zarah leander 1907-1981
JAG ÄR MEDLEM I ZARAH LEANDERSÄLLSKAPET.
ÅRSMÖTE ÄR DEN 14 MARS KL.15 I HÄRADSHAMMARS BYGDEGÅRD.
NU UNDRAR JAG OM DE FINNS NÅGON PÅ FOCKUS SOM MINNS ZARAH LEANDER OCH SOM KANSKE HAR NÅGRA BILDER . SOM JAG SKRIVIT TIDIGARE HAR HON VARIT I ÄNGELHOLM OCH ÄVEN BLIVIT FOTAD HOS GUTTSMANS FOTO OMK.
Jo, visst minns jag henne men jag har ingen bild på henne. Hon var ju dessutom gift med Arne Hülphers, det efternamnet finns i min släkt på 1600-talet i Hedemora. Vilket jag fann när jag började forska för ca 10 år sen.

Ja, visst minns jag Zarah. Har sett henne uppträda på Berns i Stcockholm en gång, tillsammans med Hülphers, som hon alltid kallade honom (aldrig Arne). Har dock inga bilder på henne. Håller just på och läser Bosse Schöns intressanta bok Sanningen om Zarah Leander.

Min farfar lär ha dansat med Zarah när hon var ung :)

Zarah Leander hade en bror, Jonas Hedberg, som var en idog släktforskare, och som jag kände. Han dog för några år sedan vid 104 års ålder och var helt klar i huvudet tills han dog.
Jonas publicerade släkten Hedberg i Släktforskarförbundets nu nedlagda skriftserie "Släkten…" nr 2, om kring år 2000.

Kommer ihåg att jag såg henne uppträda på scenen på Gröna Lund. Men jag var liten då och har bara svaga minnen.
Vad ska man ha som signatur tro?
Zarah Stina och jag har samma anfader några släktled tillbaka på Gyllströms sida.
kul med svaren tackar -tackar ska skriva av dom till föreningen.
är de någon som varit på museet?
Lars Gyllström kom till Sunne som hjälp-präst till Anders Fryksell.men dog som ung så ena dottern Laura växte upp hos Fryksells och i Sunne kallades hon för frykdalsrosa för sin skönhets skull.
kanske Zarah var lik henne.
Lars Gyllström första lille bror blev vår släktgren som kom till Värmland. Så ursprunget kom från Ånimskog i Dalsland ,,Gylltungeby några hus på landsbyggden men en söt stängd kyrka kanske om vi kommer där förbi igen kan man ringa till Bengtsfors vaktmästare.
tack svenneför länken Gyllströms har vi pratat förr.

du är jätte duktig på att hitta allting. tack
Hon var ju gift med Arne H som ingår i mina led också
Jag har bilder på dem tillsamans jag har haft komtakt med Arnes dotter och fått bilder den vägen
#4 vad kul , hade ett tag kontakt med zarahs son arne forsell.

Inga släktband där, men jag har sett Sarah i gamla filmer på TV.
Bilder finns hur många som helst. Googla och sök i bildarkiv. Hon var en stor skönhet som ung och flitigt fotograferad.
ja ,hon var mycket snygg som yngre, i sunne där hennes farmor växte upp kallades hon= laura kristina för frykdalsrosa för sin skönhets skull.