Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 3787 ggr
AndersE
0

Släktforskarfilosofi...

Lite tankar bara…

Via en släkt/kontakt i USA fick jag nyss veta att en släkting gått bort. Det är ingen jag på något vis känt eller haft kontakt med, men det väcker ändå tankar.

Hon var barnbarn till min farmors farbror. Det betyder att hon var min pappas nästkusin. Såvitt jag vet var hon den siste levande som träffat min farmors farbror, målaren som utvandrade via Danmark på 1880-talet.

Egentligen skulle hon kunna haft mycket att berätta om jag tagit kontakt med henne. Kanske berättade hennes morfar för henne om när han var liten, om hur han växte upp hos vagnmakaren i Hyllie, söder om Malmö?

Kanske hade hon i sin ägo gamla brev och foton som nu kastas då släktingarna där tar hand om dödsboet.

Jag vet nästan inget om henne och nu är min chans borta.

För mig blir hon ytterligare ett exempel på att den som säger att det inte längre finns levande att fråga, den har nästan alltid fel. Jag tror att vi alla har "bortglömda" släktingar. Som vi tycker är alltför avlägsna för att vara intressanta, men som mycket väl kan ha mycket att ge.

chrissan
0

Jo, jag hittade en dödsruna för den siste som träffat mina släktingar som utvandrade 1882. Han dog i mars i år. Hans far var en i syskonskaran som utvandrade, han fick denne son sent i livet. Har haft kontakt med släkten via dödsrunan men det hade varit roligt att få höra direkt berättelse, denna del av släkten har varit "okänd" i många år.

AndersE
0

Den kvinna jag talar om hade alltså en morfars far mor som var min farmors farfar - vår gemensamme anfader. Nu råkar jag ha turen att ha ett foto på honom, men tittar jag i min egen generation så finns det gissningsvis 50 efterlevande - som ju alla skulle kunna ha tillgång till ett sådant foto.

Så det finns många spår att följa innan det är dags att använda ordet "omöjligt"…