag råkade av misstag trycka på "publicera" efter fråga fem och sedan verkar det inte gå att lägga till flera frågor i efterhand när man går in och ska hantera inlägget…

AndersE
0

Fick 4 av 5 på rena gissningar. (Korven lyckades jag inte gissa rätt på.)

Så nu är jag väl nästan etablerad Värmlandsexpert!?

Yred3
0

Ja, det är trevligt med frågesport, Tack!

Ello
0

Tack för den frågesporten!

Nils Ferlins fru gissade jag fel på, så det blev 4 rätt för mej! Glad

zachs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om Värmland kunde jag inte mycket!

sonjsbo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte jag heller. Korven var för svår för mig och gissade fel på Selmas far.

Bjornen
0

Motsvarande värmlandskorv heter i Dâlan grynkôrv.

svenne
0

Namnet "Grynkorv" förknippas ju i huvudsak med den västgötska korven med samma namn, den innehåller då korngryn vilket den värmlandska "potatiskorven" inte gör.

Bjornen, den grynkorv i "Dâlan" du nämner, innehåller den några gryn av något slag eller är det bara fläsk, nötkött potatis och lök i den?  Vore kul att veta eftersom jag tycker det är roligt med mat och dess lokala traditioner.

Potatiskorv kallas längre upp i Värmland för "jolappelkôrv" (brett L),
Jolappel = "Jordäpple" på rikssvenska som står för just potatis.

Förr brukade jag själv göra potatiskorv i synnerhet till jul och jag minns att en bror till min farmor för ungefär fyrtio år sedan sa en gång vid julbordet när potatisgrytan stod bredvid korven:

"Inte vell jag väll ha potatis te potatiskôrv!"Glad

Bjornen
0

Vårân grynkôrv innehåller förstås korngryn och ev, därutöver risgryn. Däremot mera sällan pärôr (jolprôr, jolpäror), eller åtminstone oftast i mindre mängd än vanlig fläskkorv. Potatisen fungerar ju som bindemede och ger en fördelaktigare konsistens. Observera att potatisen är ett relativt nytt livsmedel, oftast bara 150 år. Lokalt något äldre.

Observera joläppla ska man inte äta efter som joläppla och jolpäron är inte samma sak, Joläppla är frukten från potatisplantan, alltså det gröna giftiga bäret, åtminstone hos oss.

svenne
0

Intressant!
"Jolappel" är ett vedertaget uttryck i norra Värmland för den användbara traditionella matpotatisen.

Benämningen "Jolpärer" har jag aldrigt hört tidigare.

Det "gröna giftiga bäret" från potatisplantan, vad är det?

Bjornen
0

Efter blomningen bildas på vissa sorter (ej King Edvard) rikligt med gröna bär som är full av frön.

svenne
0

Aha, det har jag aldrigt tänkt på faktiskt, kanske beroende på att en populär sort i Värmland är just King Edward. Snöboll är också en populär potatissort här, lite mjölig men skall kokas på ett speciellt vis så den inte faller sönder. Har en ljuvlig smak och passar utmärkt till mos.

torsbo
0

5 av 5 var väl inte så dåligt!

svenne
0

Klart godkänt, men då har Du väl också en ganska stark anknytning till Vämland.{#emotions_dlg.smile}

Ronny-K
0

3 av 5, gissingar alla 3. Får köra omvägar i sommar så att jag inte träffar någon kusin från Degerfors..Skäms

Cheyenne
0

Ja, själv gjorde jag som jag alltid gör; Gick ut med en självsäker inställning att jag skulle ha minst 4 rätt av 5.

Togs direkt ner på jorden igen! Resultat; 1 rätt av 5

Skäms