Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1455 ggr
Ganos
0

Frågor kring domar

Hallå gott folk,

jag sitter och arbetar med en drös domböcker och har stött på en del termer som jag inte riktigt förstår.

Många döms för/till vitesbot. Vad betyder det och när utdömdes det?

Undrar också om någon vet hur myndighetspersonerna var indelade? Vad sorterade länsmän, kronofogdar och landsfiskaler under? Jag skulle behöva kategorisera lite, materialet börjar svämma över alla breddar.

Tacksam för all hjälp Glad

chrissan
0

Vite = böter

Länsmännen sorterade under staten, så även de nadra. Kronofogden var före 1917 en slags åklagare och polischef

Ganos
0

Tack Chrissan Glad

saköreslängderna är en smula förvirrande eftersom de oftast listar själva brottet snarare än påföljden i texten och därefter anger bötessumman i marginalen. När det gäller vitesboten nämns ingen förseelse, utan bara "vitesbot" och därefter en summa. Först hittade jag en del tjänstemän som dömdes till detta, så då trodde jag att det hade något med tjänstefel att göra, men sen dök många civilister upp…

Jag får läsa på lite om den polisiära förvaltningen, det tycks ha varit en ganska omtumlande period 1700-1800 med många förändringar rent administrativt, i alla fall för de myndigheter jag arbetat med hittills.

Wikli
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Ibland föreläggs personer att göra vissa saker som tex "reparera skorstenen innan sommaren eller betala vite på XX". Åtminnstone på 1600-talet kan det också vara viten som är kopplade till att någon fortsätter att bråka med eller förtala andra personer trots att dom fallit i frågan.

Även idag använder sig den offentliga förvaltningen av viten ex renovera din hyresfastighet eller så utdöms vite.

Med vänlig hälsning,

Linda

Ganos
0

Stort tack Linda, jag antar att de stackarna som hamnade i saköreslängden inte hade bättrat sig utan fick betala för sig Glad Men nu vet jag i alla fall hur jag ska kategorisera dom, tack igen :)