Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2192 ggr
[Alvida56]
2011-04-02 12:29
0

Fullträff!

Jag rekommenderar alla som är intresserade av familjen Voigt att gå in på WWW.olofstorp-ett-jordearv.se och kika på sidans persongalleri.

Åren 2009 blev Olofstorp, som ligger i Fänneslunda ett Leader projekt med underrubriken "Att levnande göra och gestalta en kulturhistorisk plats."Gestaltningen omfattar tre delar - infrastruktur, aktiviteter och forskning. Projektet har fått 3 millioner kronor från EU.

Två hundra meter från Olofstorp låg torpet Örlid, där Georg Voigt bodde några år med sin fru Katrina Svensdotter. De fick dottern Lotta Voigt 4/7 1837. 1840 försvinner han från Örlid och lämnar Katrina och Lotta.

Georg är omnämnd i persongalleriet. Lotta, mamma Katrina 10/2 1808 och Lottas morfäräldrar Sven född 15/7 1790 och Kersti född 24/1 1778 är några av huvudpersonerna.

Lotta Voigt och Svante Nilssons dotter Hilda fick en oäkta son Karl Nilsson född 1885, som växte upp på Örlid.

Karl arbetade arbetade i en affär i Borås och på kvällarna skrev han kulturartiklar, dikter och följetonger med bygdemotiv för tidningen i Borås. Han fick två diktsamlingar utgivna.

Karl satt ofta med Lotta under äppelträdet, som stod utanför Örlid och kallades Alvidas äppelträd. Alvida Josefina är moster till Karl. De satt ofta under Alvidas träd där Lotta berättade om bygden och hennes familj. Trädet föll ner för några år sedan.

Kungen fick på sin 60-årsdag en födelsedagspresent av Svea Skog en upplevelse vandring runt Olofstorp Man har röjt marken så Bl. a. ruiner efter Olofstorp och Örlid är framtagna.

Upplevelse vandringarna är ett levande skådespel, där Sven och Kirsti är huvudpersoner. Scener ur deras liv spelas upp. Kersti anklagar Sven för att vara otrogen. Går om kring och pratar om de i bygden. Det blir rättegång och Kersti får sexton dagars fängelse på vatten och bröd.

Sven och Kirst är min farmors farmors(Lotta) morföräldrar. Min farmor, som också heter Alvida Josefina 18/1 1892 i Ödsmål.

Min farmors pappa Ferdinand Öhman - också uppvuxen på Örlid, äldste son till Svante och Lotta blev trumslagare i Bohus regemente. När min farmor var några år gammal flyttar familjen till Fristad i Gringis socken.

På hemsidan finns också två foto på Lotta Voigt.