Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 11286 ggr
horvat
0

Söker min morfar!

Min morfar stod som fader okänd då min mor föddes 1917.

1923 kom han med som Ladugårdskarl Karl Oskar Petterson

Skriven i Boo församling. Det är allt jag vet om honom, min mor föddes i Härlunda församling i Småland, där han troligtvis var och jobba. Jag är helt grön som släktforskare, vilka vägar ska jag gå för att komma vidare.

Ing-Britt!

chrissan
0

Var finns hans namn angivet? Det bör ju ha funnits en faderskapsutredning med beslut i domstol om underhåll. Om man kan hitta var och när detta skedde finns uppgifter i domstolens protokoll.

Annars finns inflyttningslängder i Boo fram till 1923 på Svar (Riksarkivets kyrkböcker på nätet), man kan gå igenom dem och hoppas på att han flyttade in någon gång under den tiden.

Församlingsböcker 1920-25 finns, men de är inte på nätet utan man får gå till Stockholms stadsarkiv och titta på dem, det är 400 sidor, men där någonstans borde han finnas.

horvat
0

Tack Chrissan!

Jag fick hjälp av en man i Härlunda som har mikrofilmer från husförhören,där stod namnet 1923. Jag ska söka mej fram på dom ställen du nämner. Kommer att ligga lågt en månad fram, på grund av sjukdom. Då bör jag vara igång igen. Detta känns som min livsuppgift att hitta honom och gå vidarte i min släktforskning.

Ing-Britt!

Vacker vovve!

chrissan
0

Hon är ju född 1917, precis på gränsen för införandet av barnavårdsakter för utomäktenskapliga barn. Dessa ska finnas i de sociala arkiven i kommunen. Där kan det finnas bättre uppgifter om fadern, ett födelsedatum kan vara önskvärt t ex.

chrissan
0

Vilken sida i husförhöret för Härlunda finns namnet? Kommer du ihåg det? Jag har dem på nätet.

Senare: Jag hittade dem. Det står Frans Oskar Pettersson, skriven i Boo församling

chrissan
0

Lantarbetare flyttade ofta och mycket men här är en person som det kan vara värt att kolla upp, en chansning alltså, han verkar lite för gammal, det är ett vanligt namn:

18760903-101

Pettersson, Frans Oskar

Lännersta 1:691

Död 30/9 1947.

Kyrkobokförd i Boo (Stockholms län, Uppland).

Född 3/9 1876 i Västanfors (Västmanlands län, Västmanland).

Gift man (19/4 1919).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Boo, Nacka kn (Stockholms län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
Västanfors (Västmanlands län)

Källor:
DB, PA

horvat
0

Du är ju enorm Chrissan din vilja att hjälpa och din förmåga att forska.

Tack än en gång.

Ing-Britt!

horvat
0

Helt omöjligt är det inte han skulle då vara 21 år äldre än min mormor, men han gifte sej inte förrän 2 år efter min mors födelse och där kan man ana att det är möjligt. Jag ska be min kusin i Älmhult fråga vilka möjligheter jag har att få se i dom sociala arkiven.

Din vän Ing-Britt

Cheyenne
0

"Ladugårdskarl" stämmer inte riktigt med det yrke ovan nämnda Frans Oskar Pettersson, född i Västanfors 1876, hade år 1900. Han var Elektricitetsarbetare och också gift år 1900. Därmed måste han i så fall ingått ett andra gifte år 1919.

chrissan
0

Då tror jag inte det är rätt person, tack Cheyenne!

Man får leta i försmlingsboken tyvärr

Cheyenne
0

Han ingick ett andra gifte. Hustrun, vid folkräkningen 1900, avled i Ludvika, Kopparbergs län, år 1915.

horvat
0

Flickor jag är imponerad av era möjligheter. Kanske kommer jag också dit en dag. Tills dess är jag tacksam för er kunskap och hjälp.

Er vän Ing-Britt.

Cheyenne
0

Ing-Britt, jag råder dig till att istället göra så som chrissan föreslår i inlägg #3, dvs söka fadern till din mor i de sociala akterna. Personer med namnet Frans Oskar Pettersson finns/fanns det gott om och med tanke på att detta ligger ganska nära i tiden så torde det vara bättre att gå den vägen istället för att på ganska lösa grunder peka ut någon som fadern.

horvat
0

Tack Cheyeenne.

