Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 6019 ggr
[Andoberg]
0

Försvunna i Amerika

Efter att ha beundrat allt detektivarbete och kunskap som finns i detta forum, provar jag med mitt problem, kanske kan det finnas någon som har ett spår

Min mormors far Augustinus Lorens Andersson f.1856-09-16 Mörbylånga (H) och hennes äldsta syster Augusta Mathilda Andersson f.1879-05-04 Vickleby (H), kan jag inte få uppnågot spår på.

När Augustinus hustru Emelia dör i Köping (H) 1932 står det maken är i Amerika, när jag följt bakåt i Hfl. står hela tiden att han är i Amerika, dock i folkräkningen 1900, finns han tillsammans med familjen i Södra Bårby (H) har flera uppgifter om honom i Sjöfolk på olika fartyg,men har inte sett honom i Emibas eller Emigranten populär, har även sökt hos Family Search, utan resultat.

Det sista fynd jag har på Agusta Matilda är i hfl. Mörbylånga AII: a1 1895-1905, anteckning om utvandring till Nordamerika 1897-04-28. hittar henne inte i Emibas eller Emigranten P. och inte i Family Search. Min moster säger att ""Tilli" gifte sig med en man som hette"Zetti" i efternamn, och fick en son Walter" har försökt på detta också, men utan träff.
Jag är utan ideer för att komma vidare,

Anders

chrissan
0

Detta kan väl vara Tillie och hennes familj 1920:

Carl Cetti43

Tillie Cetti39

Walter Cetti16

De bor i Hillside, Union County, New Jersey (där man inte har så många genealogiska register)

Florida Death Register:

Name:

Carl Walter Cetti

Death Date:

27 Jan 1979

County of Death:

Broward

State of Death:

Florida

Age at Death:

75

Race:

White

Birth Date:

24 Dec 1903

chrissan
0

1910 i Covert, van Buren, Michigan

Carl Cetti

32

Tillie Cetti

29

Carl Cetti Jr

6

Lawrence Cetti

3/12
[0]

Maken jobbar på båtfabrik och är faktiskt född i Danmark

evakristina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blir lite imponerad Chrissan!

Hur har du gått till väga för att hitta dem? Fanns ju inte så mycket information i inlägget.

EvaMorfi
0

Name:

Carl Joseph Leonard F. Cetti

Titles & Terms:

Event:

Marriage

Event Date:

27 Jun 1914

Event Place:

Elmira, Chemung, New York

38

Marital Status:

Previous Spouse:

Race:

Birthplace:

Estimated Birth Year:

1876

Father:

Frederick Carl Cetti

Father's Titles & Terms:

Mother:

Sophia Olson

Mother's Titles & Terms:

Additional Relatives:

Spouse:

Augusta Maltieldo Anderson

Spouse's Titles & Terms:

Spouse's Age:

35

Spouse's Marital Status:

Spouse's Race:

Spouse's Birthplace:

Spouse's Estimated Birth Year:

1879

Spouse's Father:

August Anderson

Spouse's Father's Titles & Terms:

Spouse's Mother:

Emma Anderson

Spouse's Mother's Titles & Terms:

Hör är vigseln på FS.

EvaMorfi
0

Sonen Walter Cetti är född enl. FS i Illinois. Sonen Lawrence finns inte i Census 1920. Har förmodligen avlidit.

Carl och Tillie har tydligen väntat med att gifta sig.

EvaMorfi
0

1900 kommer en Carl Cetti till USA - beräknat födelseår 1875 men han uppges vara svensk, men reser från Köpenhamn.

Sonen är förmodligen sjöman. Det finns en Carl Cetti/Carl W. Cetti som anländer N.Y. några gånger.

chrissan
0

Prövade med Zetti först men ingen lycka, ändrade stavning till Cetti. Använde Ancestry.com för att leta men man kan hitta folkräkningarna på andra sajter också.

Det finns faktiskt en hel del Cetti i Danmark.

EvaMorfi
0

Verkar som släkten urspungligen kommer från Italien eftersom många av familjemedlemmarna har italienska förnamn t ex  Giovanni osv.

EvaMorfi
0

CETTI, CAMILLE G

10 Jun 1909

10 Feb 1990

80

33066 (Pompano Beach, Broward, FL)

(none specified)

New York

089-01-0885

Det här säkerligen Carl W. Cettis fru. Flyttat från N.Y. till Florida.

Det finns kanske levande barn till paret. Ev. barn bör vara födda på 30/40-talen gissar jag.

swemah
0

I det befintliga draft card för WW1 som finns på Ancestry anger Carl den äldre att han är född i Sverige 29 juli 1875, så han tycks lämna olika uppgifter

swemah
0

Fast han är visst född i Danmark, åtminstone om vi ska tro Folkräkningen 1880

Fredrik Karl Kristian Cetti, f. 1854 i Ottensen, Danmark, Styrman f.d.

