Emil Peterson - New Mexico
Jag letade efter något helt annat i den här databasen från kyrkogården i Mogollon i New Mexico. Mogollon är en "ghost town" sen gruvdriften lades ner. Jag letade efter en dansk som var delägare i en silvergruva här i slutet av 1800-talet.
Bland namnen fann jag en Emil Peterson som dog 1926, 62 eller 68 år gammal (svårt att läsa). Inget födelsedatum finns bara att han var född i Sverige. Jag läste först hans yrke som "miser" (=snåljåp) men det ska nog vara "miner" men han är inte anställd.
Det finns säkert många Emil Peterson f. på 1860-talet som utvandrade.
Det finns kanske någon som letar efter en Emil Peterson som förmodligen försvann i USA och som aldrig hörde av sig igen.

Intressant och vilket tragiskt öde.
Gjorde en snabb sökning och han verkar ha befunnits sig i Amerika ända sedan 1880.
Census 1910;
Name:
Emil Peterson
Birthplace:
Sweden
Relationship to Head of Household:
Self
Residence:
Mogollon, Socorro, New Mexico
Marital Status:
Single
Race :
White
Immigration Year:
1880
Father's Birthplace:
Sweden
Mother's Birthplace:
Sweden
Family Number:
105
Page Number:
5
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är säkerligen samme Emil Peterson som du funnit, Cheyenne.
På en dator med bättre skärm lyckades jag tyda dödsorsaken: inklämt bråck, blödning från näsa och mun. Den stackaren hade lidit av åkomman i 3 år.

Vad som inte syns i mitt inlägg ovan är att man vid folkräkningen 1910, uppskattade Emils födelseår till 1863, så han var nog född 1862 vilket är det jag tyder dödsattesten till.

Mja, "hemmorhage från nose and mouth", dvs blödning från näsa och mun stämmer. Men det står också "miners consumption" vilket var/är en kronisk lungsjukdom som ffa drabbade/drabbar gruvarbetare, sandblästrare och metallslipare som konstant inandas olika typer av dammpartiklar, t ex bestående av sten, järn och andra metallämnen.

I det här fallet skulle jag gissa på att blödningarna från näsa och mun kom sig av den lungsjukdom han drabbades av som gruvarbetare.

Det är dock intressant med dessa "spökstäder" i USA.
För bara ett par veckor sedan hjälpte jag till med ett sådant emigrantfall till den numera sk "spökstaden" Eureka i Utah. http://en.wikipedia.org/wiki/Eureka,_Utah
Svensk emigrant som arbetade i just en silvergruva i staden. Efter 1910 är alla spår av honom och hustrun spårlöst fösvunna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, det står nog miners consumption, stendammslunga eller liknande. Då stämmer det bättre med blod ur näsa och mun. Jag läste det första ordet som hernia=bråck och sen congestion och fick det till inklämt bråck. Hans age är nog 62 f 1863/1864.