Platser i P-län
En klurig gåta? Var kan jag finna Andreas Olofsson i husförhör någonstans år 1877 och ev. före det utifrån noteringar om platser när barnen föddes. Mycket text nedan men frågan gäller enbart var han var bosatt vid de olika årtal som barnen föddes. Skepplanda bland annat men något Hökås finns inte i Sankt Peders församling t ex. Någon som vet var Solberga Heden ligger? Om Andreas var bosatt i något som heter Hökås 1877 så kunde jag kanske hitta honom där och få ett födelsedata på honom men vet inte var jag skall leta.
Andreas Olofsson var en man bosatt i P-län. Kan vara född omkring 1830-talet. Levde 1877. Han blev far till 3 barn som han fick med en kringflackande piga från Garnisonsförsamlingen i Göteborg.
**
Barn 1. Augusta Andersdotter född 1859-09-18 i Fors (P)**
Notering gällande detta barn:
Avskrift av noteringen i Fors dopbok
"Åtföljd af åboen Andreas Olofsson i Solberga Heden? Enkan Christina Johannesdotter under Solberga Östergården och enkan Helena Olofsdotter på Syltebo under Fors Rättaregård, alla af Fors församling, inställde sig förtennaren Andreas Olofsson fr Hökås i St Peders församling hos undertecknad pastor, med begäran att genom dess försorg få upptecknad och på behörig ort aflemnad följande dopattest:
År 1859 den 18 september föddes i torpet Syltebo under Fors rättaregården af pigan Dorothea Wilhelmina Frisk från Garnisons församlingen i Göteborg ett oäkta flickobarn, hvars fader nämnde Andreas Olofsson sade sig vara, hvilket bara någon dag derefter döptes i Romeleds Prestegård af dåvarande pastors adjunkten C A F Törner, som ock lemnade behörig dopsedel för att genom modrens försorg tillställas wederbörande pastorsembete. Wid barnets dop närvoro äfven faddrar: Torparen Lars Jonasson under Solberga Storg., numera död, och hans hustru, ofvannämnda Enkan Christina Johannesdotter. Barnet erhöll namnet Augusta. Fadren erkände att den erhållna dopsedeln blifvit förlorad och ej kunnat återfinnas, hvadan den aldrig kunnat till behörigt Pastors Embete inlemnas, i följd hvaraf detta barn ej blifvit i någon kyrkobok antecknadt. Fadrens uppgifter bestyrktes af ofvan antecknade personer.
Romeled, i pastorsexpeditionen i juli 1877
Carl Aug Colliander
Ofvanskrifvne dopattest afsändes till Pastors Embetet vid Garnisonsförsamlingen i Göteborg den 26 oktober 1877 med begäran, att bemälda barn måtte hos modren antecknas och åtföljdes dopsedeln af följande upplysningar, att flickan, som uppvuxit inom Skepplanda församling och sedan början av sistlidne april warit i undertecknads tjenst samt derunder gjort sig känd för ett stilla och anständigt uppförande, härstädes mottagit undervisning i wår Christna lära och jemte denna församlings ungdom blifvit den 8 sistlidne september konfirmerad med vitsord om Godkänd Christendomskunskap och dagen derefter första gången af H H Nattvard delaktig, betygar
Romeled i pastorsexpeditionen den 26 oktober 1877
Carl Aug Colliander
pastor"
**
Barn 2. Maria Charlotta Andersdotter född 1862-02-21 i Ödsmål (O)** Födda Ödsmål C:4 sidan 13
Född som "oäkta". Fadern uppger sig vara Andreas Olsson från…..?
(i marginalen svårläst Sankt Peders församling? son i Skepplanda?. Modern uppger sig vara pigan Dorothea Wilhelmina Svensdotter Frisk från Garnisonsförsamlingen i Göteborg.
Barn 3. Carl Gustav 1865-02-08 i Hjärtum (P,O) Hjärtum C:5 (1828-1869) Bild 155 / sid 299
Notering att han var född och döpt i Hjärtum men senare bosatt hos modern i Garnisonsförsamlingen i Göteborg. I födelsenotisen anges som far samma som till döttrarna kringstrykande repslagaren Andreas Olsson skriven i Skepplanda församling. Mor Dorothea Wilhelmina Frisk tillhörande Garnisonsförsam

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt tips är att du utnyttjar Googles sökmöjlighet. Du hittar nämnda orter både i texter och på karta. Jämför sedan med en vanlig skolatlas, så ser du inom vilka län, kommuner och församlingar du bör söka.

Jag kikade på den notering som finns i Fors födelsebok avseende Augusta Andersdotter född 1859-09-18 i Fors (P).
Det står inte Solberga Heden utan "åboen Andreas Olofsson i Solberga Nedreg. dvs, Solberga Nedregård.
Erkännandet av Augusta är ju som sagt var nedskriven år 1877 och kikar man i Hfl för Fors (AI:11, 1861-1878) så finner man Solberga Nedregård på sig 67 och framåt. På sidan 69 finns en Åbo Andreas Olofsson, född i Fors 1815 med hustru och barn. Vad det verkar så har han dock varit gift vid två tillfällen med två kullar barn. Se bifogat klipp.

