Vad kan vara rätt?
Jag vill ha ett gott råd. Jag har en ana Catharina/Cajsa Samuelsson född 1733har hittat hennes vigselnotis och med den hennes familj. I husförhörsboken står hon omväxlande som född 1733 och 1734 och född i Kulla socken. Jag har, tror jag, hittat henne där men född 11 mars 1735, så långt gott och väl, men hon har en bror Erik som är född 2 februari 1735 på Ljusterö och då stämmer det inte. Fadern heter Samuel Samuelsson och står som torpare i Nyby Kulla och har även fått en son född 30/8 1732. Den sonen finns inte med i hfl när jag hittar familjen i Österåker. I Österåker är flera barn födda efter 1742. Kan det vara så att familjen anmält födseln för sent till kyrkan? eller kan prästen glömt att skriva in och sedan bara slänger in namnet. Brodern Erik står som född 1735 i husförhörslängden. Hittar inte familjen i Kulla eller Ljusterö.
Blir glad för en kommentar.

Hos familjer som flyttar är det inte ovanligt att födelseuppgifter saknas. Ibland är dessutom familjen spittrad med mannen på nya stället och hustrun är kvar på gamla stället. Ev. barn som är födda där kan bli bortglömda eller att en präst tror att den andre prästen antecknar dem. Det kan ju också vara som för oss att vi skriver något på en lapp och den blir liggande i byxfickan.
Före tabellverkets tillkomst var det större risk att personer bara försvann.
Om det finns bevarade kungörelseböcker bör flyttningen ha antecknats. Dessa är inte tillgängliga på annat sätt än hos resp. landsarkiv.
Ibland antecknas vid föräldrarnas död hur många barn som lever. Ev. bevarade bouppteckningar för föräldrarna berättar vilka barn som finns.
Ibland finns bevarade syneprotokoll vid torptillträden. Bör i så fall finnas i ägarens arkiv.
Tack Bjornen för Ditt inlägg. Det fick mig att tänka ett varv till och jag har kommit till slutsatsen att flickan är född 1733, hon var 81 år när hon dog 1814, men att det inte blivit av för föräldrarna att döpa henne förrän de skulle flytta vidare. Ovanligt kanske, för i allmänhet döptes barnen inom en vecka, men jag tror det gått till så. Ha en skön sommar.
Hälsningar Karin