Sveriges Befolkning 1990
Redan till nyåret kommer Riksarkivet ut med denna CD "från ingenstans". Har någon hört talas om den? Undrar om man sa nej till förbundets CD 2007 för att man redan då ville ge ut den själv. Känns lite surt att man fronderar så där mot sina största kunder, släktforskarna.
http://hd.se/familj/slaktforskning/2010/11/19/sveriges-befolkning-1990-pa-cd-2/
Lite oroväckande om man skulle använda samma taktik mot t ex Arkiv Digital eller Genline och vägra dessa tillgång till arkivhandlingar för att man vill ha inkomsterna själv.
Det skulle inte förvåna mig om så är fallet. Men det är frågan om offentliga handlingar. Så vad som är rätt är svårt att avgöra
Hälsningar Gnidde.

Jag tror att det kan ha med hemliga identiteter att göra, de är så oändligt mycket vanligare 1990 och man vill väl att en myndighet ska ansvara för att de sorteras bort. Materialet får inte släppas utanför deras kontroll utan att man gjort det.
Personer som föddes 1990 (och därmed finns på cd:n) blev myndiga först under 2008 … - kanske också är en sak att ha i åtanke med tanke på det första beslutet.
Andra saker att tänka på - är det verkligen en familj du ser på skärmen (två biologiska föräldrar och barn) eller är det en styvfamilj? Familjebilden började se ganska annorlunda ut på 1980-talet, och efternamnen kan variera även i en biologisk familj.
Är det ett par som är sambos eller två studenter som delar lägenhet? Kanske syskon?
Ingen av cd-skivorna från 1970 eller 1980 innehåller uppgifter om civilstånd så det lär väl inte 1990 ha med heller.

Det är väl bra att den kommer ut överhuvudtaget, spelar inte så stor roll vem som ger ut den, tycker jag. Att man sa nej 2007 kanske beror på att dåvarande förbundsordförande inte var så duktig på att förhandla, eller….??
Visst är det bra att den kommer ut!
den är ju aktuellare i nu tid. men för släktforskaren är ju då lika viktigt.. en önske julklapp !
Det hade nog varit bättre att få folkräkningar för åren 1950, 1940, 1930, 1920. det hade kompleterat så gott som hela 1900 talets Svenska befolkning. För att inte tala om krigsarkivets samlinga set skulle vara någonting att ha på CD/DVD.
Hälsningar Gnidde.
#7 Den kommande befolkningsskivan för 1990 bygger ju på material, som redan finns i dataformat.
Folkräkningarna 1920, 1930, 1940 och 1950 finns ju inte i dataformat utan måste knappas in eller så, vilket är väldigt arbetskrävande, och därför antagligen blir någon sorts framtida projekt.
Det lär pågå något försök att OCR-läsa 1950, som finns i form av avtryck av plåtar med uppgifter.
1910 är ju i alla fall på gång hos SVAR, och 1930 finnns ju där också fast i bildformat.
Jag har sett den utgåva som blev klar 2007 av SB 1990. Den är klart olämplig att släppa till allmänheten i sitt originalutförande.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag har hört mig för lite. Den utgåva som jag tidigare sett av Sveriges befolkning 1990 var en specialupplaga som endast får användas inom Statens arkiv/Riksarkivet. Den som är aktuell nu förmodar jag är annorlunda än den jag såg.
Jag förutsätter att t.ex. personnummer inte kommer att anges i den publika upplagan.
Nu går det bra att förhandsboka Sveriges befolkning 1990 hos SVAR.
ja de gör de beställde min i veckan.

Jag tänker inte beställa cd.n om man inte har personnummer med?? Förresten detta nummer kan man ju få reda på genom att ringa till skatte-kontoret så varför skulle det inte finnas med på SB 1990.
Naturligtvis finns det sekretessbelagda uppgifter o de kommer för-hoppningsvis inte med.
Jag vet inte hur den utgåvan som släpps nu ser ut, men jag är tveksam till att det följer med 10-siffriga personnummer, men…
… kanske så är det så, den som köper får se.

Tror inte heller det 10-siffriga (eller det med 12 som det bör vara framöver) kommer med, det finns ju restriktioner på hur det får spridas
Varför bör det vara 12?

Underlättar nu när allt fler blir över 100 år gamla.

