Försvunna släktingar i Amerika
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Fick tips om denna sidan och tänkte ge det ett försök. Har nämligen försökt hitta en släkting i Chicago area. Eller rättare sagt vet jag att hon är född i Sverige och det är döds stad och plats som vi inte vet något om. Trodde hon låg begravd vid sin man i Chicago (Rosehill cementery tror jag han ligger begravd i) men har inte fått uppgifter att hon ligger där…
Jag letar efter Gerda Therese (Teresia) Hellgren (Anderson som gift i Usa)
f.1880-12-17 Bofors, karlskoga
döptes 1880-12-26
utvandrade 1903-05-07 till USA
d. 1941-09-16
Funderar alltså på om det finns någon information om henne för att se vad det hände med henne? (hennes man var min släkting men har rätt att ta reda på så mycket som möjligt om henne av hennes barnbarn (som aldrig har träffat henne)
Har även en bror till denna Gerdas man som är lite frågetecken om…
Gustaf Henning Anderson
f.1874-11-26 Horla
utvandrade 1910 till amerika
d. 1950-09-16 Chicago
Skulle vara intressant om man fick reda på lite mer om dem… har försökt men ingen levande idag minns något om dem :( Har även kontakt med de flesta släktingar i USA på denna sidan så att säga av mitt släktträd.
Mvh Malin

Hej och välkommen!
vad är det för information du söker om Gerda Therese (Teresia) Hellgren (Anderson)?
Hon gifte sig i Chicago, Cook County, Illinois den 2 april 1910 med Carl Andersson. Stämmer det? I vigselattesten skrivs dock hennes namn Hallgren.

Ja, det verkar stämma med det uppgivna födelsedatumet och dödsdatumet. Men som sagt, vet inte riktigt vilken information du söker.
Chicago deaths;
Name:
Gerda Anderson
Titles and Terms (original):
Death Date:
16 Sep 1941
Death Place:
Chicago, Cook, Illinois
Marital Status:
Race or Color:
Estimated Birth Year:
1881
Birth Date:
17 Dec 1880
Birthplace:
Bofors, Sweden
Father:
Erick Hallgren
Father's Titles and Terms (original):
Father's Birth Place:
Jopurs, Sweden
Mother:
Marie Lekberg
Mother's Titles and Terms (original):
Mother's Birth Place:
Jopurs, Sweden
Occupation:
housewife
Residence:
Chicago, Illinois
Street Address:
Spouse:
Carl Anderson
Spouse's Titles and Terms (original):
Spouse's Birthplace:
Burial Date:
19 Sep 1941
Burial Place:
Maine Township, Cook, Ill
Cemetery:
Ridgewood
Informant:
Additional Relatives:
Digital Folder Number:
4031892
Image Number:
284
Film Number:
1953677
Volume/Page/Certificate Number:
cn 25261

Sorry, läser som en kråka. Ser nu din frågeställning. Så svaret torde vara att hon avled i Chicago, Cook County, Illinois och ligger begravd på Ridgewood Cemetery, Maine Township, Cook, Ill. Om ovanstående uppgifter stämmer förstås…..!
Tack Cheyenne!!
Japp informationen stämmer både med att hon är gift med Carl Anderson, fast hon kanske fick heta Hallgren i USA. För Hellgren står hon som i födelseboken för Bofors.
Fast jag har inte samma uppgifter på moder som du fick upp, men som sagt jag var väldigt osäker på henne över huvudtaget då jag på vissa ställen (andra handskällor) så skall hon vara begravd i Bofors.
Du har inte kollat på hennes svåger jag också frågade om? Jag var nyfiken på vad han gjorde och om han kanske hade "sällskap"? För enligt det jag vet så skall han ha vart Black smith och singel, men han dog mycket tidigare än jag var född..
/Malin

