Soldat Urväder i Stora Tuna
Jag har en ana Jan, född "oäkta" i Forssa, Stora Tuna den 26/1 1764. Pappan är namngiven till soldaten Jonas Urväder, men jag kan inte läsa hela texten i födelseboken. Jag bifogar ett klipp från Stora Tuna C:6 bild 288 enl AD (opaginerat). Jag kan läsa det mesta:
" ? drängen Hans Hanssons hustru Brita Matsdotter i Forssa som under sin mans frånvaro blifvit lägrad af soldaten Jonas Urväder på ???
Vittnen: Mats Matsson och hustru Kerstin Ersdotter i Forssa, Göran Ersson i Norrbodarna, enkefru Brita Tronelia(?) i Klåckaregården."
Framför allt är det vad som står efter Jonas Urväder jag funderar på, kanske det kan ge en ledtråd till att hitta honom?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har fått hem soldatakten nu, men den säger just inget mer. Bara att han var sjuk vid mönstringen 1760 och att han har rymt den 15 maj 1764.

Är det soldaten Jonas Israelsson Urväder, Tjärna rote, Stora Tuna, Gagnefs kompani som du misstänker är fadern till Jan, f. 1764?

Just precis! Men jag har förstås inga säkra bevis.
(Ursäkta svaret dröjde - har varit bortrest)

Ingen som kan läsa vad det står?

Nej, tyvärr inte, det behövs nog någon med rejäl lokalkännedom för att tyda platsen där han bodde.
Har du möjligen hittat honom i någon husförhörslängd som synkroniserar med födelsen år 1764?
Kan det stå något i domboken om hans faderskap?

Rommeheden! Fick napp på anbytarforum