När min farmor dog 2007 i en ålder av 101 år skrevs i korrespondensen med skattemyndigheten ett plus (+) istället för ett bindestreck mellan födelsedatumet och det fyrsiffriga numret, det var tydligen kvittens på att personen var över 100 år gammal.
#18 Just så ska man skriva ett personnummer. Är personen över hundra år ska man skriva det med ett plus-tecken. Det finns mycket stränga definitioner på hur man ska skriva ett personnummer.
Ett FÖDELSENUMMER är en helt annan sak och kan skrivas på många olika sätt, och används inom släktforskningsprogram.
Vi inom släktforskning har egentligen aldrig någon nytta av person-nummer men väldigt sor nytta av födelsenummer. Tex
1812-04-25 kontra
1912-04-25 Inget av dessa är personnummer men väldigt informativa födelsenummer för oss.
Besök gärna http://www.personnummer.nu/

Och om de system som skattemyndigheten och andra använder inte klarar av plustecknet, hur gör de då? Och tänk när vi blir 200 år,ska de ha två plus då?
Ha en bra dag, i morgon börjar en ny dag med nya möjligheter.
Det troligaste måste väl vara att man går helt över till 12-siffriga nummer.
ex:
18980505-1233
19940606-0442
20101331-4422
Nja - alla offentliga system klarar plustecken. Och - nej man behöver aldrig 12-siffriga nummer, - eller åtminstone inte förrän vi uppnår en ålder av 200 år eller mer.
Däremot finns det många duktiga data-programmerare som TROR att dom måste "förbättra" personnumer. Tex min bank har infört nåt sånt konstigt.
1955-12-12-xxxx Fast detta är inte ett personnummer, möjligen ett "bank-id-nummer"
18980505-1233
19940606-0442
20101331-4422
- är inga personnummer, men man kan kalla dom födelsenummer. Men i sådana fall behövs egentligen inte siffrorna efter strecken.
Det var just detta "egna uppfinnande" som skapade rädslan för en"millenium-bugg".
På både 1970 & 1980 års skivor fins födelsedatum med
Ex 1970-01-01 Och det räcker väl för dom flesta.
Hälsningar Gnidde.
Exakt. Jag tycker också att det borde räcka för oss släktforskare med födelsenumret. Där får man ju också reda på århundradet som det gäller.
Däremot vet jag inte hur man får sitt "Social Security number" i USA.
Danmark har ett CPR som är "dag- månad-år-xxxx" För dom ville inte ha som Sverige.

Personnumren lär vara tolvsiffriga i de statliga/kommunala registren, men då vi ser de personnummer vi får titta på ser vi bara tio siffror, d v s inga sekelsiffror.

Plustecken i stället för bindestreck hade skattemyndigheten själv tryckt på deklarationsblanketter m.m., jag hade aldrig sett det förrän jag fick ta hand om farmors dödsbo. Vid en telefonkontakt med skattemyndigheten frågade jag om "plustecknet" och fick då till svar att man skrev så om personen var över 100 år för att inte bli förväxlad med någon som var på dagen 100 år yngre.
Jag sysslar med kanske 50 personnummer per dag och jag har aldrig sett ett 12-siffrigt personnummer. Men det finns kanske. Vet att ett landsting som vid millenie-skiftet hade ett nytt "egenproducerat" datorprogram där man hade en * när man var över hundra år. Det programmet försvann rätt snabbt. Det finns helt enkelt mycket enkla och fasta regler för vad ett personnummer är. Tror dessa regler finns på skatteverket.
Sedan finns det andra, som min bank, som uppfinner ett eget system och kallar det för "personnummer", men som inte är det enligt def.
Skulle vara intressant att veta vilka statliga/kommunala register som har dessa 12-siffriga nummer? Jag tror i så fall att dom är skapade av en liten lokal IT-avdelning.
Detta med plus-tecken infördes på tidigt femtital för att inte 107-åringar skulle bli kallade att börja i första klass, - ändå har just det hänt för att lokala skolmyndigheter har skapat egna små pogram. Men jag tror att det är minst 15 år sedan jag läste om ett sådant fall.
Dessutom hittade jag en äkte millenium-bugg, har aldrig hört någon anna som gjort det. 

