Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 4993 ggr
Lissan56
0

Gustaf Adolf Munter från Dalsland

Har förstått att en bror till min gammelmormor emigrerade till Amerika någon gång på 1900-talet. År 1909 bor han enl. Mantalsskrivningen för Stockholm på Upsalagatan 4 i rote 27. Kan någon hjälpa mej att se hur hans familj såg ut och när han begav sej till Amerika? Tror han dog där redan på 1930-talet utan barn men är inte helt säker då jag var så liten då det berättades om honom. Han var född 1879-04-13 i Slobol Ånnimskog (P).

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Lissan56!

År 1912 emigrerade Gustaf Adolf Munter enligt följande:

Cheyenne
0

Det här skulle kunna vara hans hustru om man jämför med källkoden

Cheyenne
0

Och eventuellt en 3-årig son!?

Cheyenne
0

Kanske ska nämna också att uppgifterna är hämtade från CD'n "Emigranten".

chrissan
0

Och när han mönstrar till 1a världskriget så bor han i Topeka, Kansas. Skomakare och gift med Hanna Maria. Kommer till USA 12 nov 1912 med s/s Hellig Olav.

Lissan56
0

Här gick det undan! Vad kul att ni hittade honom och familjen så snabbt! Sonen har jag aldrig hört talas om. Kan ni följa familjen i USA och se om familjen växer och vad som händer med dom sen? Dog dom i USA eller kom dom tillbaka till Sverige? Skulle vara intressant att få veta om jag har några levande släktingar over there! Jag har ett julkort i min ägo som tillhört min gammelmormor. Det är från Adolf och Alma Munter och är avsänt från USA. Kan inte tyda stämpeln. Är Alma en ny fru eller ett smeknamn på Hanna Maria tro?

chrissan
0

Det verkar som Gustaf Adolf gifter om sig, 1930 bor han med hustru Alma G Munter i Denver, Colorado. Hon är lika gammal som han och immigrerade 1890. Han är fortfarande skomakare. Han har styvdottern Irene R Lefbom (Löfbom?) 28 år, tydligen Almas dotter.

Alma Gustava Munter söker medborgarskap 1936, hon hette som ogift Alma Danielsson, emigrade 18 okt 1890 från Ingmenby (?), född 26 dec 1879 i Rimbo. Hon gifte sig med Gustav 12 juli 1921 i Colorado Springs. Hon har två barn.

Bild på Alma:

Lissan56
0

Chrissan, tack så mycket!

En bild också, var hittade du den? Vad hände sonen Karl Gustaf född 1909? Bor han kvar med modern eller dog hon och Adolf blev änkling, därav omgiftet?

chrissan
0

Den är från hennes medborgarskapsansökan. Jag har hittat en Carl Gustaf Munter som dör i Texas 1982, men jag vet inte alls om det är rätt, han är född 30 mars 1909 . Det är svårt att hitta första frun, alla stater har inte death index. Hittar dem inte i 1920 års folkräkning.

Lissan56
0

Sökte aldrig Adolf Munter Amerikanskt medborgarskap? Betyder det att han i så fall borde finnas med på CD:n Sveriges dödbok 1947-2006? Har aldrig sökt honm där. . .

chrissan
0

Jo, han står som medborgare 1930, men hustrun hade inte sökt. Alla handlingar finns inte scannade. Man kunde bo där ett helt liv och inte bli medborgare.

Andersdotter
0

Men Chrissan, detta var ju otroligt hur du lyckas plocka fram uppgifter, nu ska jag genast gräva fram uppgifterna om mina emigranter och se om ni kan hjälpa….vilka resurser det finns här då…

Glad

Cheyenne
0

Lissan56! Har du prövat att söka födelsen för sonen Karl Gustaf Munter född omkring 1909. I mantalet (Stockholm) 1909 finns ju Gustaf Adolf Munter i rote 27. Om jag har tytt roteuppdelningen rätt bör detta ha varit Matteus fs. Om det är rätt Karl Gustad som chrissan fann avliden i Texas 1982 så ska han ha fötts den 30 mars.

Andersdotter
0

Hittade denna Munter i  Sveriges befolkning 1900, men det kan ju vara en annan, det är inte samma rote

Post 313161

Munter, Gustaf Adolf
Arbetare

f. 1879 i Ånimskog (Älvsborgs län, Dalsland)

Pojke, ensam i familjen

Morkullan N:r 25
Hedvig Eleonora rote  9 (Stockholms stad, Uppland)

Kyrkobokföringsort: Hedvig Eleonora

Födelseort i källan: Ånimskog Älvsborgs län

Cheyenne
0

#14 Det är samma person. Det var mer en regel än ett undantag att flytta ofta om man bodde i Stockholm stad vid denna tid.

Lissan56
0

Här har det hänt saker medans jag varit borta!