Jag hade redan tänkt att gå den eller andra vägar som ni tipsat mej om.

Men den hjälp ni gett och de möjligheter ni skriver om är för mej ett stort första steg. Kanske kan jag snart skriva till er om framgång men jag förstår att det kan dröja också. Ger inte upp förrän alla möjligheter är tömda.

Hälsning Ing-Britt!

chrissan
0

Någonstans finns han! Hoppas det finns en barnavårdsakt, de började upprättas ca 1917, men inte fullt ut förrän 1918.

Cheyenne
0

Faderns namn har ju förts in i församlingsboken 1923 så antingen kom det ett erkännande från fadern eller så gjordes det en utredning.

chrissan
0

Jo, det är vad jag tror också. Men tyvärr har man gallrat bort bilagor till födelseboken och husförhören för aktuella år Rynkar på näsan. Där borde det funnits dokumentation.

horvat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej kommer ni ihåg mig, min släktforskning har legat i träda ett tag. På grund av olika omständigheter. Men här är jag igen och jag faktiskt kommet en bit på väg

Jag har Frans Oskars födelsedata som en hjälpsam kommunarkivarie i  Älmhult har hjälpt mej att få fram. Jag tog kontakt med honom, för att som ni tipsa gå igenom födelseakterna på min mor. Hans namn fanns inte där men han gick att spåra genom 2 stämningar som han fått på grund av faderskapspeng för min mor första gången 1919 och andra gången 1923.

Frans Oskar är född 18960710-6870 Sankt Per församling Östergötland.

Död den 15/2 1969 kyrkobokförd i Längdbro församling.

Adressen var Lertagsgatan 4
Örebro 1

Han flytta till till Bo församling 1926 Aveby gård med sin familj som bestod av 2män och 2 kvinnor alltså verkar som om mor hade 2 syskon. Jag har i person akten på Uppsala Arkiv inte kunnat få reda på om det är så. Innan1949 kommer inte barnen med i personakten.

Så nu är det stopp här vad göra nu???

Ing-Britt

Cheyenne
0

Hej Ing-Britt!

Ja, han verkar ju ha varit gift under någon period i vilket fall som helst då han var frånskild vid sin bortgång. Sveriges Dödbok 1901-2009;

Pettersson, Frans Oskar

Lertagsgatan 4
Örebro 1

Död 15/2 1969.

Kyrkobokförd i Längbro, Örebro kn (Örebro län, Närke).

Född 10/7 1896 i Sankt Per (Östergötlands län, Östergötland).

Frånskild man (13/11 1944).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Längbro, Örebro kn (Örebro län, Närke)
Mikael, Örebro kn (Örebro län, Närke)

Födelseförsamling i källan:
Sankt Per (Östergötlands län)

Källor:
PA, GB / RFV 70 / RTB 69 / UTD 69d

Det bör gå att följa honom framåt i föramlingsböcker och flyttlängder från Sankt Per och vidare fram till 1926.

Cheyenne
0

Eftersom detta ligger så nära i tiden så rekommenderar jag dig Ing-Britt, att beställa en kopia på hans bouppteckning. Det är en offentlig handling så det har du rätt att göra. Av denna bör hans bröstarvingar framgå, dvs eventuella barn.

horvat
0

Hej Cheyeenne1

Underbara människa, jag tackar. Vad tycker du då ska jag ta kontakt med Längbro församling där han var skriven när han dog? Eller var?

Nu sitter jag här med möss i magen och kan inte agera förrän på Måndag.Obestämd

Kram Ing-Britt

Cheyenne
0

Tack!

Du beställer en kopia av hans bouppteckning via Riksarkivets hemsida. Fyll i formuläret med de uppgifter du nu har och skicka. Länk till Riksarkivets hemsida och formuläret.

Cheyenne
0

Det räcker att du beställer första sidan som visar dödsbodelägare.

horvat
0

Hej igen, formuläret är ifyllt och skickat. Det stod inte om att det var offentlig handling och kostnadsfritt. Så jag fyllde i 125:- som rimlig kostnad alltså en kvart. Få se hur det funkar annars får jag väl öka på om det behövs. Känns bra att ha den biten gjord. Är så glad att jag hitta hit till er här på iFokus. Ha en bra helg.