Uppgifterna från dödsattesten kommer från anhöriga till Gerda. Anhöriga som kanske aldrig satt sin fot i Sverige och har fått leta i minnet efter var Gerda var född och vilka hennes föäldrar var. T ex anges det att Gerdas föräldrar var födda i "Jopurs" (!!) Hennes far var född i Visnum, Värmland och modern i Karlskoga. Kanske Gerda pratat om något ställe där hon bodde som barn som hette något liknande och detta är vad de anhöriga minns. Och med tanke på att de kanske inte heller förstod svenska….!
Ska se om jag finner något om Gustaf Henning Anderson. Det är ju inte ett helt ovanligt namn i Chicago…..! Varifrån kommer uppgifterna om att han var smed?
Det är sagt både från Gerda's mans ättlingar (som jag har kontakt med idag och andra släktingar i Chicago området). Samt att det även står i en "släkt" bok för Horla, tyvärr kan jag ju inte bekräfta mer än det. Det är därför jag är nyfiken på vad det hände med honom egentligen..
Var söker du för att få fram infon Gerda och även Henning (för det var hans tilltalsnamn)

När Henning kommer till New York 1910 anger ha att han ska till sin bror, Carl Anderson i Chicago. När han mönstrar till första världskriget 1918 skriver han sin födelsedag som 21 nov 1874, närmast anhörig Carl Anderson i Chicago, arbete smed hos Jacob Preiss Co i Chicago

#7 Kika under länkar. Där det finns det en del matnyttigt avseende Amerika-forskning. Just uppgifter i inlägg #2 & 3kommer från Familysearch.

Gustaf H. Andersson ansöker om Amerikanskt Medborgarskap år 1919. Då är han bosatt på 1640 Berwyn Ave. i Chicago.
Record Details for Volume 232
Page Number:
492
Declaration Number:
114392
FIRST NAME
LAST NAME
OCCUPATION
GUSTAF H.
ANDERSON
BLACKSMITH
BIRTH CITY
BIRTH COUNTRY
BIRTH DATE
HARLA
SWEDEN
11/21/1874
CURRENT ADDRESS
CURRENT CITY
1640 BERWYN AVE.
CHICAGO
DEPARTURE LOCATION
ARRIVAL DATE
DECLARATION DATE
LIVERPOOL, ENGLAND
10/31/1910
9/30/1919
Åhhh helt underbart! Då stämmer den information jag hade ganska bra :) Så kul att man kunde få hjälp av er! :)
Chrissan: Var hittade du den informationen?
Eftersom jag har fått hjälp på två personer som har varit lite frågetecken i mitt arbete tidigare undrar jag om någon kan få fram något på
Herman Anders Martin född 1930-04-11 i Andower MA, USA.
Sägs att han skall ha varit gift två gånger, men vore trevligt om man fick det bekräftat.

Det finns inga census tillgängliga efter 1930 (1940 släpps om ett par år) så man kan inte finna hans familj den vägen. Är du säker på att personen är avliden?

På passagerarlistor i Ancestry.com, men de bör finnas på www.ellisisland.org
Cheyenne: Ja han skall vara död sen x antal år tillbaka. Han har en bror Ivar som är i livet idag, vars Ivars barn har jag kontakt med men de vill inte riktigt berätta något för mig :( Så därför började man bli lite nyfiken helt enkelt. Men då får jag helt enkelt vänta tills census släpps för de årtalen.. har väntat några år redan så varför inte vänta några fler år :P
Men då borde man logiskt kunna få fram information om Hermans föräldrar Tora och Herman Martin. Tora var född Lindström 1905 i Horla, Sverige och Herman var född Andersson, fast tog Martin i USA dirket vid ankomst om uppgifter stämmer. Han var född 1905 i Hol, Sverige. Vad finns det att hitta om dessa personer?
Chrissan: Jag har försökt hitta dem jag söker på ellisisland men fick inte träffar. Visst är Ancestry.com en betalsajt? För jag har inte börjat betala för att forska än då jag är heltids studerande och känner att man får försöka klara sig utan de extra kostnader som detta intresse har :)

Jo, det är en betalsajt.