Cheyenne, jag har inte kollat upp Karl Gustafs födelse då jag inte visste att han fanns förrän idag och jag har inte tillgång till Genline eller dylikt.

Chrissan, var Adolf död 1936 då Alma sökte medborgarskap? Anledningen till att jag tror att han avled på 30-talet är att all kontakt med USA upphörde då. En annan anledning kan ju vara att dom kom tillbaka till Sverige.

chrissan
0

Han levde 1936 när hon sökte medorgarskap, det verkar i alla fall så hon skriver inte att han är död i alla fall.

Sonen borde finnas med på originalet till mantalet 1909, stadsarkivet kan ge uppgifter

chrissan
0

Det här är Alma:

Post 21504

Persdotter Danielsson, Alma Gustafva
Dotter (ogift kvinna)

f. 26/12 1879 i Rimbo, Stockholms län (Uppland)

Utvandrad 2/5 1890
från Ingmundby, Skederid, Stockholms län (Uppland)
till Oxford, Indiana, USA

Källa: Husförhörslängd, s. 57

Emibas emigrationsakt: Skederid B 1890 004

Onormerade namnformer:

Destinationsland: USA

Emigrerar med far Per Johan Danielsson f 1850 Lerbäck och mor Matilda Matsdotter f 1858 i Rimbo

chrissan
0

Det var rätt Carl Gustaf, enl utflyttade Matteus är han född 30 mars 1909 på Allmänna BB (föräldrarna gifte sig 15/3 1903). Modern hette Hanna Maria Karlsson och var född 23/12 1875 enl födelseboken. De flyttade in till Matteus 24/5 1905.

Han dör 26 jan 1982 i Jefferson, Texas, har bott i Illinois före 1951 enl Social Security. Han var gift med Estella Christine Munter född Mercer. Hon dog 30 januari 1970, då bodde de i Beaumont, Jefferson, Texas (hon var född 20 nov 1910),  där hade de bott i 16 år. Hon dog av levercirrhos (skrumplever).

chrissan
0

Enligt passagerarlistan 1912 så var Gustaf Adolf 5 fot 6 inches lång (under 1,70) och Hanna 5 fot 2 inches. Biljetten betalades av vännen John Wernmark i Olatha, Kansas, det är dit de ska.

John Wernmark är skomakare och gift med Hilda. 1918 och framåt bor de i Oregon. Han immigrerar 1910, född 4 aug 1876, och har 1920 en radda barn samt brorsbarn boende hos dem, familjen kom 1911.

Här 1900:

Post 193178

Wernmark, Johan Leberecht
Skomakeriarbetare

f. 1876 i Horn (Östergötlands län, Östergötland)

Gift man, far i familjen

Rosen N:o 11
Vasa rote 22 (Stockholms stad, Uppland)

Kyrkobokföringsort: Adolf Fredrik

Födelseort i källan: Horn Östergötlands län

Cheyenne
0

I Rotemansarkivet finns det en Hanna Maria Carlsson/Karlsson (stavningen varierar) född just den 23/12 1875 (i Örebro) under totalt 4 poster.

Lissan56
0

Oj oj vad ni jobbat på och vad mycket ni hittat! Fantastiskt vad det går att få fram mycket information om man vet hur man gör! Tusen tack! Så då fanns det ialla fall en överlevande släkting kvar i USA fram till 1982! Nu blir jag ju nyfiken på om Karl Gustaf och hans fru hade barn? Alltså om min mamma har några sysslingar och jag kanske några - bryllingar blir det väl? Den här skomakaren Wernmark är inte släkt med Adolf Munter så vitt jag vet, men kanske kan det finnas ett släktskap med/mellan någon av fruarna?Eller så var herrarna just bara vänner/arbetskamrater som Chrissan skrev att det stod i passagerarlistan.

Så Adolfs hustru Alma var från Rimbo - det ligger ju bara 2 mil ifrån där jag bor! Min dotter har halva sin släkt i just Rimbo. Tänk om man skulle forska lite där också och upptäcka gemensamma anor!Konstigare saker har ju hänt!

Cheyenne
0

#22 Fast i det här fallet är väl Örebro mer intressant eftersom Karl Gustafs mor Hanna Maria Karlsson troligen kom därifrån. Alma var ju faderns andra hustru.

Cheyenne
0

Den Hanna Maria Carlsson/Karlsson som jag tror var mor till Karl Gustaf var som sagt var född den 23/12 1875 i Örebro.

Den 15/1 1897 kommer hon till Stockholm och Kungsholmen. Hon anges då närmast inflyttad ifrån Fors. Hon måste tidigare befunnit sig i Stockholm då hon har med sig en son; Gustaf Erik Harry Carlsson, född den 2/11 1896 i Stockholm, Allmänna BB.