Kram Ing-Britt.

sonjsbo
0

#23. Kan berätta för dig att jag för bara några månader sedan beställde "förstasidan" av bou från Karlstad. Den kom i min e-postlåda dagen efter. Sedan från Stockholm. Den tog en vecka. Ingen krävde någon ersättning för tjänsten. Lycka till.

svenne
0

#17 Något Aveby kan jag inte hitta i Boo församling, Stockholms län, däremot finns Averby gård i Bo församling, Örebro län, så det är väl den som det är frågan om. 

Om det nu är han som är född 1896 i S:t Per, Östergötland så var han enl. födelseboken son till pigan Anna Cecilia Karlsson född i Motala 1876-11-22, boende på Kronomagasinsförvaltarebostället, sid 82 i hfl.
Hon flyttar med sonen till föräldrahemmet i Östra Starby samma år; fader: smeden Albert Karlsson f. 1853 o h.h Johanna, f. Farman, f. 1844.

Anna Cecilia och Frans Oskar flyttar 1897 till Ekeby församling och i folkräkningen 1900 bor de i Sandbacka n:o 3 i Åsbo församling och då är Anna Cecilia gift med sågarbetaren Frans Albin Pettersson, f. 1872 i Östra Tollstad.

svenne
0

I Åsbo församlingsbok 1896-1909 finns dom på sid. 81 och då bor Frans Oskar hemma år 1909, ingen notering om att han är strruken eller att han skulle ha flyttat därifrån.

Modern, Anna Cecilia dog 1908-05-18 av lungsot och i nästa församlingsbok 1909-1928, sid 717 finns märkligt nog inte Frans Oskar f. 1896 kvar i familjen, han är spårlöst försvunnen i samband med att den nya församlingsboken tog vid så där kommer jag inte längre (just nu iaf).

horvat
0

Hej.

Vad ni kan. Jag vill i sammanhanget berätta att jag scannat mors och fars album och då lagt vinn om att få med  foto så långt tillbaka som möjligt.

Jag har också haft kontakt med släktingar i hög ålder ( 90 år) på min fars sida som har berättat för mej. Jag kommer att gå vidare sen med efterforskningar på min fars sida. Med er alla som hjälp så känns det tryggt.

Släktingar i Amerika har jag fått kontakt med på mors sida som har gett mej information om utvandrarna i början på 1900-talet.

Att jag börja är en fantastisk historia i sej, kommer kanske senare.

Men min första tanke var när jag börja att jag ska försöka hitta vår morfar och där är jag nu. Jag skriver mina anteckningar för mej och 8 syskon + syskonbarn. Och naturligtvis för kommande generationer.

Jag är glad att det var jag som kom in på släktforskningen, lite högttravande men jag känner mej utvald. När jag blir färdig om jag blir det ska jag ha syskonträff.

Än en gång stort tack.

Ing-Britt

svenake
0

Glad Man  blir aldrig riktigt färdig, så  jag rekomenderar syskonträffar med några års mellanrum.

Alla kanske inte är intresserade,  - men det ä kul att träffas ändå,  och någon generation (eller några generationer )  senare så kanske någon ättling blir intresserad  och då finns ju redan grunden lagd av dej.

Släktforskning är en livslång njutning.

horvat
0

Tack för ditt inlägg. Jag har också insett att detta är något jag kommer att fortsätta med. Från början trodde jag inte det. Men jag är fast och är glad för det. Syskonträffar har vi redan. Jag tänkte visa och berätta om släktforskningen och ge dom varsin CD. Visst som du skriver alla är inte intresserade, men albumen bör intressera för dom är mer i nutid. Som jag tänker idag så skulle jag, om jag kommer så långt försöka få fram ett foto på vår Morfar och därefter lägga in min syskonträff om släktforskningen.

Önsketankar trodde jag i början men nu ser jag ett hopp.

Ing-Britt!

elefantetortuga
0

Horvat: Fick du betla något för din bouppteckning? Fick denna länk länkad till mig då jag också ska beställa bouppteckning? Men är inte jätteförtjust i att betala massor för det..

mvh Malin

horvat
0

Hej vet inte än har inte fått någor svar tyvärr. Jag är inne tittar i min mailbox flera gånger om dagen. Börjar misströsta. Någon som vet hur många dagar som är rimligt att vänta innan jag tar kontakt igen?

