Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 2757 ggr
Ganos
0

Kringvandrande?

Har hittat en man som dog nästan 80 år gammal ute på den skånska vischan dagen före julafton i början av 1800-talet Gråter

I dödboken har prästen listat hans namn, hans f.d yrkestitel och hans ålder som stämmer bra med det något opålitliga födelsedatum som följer honom hela hans liv. I dödsnotisen står efter namnet "kringvandrande".

Jag har funderat en del kring detta, först och främst, var inte lösdriveri olagligt? Att fängsla en 80-åring och skicka personen till straffanstalt hade kanske inte låtit sig göras, men fanns det ett tillstånd att driva runt? I sådana fall, kan man anta att han dog i närheten av sin födelseort, eftersom socknarna inte gärna ville försörja utbölingar?

Han var utfattig, men hade ändå åtminstone ett barn som levde på en mindre gård, varför drev han då omkring vind för våg? Hur visste folket vem han var? En åttioåring, förmodligen nedkyld, kan mycket väl vara förvirrad. Det finns en stor lucka i hans liv, från hans sista tjänst där han anses kroppsligt fördärvad, tills hans död nästan 20 år senare. Geografiskt är området hyfsat begränsat (norra Skåne, södra/mellersta Halland, men han går helt enkelt upp i rök. Hela hans och familjens liv är ganska rörigt, men jag vill så gärna hitta mer om honom :)

Har gått igenom fattigvården, hfl, bou och inte hittat något. Han är helt enkelt som uppslukad av jorden till sin död. Hoppas få lite tips så jag kommer vidare med min gubbe :)

AndersE
0

Låter som ett intressant livsöde. Kan du inte ge oss mer fakta?

Ganos
0

Absolut, jag har grävt fram en del under tidens gång.

Truls (Olsson) Ohlin, 1739 - 21/12 1817, Jonstorp, Skåne.

Först funnen 1762 i mantal för Munka-Ljungby, Skillinge säteri, där han tjänar som dräng och skytt. Där gifter han sig 1764 med den nio år äldre Bengta Persdotter, som kan ha vistats på godset sedan 1761. De får sin äldste son, Olaus Hindrik, innan de flyttar till Eldsberga, Halland.

Barn;

Olaus Hindrik (1764-65), Olaus (1766-1800, Laholm, stadsbetjänt), Lucia (1768-70), tvillingar (födda och döda 23/1 1770), Nils (*1771), Lucia (*1773), Kerstin (*1775), Ingeborg (1777-1863, Knäred).

Tjänstgör som skogvaktare och jägare i Tönnersjö härad från ca 1765 - 1783, hejderidare i norra distriktet 1783 - 1787, därefter ströarbeten på olika gods och säterier (Okome-Årstad-Barkåkra) fram tills 1793 då han skrivs som "utgammal och födas av medlidande" på Dömestorps säteri (Hasslöv-Våxtorp) där han trots det blir kvar några år. Nämns vid sonens död 1800, då han uteblir från bou (sonen var utfattig), något år därefter försvinner han helt från samhället tills han dör den där vinterdagen ute på Bjärehalvön. Alla flyttbetyg etc. ligger kvar i Hasslöv, det verkar som om han helt hoppat av samhället och bara gått sin väg…

Jag tycker mig minnas att jag hittade Bengtas död i Hasslöv-Våxtorp, men jag har aldrig återfunnit den trots att jag letat igenom längden om och om igen. Lucia ska bo på Dömestorp 1809, men sen försvinner hon, Nils försvinner i Okome 1791. Kerstin gifter sig med ladufogden Samuel Persson, detta ska ha skett i 1808 i Järrestad, men jag kan inte hitta vigseln. Hon får sonen Olof 1808 i V. Sönnarslöv och dottern Benedikta i Sövde 1809, därefter försvinner hon med.

Anledningen till att jag ber om hjälp är att jag skriver min uppsats om Trulle, en något okonventionell mikrohistorisk studie. Jag vill inget hellre än att jobba vidare med honom, men jag har slut på idéer och uppslag. Det är en svaghet att jag inte vet något alls om hans eller fruns bakgrund, iom att jag gör en komparativ studie, sen blir man ju så nyfiken också, det är ett gripande öde. Han hade ett ganska hårt liv som vuxen, så då vill jag veta hur hans barndom var. Allt jag vet är att han troligen är skåning eller sydhallänning och att pappan förmodligen hette Ola.