Mellan 1899-1900 är Hanna maria noterad som "efterförd" i Kungsholmen men år 1900 utflyttar hon dock till rote 5 och Adolf Fredriks fs. Sonen Gustaf Erik Harry finns då inte med henne.

Den tidigaste noteringen på Hanna Maria i Stockholm är mellan 1891-1892 då hon bor i Klara fs men de mest intressanta uppgifterna är de som ligger närmre i tiden. Gifte hon sig med Gustaf Adolf Munter och fick sonen Karl Gustaf? Och vad hände med sonen Gustaf Erik Harry? Den 30/4 1897, dvs nästan 7 månader gammal, är han noterad som ensam utlyttad till rote 21.

chrissan
0

Alma Gustava är oä dotter till Matilda Matsdotter, 1880 bor de i Penningby.

1900 finns Gustaf Erik Harry hos sina morföräldrar i Eskilstuna:

Carlsson, Carl Erik Axel 1848 Far
Bergström, Anna Sofia 1845 Mor
(Barn), Anna Hildegard 1880 Barn
(Barn), David 1882 Barn
(Barn), Carl Mauritz 1887 Barn
----------
(Saknar efternamn), Gustaf Erik Harry 1896 Ensam

metodister

Nyfors, Eskilstuna Fors

Cheyenne
0

Vad bra chrissan. Hanna Maria var född i Örebro men efter hennes första korta sejour i Stockholm 1891-1892 uppges det faktiskt att hon utflyttar till Eskilstuna. 4 år senare föds sonen Gustaf Erik Harry i Stockholm.

chrissan
0

Sonen kommer 1897 till Kungsholm från Fors, är där några månader och sedan till rote 21. Tydligen tillbaka till Fors igen sedan.

Cheyenne
0

Ja, det var det jag skrev i inlägg #24, dvs att han kom med modern till Kungsholmen från Fors Flört

chrissan
0

Läs ordentligt Chrissan Skrikandes

chrissan
0

Är detta sonen? Fast det står Fors i Bohuslän - men det kan ju vara fel

I Emihamn:

Efternamn:   CARLSSON
Förnamn:     HARRY
Ålder:       19            Kön: M
Född: 1895/1896
Församling:  FORS    Län: OA
Titel/Anm:  
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1915 04 29
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     102:202:11646

chrissan
0

Jodå, det var det. I passagerarlistan står det att han kommer från Eskilstuna, närmast anhörig moderns far CEA Carlsson Nyforsgatan. Eskilstuna. Ska till Olathe, Kansas till modern mrs Hanna Munter

Cheyenne
0

Det verkar väldigt troligt. Gustaf Erik Harry var ju född 1896 och jag kan inte finna honom i dödboken.

Cheyenne
0

*jiiiippppiiiie* Bra chrissan. Glad

Då vet vi att Hanna Maria Carlsson född 1875 i Örebro födde en son i Stockholm år 1896, dvs Gustaf Erik Harry, vilken lämnades till morföräldrarna. Denna Hanna Maria Carlsson gifte sig med Gustaf Adolf Munter, fick en son Karl Gustaf år 1909 och emigrerade 1912.

chrissan
0

Han mönstrar i Olathe, jag tycker det står att fadern var född i Västervik.

Lissan56
0

Oj, nu snurrar det ordentligt i skallen av alla namn! De personer ni nu har följt är inte mina släktingar utan de som följde med på köpet vid giftermålet, om jag fattat rätt. Vad hände mer med Adolf Munters biologiska son med Hanna Maria Carlsson; Karl Gustaf född 1909-03-30? Vi vet när han dog och att han gifte sig med Estella Christine Mercer. Fick dom några barn?

Föddes det några fler barn till Adolf och Hanna Maria i Amerika?

När skilde de sig? Bodde sonen Karl Gustaf kvar hos modern efter skilsmässan?

Går det att få fram när Adolf Munter dog? Den frågan är fortfarande obesvarad! Skrattande

chrissan
0

Det är svårt att hitta folk efter 1930 eftersom folkräkningarna inte är officiella ännu. Jag kan inte än se någon som skulle kunna vara barn till dem

chrissan
0

G A Munter i Denver lever 1941, han står i katalogen över innevånare, bor på 609 East Alameida Street.