Ing-Britt

svenne
0

Enligt inägg #23 så skickade du formuläret den 25/3, alltså i fredags. 
Man får väl räkna bort två dagar, lördag och söndag när landsarkiven är obemannade så de har väl läst din förfrågan tidigast i går, måndag.

Sedan beror det väl lite på arbetsbelastningen de har för tillfället, men har du inte hört något i slutet av den här veckan eller någon dag fram i nästa vecka kan det väl kanske vara lämpligt att ta kontakt igen.

Jag tror det kommer närsomhelst, det brukar gå rätt snabbt för det mesta.

horvat
0

Tack Svenne, insåg nog själv också att visst dom har nog en hel del att göra. Men jag behövde din klapp på axeln för att gå ner i varv.

Ing-Britt

Ingegerd
0

Först idag ser jag den här intressanta diskussionen. Om man får betala för en bouppteckning så är det nog bara kopieringskostnad och porto. Jag har beställt bouppteckningar två gånger. Den ena var gratis då det var så få sidor, den andra som var lite större tror jag att jag fick betala 25-30 kr för. Alltså bara kopiering och porto.

Man kan nog få bouppteckningen skannad och skickad som pdf-fil till låg eller ingen kostnad.

Ingegerd
0

En av bouppteckningarna jag beställt var just från Uppsala landsarkiv (det arkiv Örebro län hör till). Jag vill minnas att det tog ca en vecka och det tycker jag låter fullt rimligt.

horvat
0

Visst är det fullt rimligt Ingegerd. När jag är inne på den här sidan fastnar jag alltid en god stund, går in och läser många intressanta inlägg från medlemmarna. Mycket läsvärt och enorm kunskap. Ni förgyller min dag. Tack, tack.

Ing-Britt.

( Jag är nybliven pensionär så det sker naturligtvis inte på arbetstid)

elefantetortuga
0

Ok, då ska jag nog våga att beställa en bouppteckning till mig :) Tack för lite stöd i detta!

/Malin

horvat
0

Jag har inte fått någon boupptäckning än. Så jag ringde Uppsala landsarkiv. Dom har väldigt mycket boupptäckningar nu så det kan ta upp till 2-3 veckor. Ett svar iallafall, så nu gäller det att vänta lite till. Mannen jag prata med skulle försöka snabba på ärendet, inte nödvändigt för min del. Men okey det blir spännande när det kommer.

Får se om det ger mer, och jag kan hitta mors eventuella halvsyskon.

Hör av mej när någonting händer.

Ing-Britt

horvat
0

Jag har fått boupptecknungen på e-mail idag.

Där kan jag se att mor hade 3 halvsyskon,försökte lägga in filen

men fixa inte det. Namnen på syskonen och adress från 1969 är.

Ann-Britt Bentemo  Bergmansväg 84 Örebro

Tacksam för hjälp att komma vidare.

Är inte inne på stund barn och barnbarn på middag idag.

Har tagit bort de 2 halvsyskonen som kan vara i livet. Britta Zachs, medarbetare

Cheyenne
0

Jag har funnit en av ovanstående som avliden. De två övriga vet jag ännu inte om de lever eller inte. Jag föreslår att moderator/medarbetare funderar på om ovanstående inlägg eventuellt ska raderas med hänvisning till PUL.

horvat
0

Se där ,där var någonting som jag inte tänkte på. Men du har rätt i att det nog var fel att lämna ut både namn och adress. Man lär sig något nytt varje dag. Detta känns inte bra.

EvaMorfi
0

Det finns antagligen 2 döttrar till den avlidna i Örebro.

horvat
0

Jag har varit i kontakt med döttrarna. Omtumlande men positivt . Foto om finns på min morfar, är jag lovad. Min mors brödrar är inte i livet.

Nu lägger jag denna forskning åt sidan ett tag. Väntar på ytterligare information från mina kusiner. Och så börjar jag titta på min fars sida, Skall inhämta all information som finns hos släkt först.

Många, många tack till er alla

Som sagt jag återkommer, kommer säkert att behöva er hjälp igen.

Kramar till er alla Ing-Britt Skrattande