Släktforskare-ett handikapp?
Varför tar det sådan evinnerlig tid att renovera salen? Vi drar ner tapeter på skadade ställen för att laga väggen. Då följer det med tidningspapper från 1935-39 som använts som bas för tidigare tapeter. Det är så roligt att läsa!
Nyss hittade jag denna dödsannons från 1935, jag blev ju bara tvungen att ta reda på vem det var. Så cementputsen fick vänta - igen!
Vem var hon? Jo, hon bodde på Söder, som tur var. Hon var född Ida Charlotta Wall i Motala 24 september 1858 (vilket sammanträffande - det ju där jag renoverar en gård) och gift 5 oktober 1883 med Johan Rupert Regnström från Västra Stenby (E). Han var snickare större delen av sitt liv, men blev senare hisskonduktör och vaktmästare. Ida kom flyttande från Västra Stenby vid giftermålet. De fick 4 barn, varav ett dog tidigt. Sedan kan man läsa mer om dem på CD Söder. Men nu måste jag fortsätta med väggen………
Är det fler som har samma "problem"?

Ja, det där känner jag igen! Hittade nästan en hel årgång av lokaltidningen från 1942 under korkmattan i vår "gamlastuga". Då blir det inte mycket gjort!

Jag måste erkänna att jag smålog när jag läste Ditt inlägg, chrissan, visst känner man igen sej till 110 %! Jag kan ägna timmar åt liknande saker, sånt där som man egentligen inte har ett dugg med att göra eller har anknytning till men som man inte kan hålla fingrarna borta ifrån ändå.
Sk-t i väggen, sånt här är ju mycket roligare!
Ler igenkännande…

Jämmer och elände, nu hittade jag en hel familjesida, med foton! Sambon ylar av frustration.

Ida Charlotta visar sig vara född alldeles i närheten av vår gård, på ett torp vid granngården. Hon gick säkert i skolan med min sambos farfars farmor, född samma år! Hon som var dotter till den man som byggde det hus vi nu renoverar. Serendipity?

Nästan lite kusligt….

Håller med………snacka om "ståpäls"

Tidningen var inte lokal, det var Dagens Nyheter eftersom huset kostades på till godsägarens son när han skulle gifta sig. Hantverkare från storstaden kom hit och rustade hela huset (med masonit och jungfrukammare).

Undrar just varför bara dottern Elsa och sonen Erik står med i dödsannonsen. Vad hände med Johan Ivar (1884) och Alma Charlotta (1886)???

Alma dog tidigt, 6 augusti 1895. Johan Ivar kan man följa på Söderskivan till 1924 då han flyttar till Humlegårdsroten.

Från hittagraven.stockholm.se
Ida Charlotta Regnström Änkefru
gravsatt 1935-10-12
Skogskyrkogården, kvarter 19, gravnummer 464 (32 2 19 464)
Lat: 59° 16' 4.69" N Lon: 18° 6' 1.06" Ö
Ej aktuell gravrätt vad betyder det? »
Samtliga gravsatta i denna grav
Johan Rupert Regnström
gravsatt 1930-06-06
Johan Ivar Regnström
gravsatt 1934-07-10
Erik Valdemar Regnström
född 1892-12-03 • avliden 1969-04-23 • gravsatt 1969-05-22
Martha Sofia Regnström
född 1895-04-15 • avliden 1975-06-29 • gravsatt 1975-07-23
Elsa Ottilia Regnström
född 1890-03-15 • avliden 1976-03-10 • gravsatt 1976-04-12
Så sonen Johan Ivar avled ett år innan modern……!

Tro det eller ej, jag rycker upp mig och börjar städa upp tapetbitarna. Nästa bit kan jag ju inte låta bli att vända på. Då kommer denna vigselbild från Familjenytt i DN, året finns inte med.
Det är författaren Henning Mankells far, Ivar Mankell!
Undrar hur många år det kommer att ta att renovera - vi är inne på tredje.

Och min hustru läser i denna stund Hennings 4:e bok i Wallanderserien, Mannen som log. Den har kommit ut i portugisisk översättning.

Släktforskning är inte bara ett handikapp, det är ärftligt också! Nu ringde vår dotter från Skåne. Dom tänkte göra en utflykt och leta upp min morfars fars hemtrakter. Hoppas på att hitta huset han har bott i.
#15 Då finns det hopp! :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Chrissan och alla andra 
Jag kom mej in på den här sidan aldeles av misstag jag gör väll som alla andra släktforskare googlar o letar 
Det som jag nu stötte på här var namnet Regnström eftersom vi just nu håller på att släkta i den släkten det fins ju inte många av dom
Min pojkvän flyttade hitt till Finland Vasa 2003 så hans släkt fins ju där men är rätt svårt placerade det vi vet är att hans farfar hette
August Paul Ragnar Regnström född 1912 i söderköping död 1967 i vara
det fins som sagt inte så många regnström så det borde vara av samma släkt?
Soliga hälsningar från vasa
solveig söderblom

Ja det måste det nästan vara!

#1. Har du fått salen tapetserad än?

Nej!

Du ä la go!

Man måste prioritera, världsliga saker får vänta….

Just det!