Cheyenne
0

Nej, Hanna Maria Carlsson var förvisso inte en släkting via blodsband men eftersom hon var mor till Karl Gustaf som du är släkt med så fann jag henne mer intressant än Alma som var Gustaf Adolfs andra hustru. En halvbror till din släkting Karl Gustaf, dvs Gustaf Erik Harry tycker jag också är intressant även om de var halvbröder via den gemensamma modern Hanna Maria Carlsson.

chrissan
0

Om Gustav eller Alma hade ogifte syskon som dog efter 1940 så kan man kanske få mer kunskap via deras bouppteckningar

Lissan56
0

Cheyenne, visst är det också intressant! Jag menade inte att det skulle vara ointressanta uppgifter. Jag var bara inställd på att få veta mer om Adolf och sonen Karl Gustaf! Jag var så spänd på vad du och Chrissan skulle kunna få fram om dom! Ber om ursäkt om du missuppfattade mej! Jag ska nu försöka sortera in allt ni lyckats leta fram och föra in det i min forskning. Det blir lite lättare att få en överblick då!

Lissan56
0

Chrissan; inga ogifta syskon på Adolfs sida!

Cheyenne
0

Jag förstår Lissan56. Jag bara menade på att Hanna Maria var ju Karl Gustafs mor, inte Alma, och hennes bakgrund borde därmed vara lite mer intressant. Hon födde ett barn u.ä när hon var 21 år gammal. Ett barn som hon lämnade till sina föräldrar. Han var 16 år gammal när hon emigrerade till Amerika. Han kom efter 3 år senare och skulle till sin mor, dvs Mrs Hanna Munter. Trots den tragiska starten på deras mor-son-förhållande så verkar de ändå ha haft en ganska nära kontakt. Och han var trots allt halvbror till din släkting Karl Gustaf.

/ cheyenne - en blödig en Flört

Lissan56
0

När jag forskar brukar jag först leta reda på alla basfakta om personerna, som född/död/vigd/barn osv och sedan fördjupa mej mer i varje persons öden. Det är väl därför som jag så otåligt väntar på att få fram när Adolf dog - då det är basfakta om honom som jag saknar! Jag vill naturligtvis veta så mycket som möjligt om allt som går att få fram - bara jag, förhoppningsvis - får svar även på när han dog Flört

Cheyenne
0

Ja, det är ju helt klart vettigare. När jag forskar blir det oftast lite info här, lite info där och sen sätter jag mig ner och försöker få ihop det hela. Något tidsödande och snurrigt, jag vet! Skäms

Lissan56
0

Jag var inne på Ancestry.se och sökte lite på Munther med th. Hittade familjen i Kansas State Census Collection 1855-1925. Då bor dom i Johnson Kansas.

Chrissan, kan du se vad det står om familjen där?

Per-Erik Melander
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sökte på Estella Christine Mercer och kom hit! Hanna Maria Karlsson är min farfars moster, Gustaf Erik Harry och Karl Gustaf är hans kusiner. Lite info som du säkert redan har: 1912 har Gustaf Adolf med familj utvandrat till USA. Under första världskriget mönstrar Gustaf Adolf på för USA. Efter Hannas död (runt 1920) gifter han om sig (12/7 1921) och bor år 1930 med den nya hustrun Alma i Denver, Colorado. Dör år 1936 i USA (Denver?). Om Hanna Maria Munter: Ej konfirmerad. Flyttar från Eskilstuna till Stockholm den 28 nov 1891. Hon bor på Hötorget 10. Tillbaks till Eskilstuna den 2 nov 1892. Flyttar till Stockholm den 15 jan 1897, till Polhemsgatan 2 (Hantverkargatan 24 E figurerar också i handlingarna), som inneboende med barn (dock meddelas att Hanna bor på Kaplansbacken i Stockholm den 2 nov 1896 då hon föder ett barn - fader okänd, troligen från Västervik). Hon är ogift. År 1900 är hon fortfarande ogift och arbetar i Stockholm som piga (hos familjen Dahlberg). Den 24 maj 1905 (då hon gift sig med G. A. Munter och med honom fått sonen K. G. Munter) flyttar familjen in på Uppsalagatan 4 i Stockholm. 1912, den 29 oktober, utvandrar familjen till USA. De reser med båten S/S Hellig Olav den 12 november. Båtens destination är New York. 1914 bor de i Topeka, Kansas, USA. 1915 i Olathe, Kansas, USA. 1930 i Denver, Colorado, USA. Hanna dör runt 1920? Om sonen Carl Gustaf Munter: Bor i Illinois före 1951; från 1954 i Beaumont, Texas, USA. Dör i Jefferson, Texas, 1982. Gift med Estella Christine Mercer. Troligen inga barn?

Hälsningar Per-Erik Melander

Lissan56
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#46  Hej Per-Erik! Kul att du hittade hit! Det var ett tag sen nu jag forskade om Munter. Läste igenom mina anteckningar för att se vad jag hade nedskrivet. Jag känner inte till några barn till Carl Gustaf och Estella. Det finns inte några brev/kort från USA efter 1930-talet bevarade från min gammel-mormor. Det var därför jag antog att hennes bror dog då. Hans son Carl Gustaf hade tydligen ingen kontakt med sin faster (min gammel-mormor) eller kusin (min mormor).