Sofia Margreta Olson, f. 1849 i Hjorted Kalmar län

Karl Josef Leonard Francesco, f. 1875 i Fredriksberg, Danmark

Hämtat från

Hemförsamling:

Jakob och Johannes rote 7

Hemort:

Sumpen N:o 1, 2

Kontrakt:

Stockholm

Län:

Stockholms stad

swemah
0

Hans sena gifte kan kanske bero på att han är gift sedan tidigare i Sverige med Elle Andrea f Rexius och har barn födda 1898 och 1899. Uppgifter från Rotemansarkivet, får nog grotta mer i detta

Nästa barn får han i USA 1903!

chrissan
0

Aha, snyggt gjort Mats!

Hon finns i Begravda i Sverige:

1872-06-22
Cetti, Ellen Andreaf. 22/6 1872
Fru
Död 19/5 1955Begravd 31/5 1963
Solna kyrkogård, kv. 24, nr. 375 (urna, nr 6 i graven)Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
[l 1]Solna församling (Solna kn, Stockholms län)
Box 1006171 21  SOLNA
Tel. 08-546 646 00solna.forsamling@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-08-26

Och i dödboken:

18720622-036
Cetti f. Rexius, Ellen Andrea
Apelbergsgatan 60
Död 19/5 1955.
Kyrkobokförd i Klara, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).
Född 22/6 1872 i Göteborg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Änka.--------------Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:Stockholms domkyrkoförs, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Födelseförsamling i källan:Göteborg (Göteborgs och Bohus län)
Källor:DB, IL / DOR 52-60

chrissan
0

Frågan är om de skilde sig? Hon står till 1926 som bokhållarehustru, inskriven i fattigboken. Finns inte i CD Skilda i Stockholm til 1916.

Mannen är efterförd sedan 1902, dvs obefintlig. Walter Cetti född 24 dec 1903 i USA, så det gick fort!

chrissan
0

Kan Greta Cetti som reser från Oslo tll New York 1904, anges vara 53 år och svensk, vara hans mor Margareta Cetti?

1904 finns hon i Rotemansarkivet som fattigunderstödstagare, utflyttad till Nordamerika 13/7 1904. Stämmer med avresa från Oslo 28/7. Ska till sonen Carl Cetti i Chicago.

Carl nekades medborgarskap 17 juni 1908, han anger då att han kom ca 1 maj 1900. 1 maj 1905 bor Carl och Tillie i Newton, Kansas. Så de flyttade en hel del.

[Andoberg]
0

Oj! Oj!
Otrooligt jag hade en liten förhoppningat få tag i någonform av spår, men detta är ju fantastiskt, Att söka på bokstaven C, så enkelt kan det tyckas i efterhand.
Ytterligare ett bevis på all kunskap som samlas här
Jag blir helt stum nu måste jag smälta allt detta. under tiden får jag tacka er alla så länge,fantastiskt!
Häsningar
Anders

EvaMorfi
0

Det stämmer att Carl Cetti är född i Frederiksberg den 29 juli 1875. Dopvittne är frökan Anna Sophie Olsson från Stockholm.

chrissan
0

Det bör väl vara en syster till mamman?

Skilsmässa 1946 för Walter i Florida:

Name:

Carl Walter Cetti

Male

Spouse's Name:

Marcclla G Cetti

Divorce Date:

1946

County:

Hillsborough

Certificate Number:

25613

chrissan
0

På denna sida finns en gammal fråga från ett barnbarn till Carl Cetti, Helen Clevenger, kanske går det inte att använda mailadressen, men du kan prova

http://www.rootsweb.ancestry.com/~nysteube/pg11.html

Det skulle kunna vara denna kvinna, av alla med samma namn

http://www.classmates.com/directory/public/memberprofile/list.htm?regId=394644481

chrissan
0

Hon letar på 90-talet också efter deras vigsel i Illinois (tror hon ja!)

Här Carl Cettis resa till USA, via Köpenhamn med Hekla:

http://www.ellisisland.org/search/FormatPassRec.asp?ID=604752010987&BN=P50475-2&sship=Hekla&lineshipid=23763

I Westfield Leader 11 mars 1931 annonseras överföring av en fastighet i Westfield från Matilda Cetti till Walter Cetti, troligen har fadern dött.

swemah
0

De, Carl dä och Mathilda bor 1930 kvar i New Jersey enligt census,närmare bestämt i Cranford, Union, New Jersey

[Andoberg]
0

tack igen!

Jag har sänt ett mejl, det verkade som det gick iväg i alla fall,så får vi se om det kommer till Helen .

jag är överväldigad över allt som ni har tagit fram på Cetti, jag hittade en pensionerad William Cetti i Florida på Facebook, men han var inte släkt, men oerhört vänlig och tillmötesgående blev nästan ditbjuden!.

Tillis far Augustinus verkar svårare.

