Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketteryrketitel
Läst 2262 ggr
AndersE
1

Barnmorska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tittar på en födelsenotis (fm mm systers barn) och i rutan med faddrar läser jag "barnmorskan Elna Nilsson från No 9 Ask". Det måste vara barnets mormor!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=63e01fe5-b1f8-4e6c-b648-b16d30f527db&Filename=Ask 1849.jpg)

Uppgiften att Elna skulle varit barnmorska har jag inte funnit någon annanstans. Kan hon ha varit det allmänt, eller var det just denna födsel?

Vad tror ni?

Ask födda 1849-08-16  - GID 1174.10.38300

(Och vad har fadern Anders Jacob Palmgren för yrke - soldat något troode jag jag läste först? Han är senare folkskollärare… Fadern på raden under är ju i alla fall soldat!)

chrissan
0

Barnmorskan utnämndes av sockenstämman. Hon skulle gått en utbildning för att vara behörig. Så hon var säkert "riktig" barnmorska, även om utbildningen på den tiden inte var lång. Jag tror att kravet var att man skulle vara eller ha varit gift. Man kan gå igenom sockenstämmans protokoll och se om och när hon blev utnämnd.

Står det loddmakare på fadern?

chrissan
0

Det finns en bok om barnmorskornas historia:

Jordemor - barnmorskor och barnaföderskor i Sverige. Ett stycke gömd kvinnohistoria. Författare: Pia Höjeberg, Gidlunds förlag 1981.

AndersE
0

Tack chrissan! För sockenstämmoprotokoll behöver jag åka till landsarkiv antar jag?

Det kan nog stå "loddmakare" följt av "gesällen". Vad är då "loddmakare"? Kan det vara samma som "lodstöpare"?

Me

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vigselnotis - Ask 1849 - GID 1174.10.45400

Kan det helt enkelt stå "Sadelmakare"?

Vad står det mer - "förfa änkling"?

chrissan
0

Jo, sadelmakare kan det stå! Från Broby församling står det också.

Loddor är fö en slags filtstövler, kanske mer användbart i Norrland!

Jag försökte hitta Elna på Ask nr 9 men lyckades inte. Sockenstämmoprotokollet till 1857 för Ask  finns på landsarkivet i Lund under Konga KI:1.

Hoppas detta går att skicka denna gång, snö på telefonledningen gör att bredbandet inte funkar så bra. (1 dm snö i Motala denna morgon)

zachs
0

Finns det något i Skåne som heter "loddmakare"? Jag tolkar det till sadelmakare. Det vet jag i alla fall vad det är! Fundersam

AndersE
0

Tack, tack!  :-)

Alsterolle
1

"Sadelmakare Gesellen And
ders Palmgren från Bro-
by församling och Pigan Chri
stina Nilsson i Ask."

Läs om Barnmorska mm mera här

AndersE
0

Nu ser jag plötsligt - församling!!!   :-)