Oäkta barn
Nu kommer jag nog med den ständiga frågan, har någon förslag på hur man hittar fäder till o ä barn?. Jag har försökt digitalt genom att söka efter häradsprotokoll, mantalslängder, räkningar för kyrkan. Tyvärr finns inga sådana för denna församling, Vittinge i Västmanlands län
Den här damen Wilhelmina Eriksson född 1867, 18 maj i Vittinge. har från 1887 till 1912 fött 7 o ä barn (oj, oj) De två första Henrik f 1887-07-06 och Sigfrid f 90 03-11 har fadern och modern tagit som fosterbarn enl Vittinge A1:16. s 61. De har fått efternamnes Karlsson?
Sedan flyttade Wilhelmin 1891 till Sala A 21B s. 210, post 27 och där föder hon en dotter Vega 1895 o s v.
Hon flyttar sedan tillbaka till Vittinge och får ytterligare några barn men bor, efter vad jag kan se hemma hos sina föräldrar hela tiden. Dessa barn har fått efternamnet Eriksson?
Enligt uppgift gifte hon sig aldrig. Nu har jag en deltagare i min cirkel om försöker utreda varför de två första barnen fått eftrnamnes Karlsson och jag kan icke hjälpa honom med detta. Har tittat på drängar och husbönder i närheten av Wilhelmina, men icke fått något napp .
Det här verkar ganska rörigt kanske men vill någon försöka sig på ett svar vad det vara månde vore jag tacksam.
Elsy Stenberg, Enköping

Har några ggr bett landsarkivet att kolla igenom protokoll från tinget för att se om det finns något om faderskapet.. Ibland har det lyckats och ibland inte.

Det kom nyss ut en bok i ämnet från Släktforskarförbundet som behandlar ämnet och kanske kan ge tips.

Tack för tipset. Jag beställer boken.Mvh Elsy
Jag har inte läst boken men jag känner författaren Elisabeth Reuterswärd. Hon är bl.a. utbildad arkivarie och bor här i Lund. Jag har fullt förtroende för hennes kunskaper.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jag tror du får kontakta landsarkivet, eller själv besöka landsarkivet. Jag tror att du ska kika på domböckerna vid tiden för födslarna. Om de inte finns scannade så finns de på landsakrivet.
Dessutom fllyttningslängderma: http://www.svar.ra.se/web/svarfolder/forska/tjanster/databaser/nad/Nadstruktur.asp?uidObjectGUID=A6B79750-0B36-4551-9881-BF4432437648 &fritext=Vittinge&Typnr=17&lan=00&arkiv=0&typ=0&uidRef={A6A87B96-A244-11D3-9E55-009027B0FCE9}&lngPage=1&uidEnhet={74CEFEA3-A96C-11D3-9E55-009027B0FCE9}
Efter 1867 ca måste Vittinge ha ingått i en kommun. Kolla den kommunens fattigvårds- och socialvårdspapper.