[Andoberg]
0

Tack alla!

för en fantastisk hjälp, nu har jag kommit i kontakt med Helen Clevenger, som är barnbarn till min mormors syster, hon tyckte det var roligt och vi får se hur det utvecklas framöver.
Det är otroligt så mycket kunskap och släktforskningshjälp det finns här på Proveniens

tacksamma släktforskarhälsningar till er alla

Anders

chrissan
0

Kul att den så gamla adressen fungerade! Hon lär ju få svar på sina frågor nu.

EvaMorfi
0

August L. Andersson anländer 7/6 1901 med S/S Norge från Köpenhamn. Han ska till sin dotter Augusta Andersson i Brooklyn, 285 Adelphi Str.. Han står som sailor och är 45 år gammal enl. manifestet.

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3D%5C%5C%5C%5C192%2E168%2E100%2E11%5C%5CIMAGES%5C%5CT715%2D0202%5C%5CT715%2D02020433%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=604918100221&name=August+L%2E%26nbsp%3BAndersson&doa=Jun+07%2C+1901&port=Copenhagen&line=0015

[Andoberg]
0

Suveränt!
nu kanske det finns mer spår på honom.

[Andoberg]
0

Chrissan!
dina fina länkar i svar #2, kan jag inte se, för jag har inte Ancestryabbonnemang, och free trail vill att jagger mitt kortnummer vilket jag inte gillar, för sen glömmer jag att avbeställa.Men jag har ju fått ihop en del uppgifter i alla fallså det är ingen större förlust att inte se de handlingarna.
/Anders

Cheyenne
0

Sonen Lawrence föddes den 3 januari 1910 med avled vid drygt 8 månaders ålder. Länk till hans dödsattest där föräldrarnas namn framgår.

chrissan
0

Länkarna är inga länkar, det blir så när man kopierar!

[Andoberg]
0

Tack igen!

tack för uppgiften om Lawrence, det funkade fint att se dödsattesten

behövs tydlingen inget abb. finns det fler sådana sidor kanske?

/Anders

Cheyenne
0

Anders, kika under länksidan. Det är dock väldigt tunt avseende delstaten Michigan.

[Andoberg]
0

ska kolla där

[Andoberg]
0

Måste bara få tala om vad ni alla här har öppnat upp för mig,
min mormors syster, som jag sökte och inte kunde finna i USA,
som ni fixade så jag fick kontakt med hennes barnbarn,Helen.
Så här skriver hon t.ex. i ett mejl:

Dear Anders,
I was so glad to see the birth and death certificate of little Lawrence.  Thank you so much.  I also want to thank you for all the pictures of the family.  I will try and get together pictures of me and my family as well.
It appears that we are able to find out so much about my grandparents except where they are buried.  I am hopeful that will happen.
I have found all the different places they lived through the Federal Census beginning with 1905; 1910; 1920 and 1930.  The Federal Census for 1940 won’t come out until next year in April, but I already know that they lived in Bridgeport, Connecticut then.  I just don’t know where they went from there.  Anders I know you gave me your home address, but if you could give it to me again, I will mail you copies of what I have.  Also I have started a family tree which my husband will try and help me e-mail you.
My mother was born in Florence, Italy, but she came to America as a young girl, met and fell in love with my father in New York City where she was working.  My father was in the Merchant Marines stationed in Panama.  He was a pilot on the Panama Canal when they met.  He had come to the States, to New York for some reason (probably to check on his parents?) and it was on one of those visits that they met and fell in love.  My mother wanted her family back in Italy to meet him before they married, so they did go to Italy and they did get married in Verona, Italy.  I have a picture of their marriage.  I also have pictures of my father from his records I was able to obtain while he was in the Merchant Marines.  He was very handsome.  For some reason my mother never did go to Panama, but my father did come to Italy often.  I was born in Viareggio, Italy Nov. 27, 1937.  I have a sister Simonetta (Simi) who was born Feb. 3, 1933 in Rome.

I’ll continue this tomorrow.

Good night,

Helen

Var skall detta ta vägen!!!!!

chrissan
0

Fantastiskt! Ibland vet man inte hur det kan rusa iväg med släktforskningen

dannewestis
0

Jag stötte på den här tråden när jag sökte efter Carl Cetti, framgångsrik långdistanslöpare i Stockholm på 1890-talet. Är några i den här tråden fortfarande aktiva?

Jag mailde till den adress för Helen Clevenger som länkades till, men det studsade tillbaka. Någon som vet mer om Helen och om det är möjligt att komma i kontakt med henne (om hon fortfarande lever)?

Tack!

Carmarino
2

#35: TS har inte kvar sitt konto och av de övriga som kommenterat i tråden är det bara en som varit inloggad nyligen. Själv känner jag tyvärr inte alls till personerna som diskuteras, så jag hoppas det finns någon annan som kan hjälpa dig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