Men det bör alltså vara Förtennaren Andreas Olofsson som erkänner faderskapet. Den första Andreas Olofsson var där som vittne…!

Jag går också bet på att finna något Hökås i St Peders förs men följande anges avseende St Peders församling:
S:t Peder var före 1864 annexförsamling i Skepplanda, Hålanda, Ale-Skövde, S:t Peder och Tunge pastorat. År 1864 utbröts Ale-Skövde och Hålanda församlingar ur pastoratet och bildade ett eget. S:t Peder är fr.o.m. 1864 annexförsamling i Skepplanda, S:t Peders och Tunge pastorat. Församlingen har namn efter en av köpstaden (Gamla) Lödöses två kyrkor S:t Peder och S:t Olof.
Så det finns fler församlingar att söka i….!!

Vad gäller barn #2, dvs Maria Charlotta Andersdotter född 1862-02-21 i Ödsmål (O) Födda Ödsmål C:4 sidan 13- och vad som står i marginalen avseende fadern så står det; St Peders Sn (socken) i Skepplanda.

Vid erkännandet av dottern Augusta inställer sig som vittne, enkan Helena Olofsdotter från Syltebro(inte Syltebo), Fors fs.
Helena återfinns under Fors Rättaregård och Syltebro i Fors Hfl AI:11, 1861-1878, sid 14 (se bifogat klipp).
Hon uppges vara född 1813 i Fors fs. Det kan finnas ett släktskap (syskon?) mellan henne och förtennaren Andreas Olofsson.
1) Deras patronymikon
2) Augusta föddes 1859 "i torpet Syltebo under Fors rättaregården af pigan Dorothea Wilhelmina Frisk". Helena Olofsson bör ha varit bosatt där redan 1859.

Jodå, enkan Helena Olofsdotter finns med sina barn i torpet Syltebro under Fors Rättaregård, redan i hfl för Fors 1851-1862 (AI:10, sid 23). Det var under samma period (1859) som Augusta föddes på torpet.

Och i Hfl för Fors 1818-1821 (AI:3, sid 42) återfinns Åbon Olof Hansson med hustru Britta under Solberga Nedre Skattegård tillsammans med ovan nämnda dotter Helena, född 1813. Och visst har den en son Andreas, född den 18 mars 1815. Se bifogat klipp.
Jag skulle följa denna son Andreas Olofsson och se om han möjligtvist ger sig ut på vägarna som Förtennarare och kringstrykande Repslagare.

Och glöm det!! Andreas Olofsson är ju densamma som vittnet Andreas Olofsson, född just den 18 mars 1815. Se inlägg # 2 och hfl Fors (AI:11, 1861-1878). Han var bror till Helena och tog väl över hemman från fadern men är alltså INTE densamma som Förtennaren Andreas Olofsson, far till Augusta.
Close, but no cigar. 

Det finns en lösdrivande Anders Ololsson i Skepplanda, f 1818
Skepplanda AI:13 (1853-1861) Bild 354 / sid 348 (AID: v15555.b354.s348, NAD: SE/GLA/13477)
Cheyenne och Chrissan. Tack för intresset och hjälpen och alla inlägg ovan. Ang. Sankt Peders församling och Skepplanda församling så är de 2 olika församlingar. Det var därför så rörigt för mig att det står Skepplanda i Sankt Peders församling. Den piga Anderas fick barn med var född 1829 så jag gisade att Andreas kunde vara född ungefär samtidigt men det skall bli spännande att se vad Chrissan har hittat. Skall genast gå in och kolla detta husförhör i Skepplanda.
Tvekar kring Anders Olofsson i Skepplanda född 1818. Har även hittat en Andreas Olofsson född i Fors 1837. Jag har följt honom men kan inte se att han var varken repslagare eller förtennare utan noteras som dräng i Fors hela tiden. Jag får lägga allt på is en stund och tänka till om hur jag går vidare. Det är ju viktigt att man får rätt far till barnen och tyvärr är namnet inte så uppmuntrande utan för vanligt på den tiden, annars kunde det varit lite lättre - kanske. Jag tror inte Andreas Olofsson gifte sig, förmodat för kringflackande för att stadga sig och den pigan ifrån Göteborg som han fick 3 barn med gifte sig heller aldrig men fick fler oäkta barn än ovan 3 nännda. Det börjar likna en spännande följetong.
Enligt Rosenberg finns Solberga bla. i Älvsborg i Fors socken, det vet du redan. Hökås finns i Älvsborgs län och i dessa socknat: Hyssna, Ellekulla och Upphärad.
Tack för informationen Yred3.
Jag har hittat Hökås i Sankt Peders församling, gränsande till Skepplanda men osäker på vilken Andreas Olofsson (Olsson) som kan vara rätte fadern till de tre nämnda barnen ovan. Den Andreas (Anders?) som föddes i Hökås var dräng hela livet, den Andreas som är far till barnen var förtennare och/eller repslagare. Jag har inte lyckats lösa gåtan och ger mig förmodat snart. Hellre utan far än fel far.
Glömde tillägga att den man som föddes i Hökås var dement 1877 och troligen inte kunde ta sig till Fors för att be om födelsebevis för dottern född 1857.