Herman Martin i Social Security Death INdex:
Name:
Herman Martin
SSN:
010-22-1580
Last Residence:
49056 Grand Junction, Van Buren, Michigan, United States of America
Born:
11 Apr 1930
Last Benefit:
49056 Grand Junction, Van Buren, Michigan, United States of America
Died:
Jan 1984
State (Year) SSN issued:
Massachusetts (Before 1951)

Hette fadern också Herman Anders Martin, men född 1905?
I så fall blev han amerikansk medborgare 1942, bor Marblehead Street i Reading Massachusetts

Herman A Martin från Reading deltog i Koreakriget, det är oklart från listan om han dog där, i så fall är det fadern. Men det står Jr efter namnet så det bör vara sonen född 1930
#17 Intressant information om Herman Martin! Kan mycket väl stämma att han dog vid detta årtal… vet att det var innan 1988 då jag föddes.
# 18 Japp fadern hette också Herman Anders Martin, tror faktiskt att det kan stämma att de la till Jr på sonen, har sett det i några papper tidigare. Vem blev medborgare 1942? Herman Sr eller Herman Jr?
#19 Det stämmer nog att det är sonen Herman Martin som deltog i Koreakriget. Men han påstods kommit tillbaka till USA efter kriget. Men min mamma sa precis att dödsdatum kanske inte finns då han troligtvis tog sitt eget liv pga det han vart med om i kriget.
Men hittar ni något om föräldrarna som var födda 1905?

Junior dog tydligen 1984, det var fadern som blev medborgare 1942. Jag har inte hittat föräldrarna
Ok. Tack Chrissan!
Är det inte så att Death Indexes före 1972 för Massachusetts inte är registrerade digitalt? Och att de inte ingår i delstatens stora registeringsprojekt som pågår?
Letar efter en försvunnen släkting som jag spårat fram till 1948 genom att få kontakt med hans antagligen sista arbetsgivares barnbarn. Har skrivit till flera town clerks runt där han bodde men inte fått något napp. Har en bekant i USA som också letat. Nothing.
MARTIN, HERMAN
12 Jul 1905
Oct 1972
67
33581 (Florida)
(none specified)
Massachusetts
011-01-7385
Kan detta vara Sr?

Det stämmer med Florida Death INdex:
Name:
Herman Anders Martin
Death Date:
28 Oct 1972
County of Death:
Sarasota
State of Death:
Florida
Age at Death:
67
Race:
White
Birth Date:
12 Jul 1905

Tora:
Name:
Tora Bertha Martin
Death Date:
19 Jul 1991
State of Death:
Florida
Age at Death:
86
Race:
White
Birth Date:
4 May 1905
Evamorfi: var i MA letar du efter en person? Du menar att han har avlidit och du letar kvarlevande personer eller vad letar du efter?
Japp, det måste vara Herman Martin sr
Chrissan: Både Herman och Toras stämmer… roligt att få deras dödsdatum, känns inte som deras barnbarn är så villiga att säga så mycket. Men en dag om jag kommer till dem kanske de gör det!
Tusen tack alla! Varit jätteroligt att få hjälp. Kanske återkommer på denna tråden för det finns några fler i min släkt som utvandrade… Föresten är det lätt att få info om en person som utvandrade och kom tillbaka? För det har jag en…
Jag letar efter min mormors bror född 1882. Han reste 1919 från fru och barn. Han hörde aldrig av sig igen till någon. Hustrun dog 1972, 90 år gammal, och hon stod då som änkefru. Hittade honom i en stad Sterling genom hans WWII draft registration. Lyckades hitta hans arbetsgivares barnbarn som talade med sin mor som kom ihåg att han funnits på gården som alltiallo. Gick mest för sig själv och pratade bara med gårdens ägare. Hennes avlidne man brukade köra honom någonstans på fredageftermiddag och hämta honom söndagkväll. Sen visste hon inte mer. Antagligen kom han väl till ett ålderdomshem.
Egentligen väntar jag på 1950-års census. Antar det finns en sådan, men den kommer väl inte förrän 2022. Hade hoppats på registering av döda i Ma. före 1972 men man har valt att först registera vigslar och födda tror jag.
Ok. Så han har troligtvis ingen "ny" fru och barn i USA, MA? För jag letade ju efter mina släktingar som jag fanns där då min morfars kusiner hade barnbarn, jag har alltid haft deras namn men aldrig haft någon kontakt sedan innan jag var född. Mamma hade nämligen kontakt med morfars moster som hade utvandrat tills 1988 då jag föddes… För om det finns några som lever idag vore det spännande att få reda på det skulle jag tycka, men du kanske är mer intresserad av vad som hände personen i fråga?