Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 5009 ggr
AndersE
2005-12-09 22:30
1

Gamla byggnader

Jag blir lätt fascinerad av gamla byggnader. "Om dessa väggar kunde tala." Jag tycker hus med historia väcker fantasin. Hur såg här ut förr, vem bodde här, vilka roliga saker har hänt, vilka tråkiga…

För några år sedan bodde jag nära skådespelerskan Fylgia Zadig. Hon hade ett nybyggt hus som låg alldeles intill en gård som hon bott i som liten.

Gården var då helt övergiven och fallfärdig. Det var spännande att gå in i rummen. Inga möbler, trasiga fönster, tapeter hängde i remsor. Ändå kunde man ana hur här sett ut, se familjen sitta runt bordet vid köket, höra barnen leka på gårdsplanen…

Här är några bilder som också fascinerar mig…

modmaker
2005-12-10 00:22
0

Jag är nyfiken på Sahlins Terrass i Mölndal. Byggnaden startade som konditori för länge sedan och byggdes ut tilll krog och lunchrestaurang. Det var här kölappssystemet föddes och ägaren sålde såsmåningom av restaurangen för att satsa på kölapparna i bolaget Q.matic.

Efter några knackiga år som kvarterskrog stängdes restaurangen och har förblivit stängd under flera år. Sista budet är att tomten köpts av Mölndalsbostäder för att riva restaurangen och uppföra hyreshus istället.

Sahlins terrass är belägen längst upp på gågatan vid Mölndals bro och jag passerar där ibland på vägen hem till föräldrarna.

Jag tycker det är synd att en restaurang/konditori med anor och ett toppenläge rivs för att ersättas med hyreshus vilket kommer att göra ett, på kvällen, dött torg ännu dödare. Det skulle varit roligt att ha möjligheten att få iallafall ta bilder och dokumentera byggnaden innan den faller under rivningsbolagets yxa.

Ed
2005-12-10 00:56
0

(Inlägget flyttat till "Upptäck Mölndal".)

modmaker
2005-12-10 01:24
0

Det är mycket som förändrats sedan min uppväxt i Mölndal men det hade passerat mig totalt att man ville bygge höghus i centrum. Synd, Eftersom centrum redan är dött. Man får dit fler människor men som åker "pendeln" till stan men inget liv i stadskärnan.

Fässbergsdalen exploateras, där jag som liten var på utflykt bland det höga gräset och åkrarna. Jag kan hålla med om att lärarhögsskolan gott kan byggas om eller ersättas av bostäder men Mölndals centrum blir bara mer och mer opersonligt och tråkigt. Som vilket stadscentrum som helst.

Kommer ihåg i mitten på 90-talet när jag jobbade i Haninge och köpte med vykort därifrån. Bilderna på vykortet visade "Borgen" mitt i Haninge, Kungen och drottningens besök någon gång när de var där och klippte band samt ett kort på torget, med alla galler neddragna och inte en människa i närheten. Nu 10 år senare börjar jag inse att denna bakterie spridit sig till vidare, till Mölndal. Urbota tråkigt!

Det roligaste Mölndal producerat på senare tid var när man placerade en skylt i våras på Heden i Göteborg som utpekade Göteborg som förort till Mölndal. En reaktion på att Göteborgs kommun placerat en fet skylt utmed motorvägen, i Lindome (Mölndals kommun), utan tillstånd som hälsade folk välkomna till Göteborg.

AndersE
2005-12-10 11:15
0

Det här med stadsplanering är nog väldigt svårt, men samtidigt måste det vara väldigt spännande att faktiskt försöka åstadkomma något bra. Det som är mest synd tycker jag är att alla försöker åstadkomma samma sak. Alla städer ska locka turister samtidigt som man ska satsa på expansion.

När jag läser om restaurangen ovan tänker jag på min stads gamla fina restaurang - Lergöken. En riktigt fin gammal byggnad mitt i stan vid ån som många, många är serverade fin mat på vita linnedukar.

Några år var stället på riktig dekis, blev nattklubb och tråkig restaurang. Byggnaden förföll och många ville riva och komma åt den värdefulla tomten.

Jag är väldigt glad att det kommunala bostadsbolaget bestämde sig för att göra om det till sitt kontor. En riktigt fin renovering och idag står byggnaden som ett smycke.

Bild på huset 

Litet vemodigt bara att ingen klarade av att driva en lönsam restaurang där…

Roger
2005-12-10 12:24
0

Hej! Har för första gången tittat in på denna sajten och tycker det är väldigt intressant!  När jag får lite tid över skall jag försöka skriva om en annan del av  Mölndal som heter  Grevedämmet. För ca 10 årsedan var jag ordförande för ACCS(Amercina car club sweden) grevedämmets motorförening och var då med om en otroligt intressant  historisk  annalys av  det området som föreningen låg på.

Föreningen har sin verksammhet i gamla Bettyholm bakom gamla stationen på toppen av Mölndals kråka.

Men som sagt jag återkommer för det blir en lång historia!

Ed
2005-12-10 13:06
0

Lustigt att vi tydligen är åtminstone tre med Mölndalsanknytning här! Grevedämmet känner jag förstås väl till - det ligger strax ovanför Mölndalsfallen, en av stadens sevärdheter med 15 fall och en total fallhöjd på 45 meter på en åttahundrameterssträcka. Det är faktiskt mer än Trollhättefallen, om än med mindre vattenmängd. Här har under århundradena legat en stor mängd kvarnar, av vilka bara en finns kvar att beskåda.

AndersE
2005-12-10 13:35
0

Kul! Starta gärna upp en ny sträng om Mölndal!

Ed
2005-12-11 20:11
0

OK, nu har Mölndal en egen tråd - tack för idén!

Anna-hfg
2006-02-07 19:19
0

Jag är också rent förtjust i gamla nedgångna ödehus. Kanske är det för jag ser för mig hur det kunde se ut om man restaurerade huset. För att inte tala om historien som finns inpyrt i väggarna!

AndersE
2006-02-07 19:45
0

#9 anna, om det är något gammalt hus man blir särskilt intresserad i kan man ju använda sina "släktforskningstekniker". Husförhörslängderna kan ju lika gärna användas för byggnadsforskning…

Bor man t.ex i ett gammalt hus - eller på en plats där det funnits hus länge - kan det ju vara kul att veta vilka som bott där tidigare, och något om vad som hände dem.

Så har man ju något att prata om på spöktimmarna…

Anna-hfg
2006-02-08 18:32
0

Här uppe vid Kristianstad/Hörby/Sösdala trakten ligger många gamla ödehus i skogarna. Jag brukar köra på grusvägarna på somrarna på små utflykter och då ser jag dem lite här och var.

Det är nog lite för många att forska om och jag tycker det är roligare, i alla fall just nu, att forska om släktgårdarna och de andra husen i släkten. Det är inte så roligt att forska om en "okänt" hus, tyvärr. Vilket är synd för ingen bryr sig om de gamla husen utom oss forskare

AndersE
2006-02-08 21:42
0

Jo, jag prioriterar också det egna.

För de där okända ödehusen räcker fantasin till för att fylla husen med spännande historier…