Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2649 ggr
AndersE
0

Nybyggarna

Idag publiceras min artikel "Nybyggarna". Du hittar den här.
Välkommen med kommentarer och frågor nedan!

Har du egna Nybyggare du vill diskutera föreslår jag att du startar en ny diskussion genom att trycka på "Skriv" uppe till vänster i bild.

Susanna
0

Å vad jag hör Kristina o Karl Oscar när jag läser detta. Å Monika Zetterlund! Och jag kan gråta då jag tänker på alla umbäranden de fick stå ut med. Å jag var så förälskad i han ynglingen (kommer inte ihåg vad han heter…åldern tar ut sin rätt). Jag grät floder när han dog! Å jag får ståpäls när jag hör Guldet blev till sand. Jisses vilka tankar man får. Och, ärligt talat, om jag levt då, som ung man (ja just det!) då skulle jag dragit iväg - och drömt om att få bli kofösare el.dyl!

AndersE
0

Vänta då bara till du får läsa min nästa artikel - som kommer om en dryg vecka (jag ska resa bort en vecka…).Flört

Susanna
0

Vart ska du resa om man får vara nyfiken? Var nyss i USA och besökte fascinerande trakter. Lägger upp en eller fler bilder bland mina foton. Ett par fr Jemez, Red mountains, ett mycket intressant indianreservat - befolkat av Hamish indianer. Jemez är det spanska ordet. Oj oj oj, där kände man vingslagen vill jag säga! Och ett par foton fr Madrid o Cerillos (ja just det!). Madrid är en fd "ghost town" i New Mexico. En guldgrävarstad som fått nytt liv. Här grävdes guld, silver, turkoser och annat. Turkoser fr Madrid levererades fr Madrid till det spanska kungahuset. Tiden står stilla här förrutom att husen ändrat färg. Idag är det befolkat av konstnärer. En otrolig atmosfär. Kan inte beskrivas - måste upplevas. Cerillos var på tal som NM's "capital" en gång i tiden - 21 restauranger och 4 hotell - en stor ort på den tiden. Många sökte lyckan här. Men idag är det i princip en gata med 4 byggnader…

AndersE
0

Inte så spännande tyvärr - en veckas utbildning i Luxemburg.

Susanna
0

Kan vara nog så spännande! Lilleputtlandet.

Grrr lyckas inte lägga ut några foton ikväll. Administreraknappen kommer inte fram…Skrikandes

AndersE
0

Irriterande - kan hjälpa att starta om sidan…

AndersE
0

I artikeln om nybyggarna nämner jag att familjefadern August hamnar hos sin bror i Minneapolis. Nu har jag hittat ett arkiv på "Minnesota Historical Society" som förmodligen har ett kort på brodern William och hans "staff" på Club Odin.

De vill ha 15$ i U.S.Funds för att leta fram det. Hur gör jag då?

Susanna
0

Finns det någon info på sidan som säger hur du kan betala? Eller kan du kontakta dem o fråga hur du som boendes i Sverige kan få ta del av dessa uppgifter? Alt. betala med kreditkortet  - antar att den möjligheten finns? (Om det är en säkrad sida är det OK).

Susanna
0

Vilken sida! Jag är imponerad. Nu fastnar man där också…! Såg att man kan ringa dit - gör det - fråga hur du kan betala för kopiering. Dom kommer säkert att vara väldigt tillmötesgående!

AndersE
0

Jag mailade och fick svar: "Thank you for contacting the MHS Library. We can search for the above for a fee. Please send us a request and $15.00 in U.S. Funds."

Nu har jag mailat och frågat om jag kan betala med kort…

AndersE
0

Jag har fått svar. Jag kan tydligen betala med kort. Jag fann mer intressant på den sidan… Jag hittade också denna fina länk på huset där Odin Club fanns från 1917. Jag vet bara att William var där 1909. Om han verkligen var kvar till 1917 så var han 71 år…

(Han dog 1918)

AndersE
0

Nu har jag gjort en beställning. Bortrest nästa vecka igen, men kanske har jag något av intresse i brevlådan veckan därpå…

AndersE
0

De tittade i arkivet, men på fotot var inte William med tyvärr. Det är i och för sig inte så konstigt om han inte var kvar vid så hög ålder…

Någonstans måste det väl ändå finnas äldre bilder från klubben?