10 eller 12 kan ju diskuteras, men fökljande
Definition från SCB "Person-/organisationsnummer
Person-/organisationsnummer är ett 12-siffrigt nummer.
För juridisk person - 16 + företagets tilldelade organisationsnummer (10 siffror)
För fysisk person - sekelsiffror ( 18-/19-/20-) + personnummer (10 siffror) "
Socialstyrelsen definierar personnummerhantering i vård = Anges med 12-siffrigt personnummer utan streck (årtal med fyra siffror, månad två siffror, dag två siffror,födelsenummer tre siffror samt checksiffra).
Skolverket använder begreppet 12 ställigt personnummer i sina regler
Skatteverket skriver på sin hemsida "
Personnummer i ADB-system
Inom Skatteverkets ADB-system för folkbokföring lagras personnumret med tolv siffror, där de två inledande siffrorna anger under vilket århundrade en person är född. Siffran för århundrade kan vara 18, 19 eller - efter millennieskiftet - 20.
Siffran visas normalt inte på terminalbilder eller utskrifter men ingår i aviseringen av folkbokföringsuppgifter till andra myndigheter via Navet, Skatteverkets system för distribution av folkbokföringsuppgifter till samhället. "
Alltid lär man sig något nytt tack Swemah 
Hälsningar Gnidde.
#28 Roligt att lära sig något nytt, t.ex. att 16 för juridiska personer motsvarar århundrade för fysiska personer. Jag har i många år sett att Skatteverket har talet 16 före och en (bankgiro) eller två (plusgiro) kontrollsiffror efter organisationsnumret i det OCR-nummer man anger när man betalar in skatt och sociala avgifter.

#27 Ta en titt i Sveriges dödbok 1901-2009 så får du se hur ett tolvsiffrigt personnummer ser ut. För de avlidna som har personnummer angivet är detta nummer oftast hämtat från ett statligt register. Beträffande plustecknet försökte en man ta patent på detta för tio-femton år sedan, men misslyckades. Skulle plustecknet verkligen ha förekommit redan på tidigt femtiotal, då personnummer användes ytterst sparsamt? Personnumren fick vi 1947 och det dröjde länge innan de började användas i någon större utsträckning.
Kallade men det inte för folkbokföringsnummer först, då det var 9 siffror?

Eller har jag helt fel?

Personnummer hette det
Jag hade ansvaret för att tilldela de nyfödda dessa när jag jobbade på förlossningen 1968, då var det bara 9 siffror som man fick innan navelsträngen klipptes av
Ok, men vad var det som kallades för "folkbokföringsnummer", var det bara ett annat namn för samma sak?

# 28 Instämmer. Kul att man kan lära sej nya fakta. Hade aldrig hört talas om 12-siffriga personnummer.
Undrar varför dom kom till, dom behövs ju inte om man konsekvent använder plus-tecknet på rätt sätt.
Har alltså jobbat i vården sedan 1971 och aldrig sett 12-siffriga personnummer.
Någon som vet mer? Vem skapade personummer ? Vem hade ansvaret i början(militären)? Vem har ansvaret nu(skatteverket)? Var vänder man sej om man behöver byta identitet?

Personnummer kallades i början födelsenummer och det var nog knappast en militär angelägenhet eftersom militära myndigheter använde inskrivningsnummer och övergick till att använda personnummer långt efter personnumrens tillkomst.
Dessutom finns samordningsnummer som, vid behov, används som identifikationsbegrepp för personer vilka ej är folkbokförda i Sverige, t ex svenska medborgare som aldrig varit folkbokförda i Sverige, utländska sjömän på svenska fartyg, utländska fängelsekunder i svenska fängelser mm. Detta nummer är uppbyggt på samma sätt som personnumret, men talet 60 är adderat till födelsedagen.

Födelsenummer var det ja!!

#36 Så här skriver svenake:
"Undrar varför dom kom till, dom behövs ju inte om man konsekvent använder plustecknet på rätt sätt."
Plustecknet kan vara användbart för att skilja sjuåringar från hudrasjuåringar då man har begränsat teckenutrymme, men är nog i övrigt inte så mycket värt. Dagens släktforsakare blir både besvikna och irriterade då kyrkböckernas uppgifter är ofullständiga och/eller svårtydbara. F o m 1 juli 1991 finns inga kyrkböcker att tillgå. Släktforskare i en avlägsen framtid kan nog antas skänka en tacksamhetens tanke till den elle de som införde sekelsiffror i registren. Hur ska de annars kunna se om människor fötts, dött eller gift sig under nittonhundra-, tjugohundra- eller tjugoetthundratalet? Där fungerar det inte med plustecken!
- OK men det är där jag tycker att vi släktforskare gör en insats när vi använder födelsenummer. Vi har ju inget egentligt behov av de 4 sista siffrorna. Så vitt jag vet. För oss är däremot sekelsiffran av intresse, men det är alltså födelsenummer.
Dessutom så sammanfaller INTE alltid personnummer och födelsenummer. Dessutom har man ju streck - mellan år - månad- dag vilket gör det tydligare. 1911-11-11
# 20 Måste säja att jag tyckte ideen med 2 + när vi blir över 200 år var mycket kreativ. 200-års-genombrottet kan ju komma snart.

