Läshjälp Husförhör
Otto Sandell var född 1809 i Karlskrona och orsakar mig ständigt mycket letande för att kunna följa hans liv. Jag har bett om hjälp här tidigare. Nu har jag hittat honom i Lohärad A1:12 sidan 174.
Hustrun Anna Margareta Browall är död, likaså en liten son. De tre barnen flyttar till fosterhem. Har Otto en ny hustru "Sandberg"?
Otto själv verkar har blivit straffad för stöld men jag behöver hjälp att läsa hela stycket i husförhöret.
Tacksam för tydning av det skrivna!
Averak /Kristina N

Det verkar som han byter namn till Sandberg, det är så jag tolkar texten i utflyttningslängden, när han flyttar till Södermanland i november 1849
Lohärad AI:11 (1841-1845) Bild 1880 (AID: v87882.b1880, NAD: SE/SSA/1531)
Men han byter tillbaka senare eftersom han heter Sandell längre fram.
Texten handlar om stöld, men….

Ser att han finns nämnd i Döderhult 1880, har du följt honom bakåt därifrån?

Tack för ditt svar, Jo, jag har försökt leta bakåt från Döserhult men han och hustrun flyttar så ofta att jag tappade tråden. Jag får göra ett nytt försök. De två sönerna flyttar till Nyköping som skräddarlärlingar 1859. Tråkigt nog dog yngste pojken bara efter ett år i Nyköping. Jag har också precis fått två soldatakter på Otto Sandell så jag har en del att undersöka.
Sweman, fattas sista texten i ditt första svarinlägg? Du borjade skriva om den eventuella stölden.
Häsningar
Averak

Men jag kan inte heller läsa vad det står
Min tolkning med frågetecken!
Straff för stöld ute på mark(nad) i Husby ???. har underg(ått) ???
kyrkopl(ikt). 11/11 49
föräldr(ar) Sadelm(akare) Rådm(an)? G H Sandell Hust. Inga Charl. Osén
Tog hjälp av DDSS databas med föräldrarnas namn, Husby ligger väl inte så långt från Loshärad?

Tack, en bra bit på vägen att knäcka nöten "Otto Sandell".
Föräldrarlös vid 9 års ålder. Uppväxen hos morbror kommunister B. Oséen. i Södra Sandsjö. Något inträffade. Stöld? På Karlsborg fästning som pionjär. Tar på sig ett föräldrarskap 1833 och det är där jag möter honom första gången. I släkten finns en historia att det är en betydligt kändare Sandell som är den egentliga fadern till pjken som föds. Otto Sandell ska mot betalning har tagit på sig faderskapet. Detta är omöjligt att bevisa.
Nu hittar jag honom genom soldatregisret i Lohärad och på väg rill Södermanland 1849 efter avsked från soldattjänsten. Hustrun är död och familjen splittrad.
1880 finns han i Döderhult utan befintlig bostad och står som f.d portvakt. Dör troligtvis 1881-1882 eftersom hustrun sedan står som ånka
En verkig utmaning att följa Otto Sandell.

Du kan titta på Jämshög BI:3 (1874-1894) Bild 22 / sid 18 (AID: v95947.b22.s18, NAD: SE/LLA/13196) rad 18, där finns han, och även om det står att han ska till Stockholm så tycks han hamna i Döderhult (detta är 1877). Stockholm tycks dra, han har ju tagit ut betyg i Döderhult för resa dit flera gånger efter 1877.
I boken ovan syns att han finns i Jämshög AI:19 (1875-1881) Bild 261 / sid 566 (AID: v95936.b261.s566, NAD: SE/LLA/13196) och där står det varifrån han kom 1873

Tack för alla tips och synpunkter! Sökandet går vidare!