Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3969 ggr
CBA
0

Hjälp mig reda ut...

Jag var hemma hos min mormor i går och vi kom in på detta med att släktforska. Jag sa att det skulle vara så roligt att forska i sin släkt men att det är mycket jobb bakom. Då säger hon att ett släkting till min döde morfar (1919-1990) har gjort ett antavla på honom som mormor fått nån gång i tiden Glad

Den går tillbaks 8 led och i stort sett alla är födda och avlidna i samma ort, Vårfrukyrka.

Det finns några efternamn som inte låter helt vanliga….eller är de det ? Som tex: Efternamnen Bard, Wiss, ??

Sen är det några sjukdomar jag undrar över vad det kan vara: Död i roten, död av höfrsjukdom (höftsjuka), död av bröstfeber, död av rötfeber, död av rödsot, död av trånsjuka (blev 1 år) ??

Känner nån till dessa namn (de var arbetsgivare till en avlägsen släkting till morfar): Johan Adam von Schoting och Greve Carl af Beeck Friis ??

Någon fick  Morgonngåfva 30 lod solf…vad är det ?

Dom flesta var soldater, bönder, lantbrukare, skräddare, smeder, pigor och drängar men sen fanns det även en som måste ha räknats som rik på den tiden. Han var född 1798 och var Hemmansägare/Kyrkovärd och 1831-1841 fanns det 16 drängar och pigor upptagna i husförhörslängden.Han ägde nått som hette Tärby nr 1.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AndersE
0

Oj, många frågor! Du får tillgång till fler experter om du ställer frågorna på Rötter, men jag ska försöka lite:

Bröstfeber och rödsot hittar jag också ofta. Kan inte ge dig direkt svar nu. Ovannämnda Rötter har särskilda avdelningar för sjukdomsnamn.

Jag var nyligen på Börringe kyrkogård i Skåne. Där fanns massor av Beck-Friis begravda.

30 lod solf är nog en mängd silver. Vet inte exakt hur mycket eller värde.

Jag började också släktforska med en "färdig" släktutredning. Det är en bra hjälp - det är lättare att kolla så det är rätt än att söka fritt.

AndersE
0
AndersE
0
AndersE
0
AndersE
0

Ur Rosenberg:

"Tärby i Upsala län. By i Vårfrukyrka sn, Åsunda hd, nära Enköpings jernvägsstation."

CBA
0

Tack så mycket, jag hittade förklaringar på alla sjukdomarna där på Rötter och har även ställt frågorna jag hade om namnen Glad

Hoppas jag får många svar där Fundersam

Men det är fortfarande fritt fram för er andra att hjälpa mig oxå Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Harriet
0

CBA och alla ni andra som också släktforskar,ja det kan vara intressant även om man inte släktforskar också. Det är en hemsida jag hittade,där finns en hel del historisk information och annat smått och gott.Lycka till med forskningen CBA,jag är övertygad om att det kommer att bli spännande på många sätt. Själv har jag suttit och gått igenom dödböcker från 1700talet,har man tur så kan dessa ge en del information om personen.

http://www.algonet.se/~hogman/slahem.htm

Smulan
0

CBA, lycka till med släktforskningen! Jag tror, jag kan lova att du kommer att få en spännande tid framöver.

Inkan
0

Hej CBA -  Det finns massor av länkar i Rötter och Anbytarforum -  och många av dem kan vara till god hjälp -speciellt när man börjar hitta anhöriga som endera kommer från annat land , t ex i Norden elelr om de är utvandrade anhöriga man letar. Och det tar tid! Jag har hållit på i över tio år -mycket tillsammans med min broder -men vi är inte klara  än  med precis allt. Emellanåt måste man ta rast från det och ibland blir man trött på allt man samlar in eller letar efter. Då tar jag en paus. Som jag gör nu sedan i våras.  Och ibland är det trevligt att bara kunna hjälpa andra i Anbytarforum. Det finns CD-skivor till hjälp och har man inte alla själv går det  att  fråga i Anbytarforum - där finns massor av hjälpsamma forskare.

Lycka till!

AndersE
0

Hur går det med släktforskningen CBA?

Fick du svar på alla dina frågor ovan?