#40 När sammanfaller inte personnummer (exkl de 4 sista) och födelsenummer ?

#40 Födelsenummer är de tre sista siffrorna plus kontrollsiffra, d v s de fyra sista siffrorna. Det som står före bindestreck alt plustecken är födelsetid. Källa: Skatteverket
#40 Plustecknet tillkom som hundraårsmarkör eftersom det tillgängliga utrymmet på de flesta håll är begränsat till elva tecken. Alltså skule det inte fungera med två plustecken.
#41 Citat från Skatteverkets hemsida: "Eftersom antalet födelsenummer är begränsat kan det någon gång inträffa att födelsenumren har tagit slut för en viss dag. Den som är född en sådan dag kan då i stället få ett personnummer där siffrorna för födelsedag anger en närliggande dag i månaden."
Har det inte blivit problem med just detta, då invandrare kommer som inte kan uppge exakt dag, få de då inte en "ledig dag"?

En lång period bokfördes invandrare som om dom kom från norrbotten. Alltså att den fyr-siffriga koden började med en nia.
De invandrare som inte kände sin födelsedag blev alla bokförda till den första januari (senare den första juli). Dagen blev med tiden överbelastad. Båda dessa bestämmelser
har sedan länge upphört.

T o m 1989 var födelsenumren fördelade länsvis. Norrbottens län hade serien 890-929. Invandrare fick nummer ovanför 930, alltså inga Norrbotten-nummer. F o m 1990 fördelas födelsenumren slumpmässigt.
OK Nya kunskaper för mej, ovanför 930. Visste endast att det var 9 och att norrbottningarna inte var helt förtjusta i systemet.

Visste inte heller, bara att min moster föddes så sent på året och med många barn det året att hon ofta fick frågan om vilket land hon kom ifrån.
Vad ska man ha som signatur tro?
Jag minns en trillingmamma som måste komma ihåg de olika nr, när det hade blivit en förändring.
När yngste sonen föddes i början av -90-talet fick han siffrorna -9135.
Jag har flera gånger fått frågan om han är adopterad.
nej , mina två adoptivbarn har en 0 först , när jag undrade om detta blev svaret alla adoptivbarn får nollan först.
nr,1 flickan född 1979 . nr 2 pojken född 1980.
Har för mej att kungens personnummer börjar med en dubbelnolla.

Kungens personnummer är 19460430-0014, men de fyra sista siffrorna har väl att göra med i vilket län i landet man är född i? Stockholms stad har väl 00-09 som de två första av de fyra sista siffrorna, eller har jag fel….?
Tror att det var så när kungen föddes, men det är ändrat.
Jag vill minnas att jag läste något likande när Victoria föddes, d.v.s. att hon hade två inledande "nollor".

Sista siffran i personnumret är en kontrollsiffra.

Då födelsenumren fördelades länsvis, t o m 1989, fick Stockholm de lägsta numren.

Låter rimligt, jag har en kompis som är född i Stockholm och hans sista siffror är -0035.
För den som har Sveriges dödbok (oavsett version) finns beskrivning av fördelningen av födelsenummer under hjälptexten på startsidan (det blå frågetecknet).
Vad gäller de kungliga var de särbehandlade så de fick alltid lägsta numret oavsett när under det dygnet de föddes.
#47: födelsenumret hade inget göra med när på året man var född. Det var kopplat till datumet. Och ju tidigare man var född det dygnet desto lägre nummer.
Fast från 1990 finns inget system längre, numera är det ett slumptal. De enda fixerade delarna av födelsenumret är att män fortfarande har en udda tredjesiffra och att kontrollsiffran är beroende av de sista sex siffrorna före strecket + födelsenumret.
För övrigt lagrades redan från 1968 personnumret som en elvasiffrig kod datamässigt, med sekelsiffran (utom ettan) först. Något tecken har dock aldrig varit inlagt i databaserna. Det är säkert många gånger man hos myndigheterna ångrat att inte kontrollsiffran även inbegrep sekelsiffran. Folk blev ju över hundra år redan då.